جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای تداوم سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

کدام ارزها می‌توانند جایگزین دلار شوند؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: پس از تغییر اخیر ریاست جمهوری در کاخ سفید، پرسش های بسیاری پیرامون پایداری نقش دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی مطرح شده است. چنانکه بسیاری از مقامات سابق آمریکا نیز پیش‌ترهشدار داده بودند که در صورت روی کار آمدن ترامپ، به احتمال زیاد اعتماد جهانی به دلار کاهش خواهد یافت.

اندیشکده استراتفور نوشت: سرمایه گذاران می‌بایست به شکل جدی این احتمال را در نظر بگیرند که دلار ممکن است در سال های آینده به یک دارایی نامطمئن