جدیدترین مطالب

دلایل مخالفت اتحادیه اروپا با درخواست جوزپ بورل برای تحریم مقامات رژیم اسرائیل

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تعلل و عدم حمایت اتحادیه اروپا از تحریم مقامات رژیم اسرائیل، نشانه سست بودن این اتحادیه در مقابل فشارهای این رژیم و آمریکا است.

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: پژوهشگر مسائل خاورمیانه گفت: نشست قاهره برای آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت و در آستانه یک‌سالگی شروع این درگیری‌ها، همچنان خبری از توافق برای پایان جنگ نیست.

تحلیلی بر دکترین نظامی ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن به‌شکلی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 در مقام سوم رشد بودجه نظامی دنیا قرار گیرد، اما این به‌معنای قرار گرفتن این کشور در موقعیت جنگی و نظامی شدید نیست.

عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنش‌ها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را به‌شدت نگران کرده است.

انتیموان: جبهه جدید جنگ تجاری چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا چین اعلام کرد که از پانزدهم سپتامبر سال جاری میلادی، محدودیت‌هایی را برای صادرات انتیموان خود اعمال می‌کند؛ محدودیت‌های صادراتی شامل شش محصول مرتبط با انتیموان از جمله سنگ معدن انتیموان، فلزات انتیموان و فناوری ذوب و جداسازی طلا – انتیموان می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

دلایل مخالفت اتحادیه اروپا با درخواست جوزپ بورل برای تحریم مقامات رژیم اسرائیل

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تعلل و عدم حمایت اتحادیه اروپا از تحریم مقامات رژیم اسرائیل، نشانه سست بودن این اتحادیه در مقابل فشارهای این رژیم و آمریکا است.

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: پژوهشگر مسائل خاورمیانه گفت: نشست قاهره برای آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت و در آستانه یک‌سالگی شروع این درگیری‌ها، همچنان خبری از توافق برای پایان جنگ نیست.

تحلیلی بر دکترین نظامی ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن به‌شکلی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 در مقام سوم رشد بودجه نظامی دنیا قرار گیرد، اما این به‌معنای قرار گرفتن این کشور در موقعیت جنگی و نظامی شدید نیست.

عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنش‌ها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را به‌شدت نگران کرده است.

انتیموان: جبهه جدید جنگ تجاری چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا چین اعلام کرد که از پانزدهم سپتامبر سال جاری میلادی، محدودیت‌هایی را برای صادرات انتیموان خود اعمال می‌کند؛ محدودیت‌های صادراتی شامل شش محصول مرتبط با انتیموان از جمله سنگ معدن انتیموان، فلزات انتیموان و فناوری ذوب و جداسازی طلا – انتیموان می‌شود.

Loading
فارین پالیسی:

اروپا می تواند برجام را نجات دهد

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: تارنمای آمریکایی 'فارین پالیسی' نوشت، اتحادیه اروپا می تواند با راههایی چون خودداری از همسویی و مشارکت در تحریم های ضد ایرانی آمریکا، ایجاد صرافی هایی خارج از خاک آمریکا برای انتقال ارزهای حاصل از معاملات بین المللی و ترغیب هم پیمانان خود به مقابله با برنامه های آمریکا برای خروج از برجام، از به خطر افتادن این معاهده جلوگیری کند.

تارنمای آمریکایی فارین پالیسی در مقاله ای افزود: ‘رئیس جمهوری ترامپ به دنبال کشمکش ها در کاخ سفید برای تایید پایبندی ایران به برجام در ماه ژوییه (تیر)، اظهار داشت که در ضرب الاجل 90 روزه بعدی که در ماه اکتبر فرامی رسد، از تایید همکاری ایران با برجام اجتناب خواهد کرد. وی که از واقع بینی وزارت امور خارجه دولتش به ستوه آمده، تیمی را مامور کرده تا مدارک لازم برای اثبات عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای را، در اختیار او بگذارند. 
‘امتناع از تایید پایبندی ایران به برجام، توافق هسته ای را به خطر می اندازد و تحریم های ضد ایرانی را که در پی برجام لغو شدند، احیا می کند و احتمال بروز جنگ را قوت می بخشد.
‘خروج آمریکا از برجام ضربه سختی به این توافق وارد خواهد کرد، اما این ضربه الزاما مرگبار نخواهد بود. برجام یک توافق یک جانبه میان تهران و واشنگتن نیست، کشورهای اروپایی در کنار روسیه و چین نیز از طرفین دیگر این توافق هستنند و می توانند آمریکا را از کارشکنی در آن بازدارند. اروپا اگر توان حرکت سیاسی مستقل از واشنگتن را داشته باشد می تواند با حفظ این توافق هم منافع خود و هم منافع آمریکا را حفظ کند.
‘ پیش از هرچیز، اروپا باید پیش دستی کرده اعلام کند که از ترامپ در خروج از برجام پیروی نخواهد کرد.در پی شکست در مذاکرات هسته ای در سال 2005، بروکسل با توجه به آنکه توقف پیشرفت های برنامه هسته ای ایران در راستای منافع مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا بود، به همکاری در اعمال تحریم علیه ایران موافقت کرد. اکنون اگر دولت ترامپ بخواهد از این توافق خارج شود، دول اروپایی امکان این را دارند تا پایبندی و تعهد واشنگتنن به منافع مشترک این طرفین را مورد سؤال قرار دهند. در نتیجه، اروپا باید روشن کند که هرگونه مشارکت و همدستی برای تحریم ایران، منافع مشترک اروپا و آمریکا بخصوص در مورد تهدید روسیه، به خطر خواهد انداخت.
‘اروپا همچنین می تواند پیش دستی کرده با احیای مقرره ای که اتحادیه اروپا را از همراهی با تحریم های برون مرزی ایالات متحده منع می کند، نتایج منفی اعمال دوباره تحریم های ضد ایرانی واشنگتن را تخفیف دهد. این مقرره که حال منسوخ شده است، شرکت های اروپایی را از پیروی از تحریم های ضد ایرانی که در آن زمان غول های انرژی اروپایی که در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کرده بودند را تهدید میکرد، بازمی دارد. اتحادیه اروپا باید در این مقرره تجدید نظر کند تا تحریم های ضد ایرانی واشنگتن را نیز، که به دنبال برجام لغو شدند، پوشش دهد. 
‘ با این کار اروپا پیام روشنی به دولت ترامپ خواهد فرستاد مبنی بر این که،اگر واشنگتن تصمیم به صرف نظر کردن از منافع مشترک اروپا و آمریکا را داشته باشد، در این راه تنها خواهد بود.
‘ چنین اقدامی تاثیر مثبت دوسویه ای خواهد داشت. نخست شهروندان کشورهای اروپایی خاطر جمع خواهند شد که دولت هایشان آنها را از قید پیروی از تحریم های برون مرزی واشنگتن رها کرده اند و دوم اینکه، آمریکا دیگر نخواهد توانست شرکت های اروپایی را به این بهانه تحریم کند.
‘ اروپا باید افق بلندمدت را در نظر داشته باشد. اثرگذاری تحریم های آمریکا به قدرت دلار آمریکایی بازمی گردد، بیشتر معاملات بین المللی از طریق دلار انجام می شود و جابه جایی های ارزی حاصل از این معاملات باید از راه آمریکا صورت گیرد.تاکنون تلاش هایی برای ایجاد صرافی هایی خارج از خاک آمریکا انجام شده است اما بروکسل می تواند گام بزرگی در جهت تشویق و تسریع این فرآیند بردارد. 
ا’ ین اقدامات در کنار هم می تواند هشداری برای افرادی باشد که گمان می کنند با توجه به انفعال اروپا، ترامپ می تواند بار دیگر از تحریم های ضد ایرانی به عنوان اهرم فشار استفاده کند. آن دست از مقام های آمریکایی که از طرفداران تحریم های اقتصادی هستند، تا آنجا که آمریکا جایگاه خود به عنوان قدرت برتر اقتصادی در جهان را از دست بدهد، از جنگ اقتصادی خود دست برنخواهند داشت اما منافع مشترک آمریکا و اروپا نباید به خاطر جمعی از ایدئولوژی های افراطی در کاخ سفید به خطر بیفتد.’ 
‘در انتها ،اروپا می تواند هم پیمانان بین المللی خود را بگونه ای مجاب کند تا تحریم های ضد ایرانی واشنگتن بر برجام بی تاثیر شوند. 
وقتی واشنگتن برای نخستین بار در اواخر دهه 90 تصمیم به تحریم ایران گرفت، اروپا در مقابله با این تلاش ها تنها نبود. ژاپن، کره جنوبی، کانادا، مکزیک و برخی دیگر از کشورها یا مقرراتی مشابه را برای همکاری نکردن با تحریم های آمریکایی اعمال کردند و یا در بهترین حالت تهدید به چنین اقدامی کرده شرکت های خود را از همکاری با تحریم های واشنگتنن برحذر داشتند. 
‘ اروپا می تواند بار دیگر متحدانش را به اقدامات پیشگیرانه در مقابله با این تحریم های احتمالی مجاب کرده دولت ترامپ را از بهم زدن توافق هسته ای برحذر دارد.’ 
فارین پالیسی در پایان مقاله خود نوشت: ‘ با توجه به تلاش آمریکا برای جلوگیری از بهره مندی ایران از منافع حاصل از برجام، ترامپ آشکارا از تعهدات آمریکا در این زمینه خارج شده و بارها از تمایل خود به خروج از این توافق، سخن به میان آورده است.
‘پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای در سال 2015، باور عمومی در واشنگتن بر آن بود که اعمال زور تنها راه برای کنترل رهبران ایران است، اما برجام به این افسانه پایان داد. اوضاع امروز نشان می دهد که این فرضیه بیشتر در مورد دولت ترامپ مصداق دارد، در نتیجه دولت های اروپایی باید توجه لازم را به این امر مبذول داشته و اعمال زور را در دستور کار سیاست های خود در قبال واشنگتن قرار دهند.’

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *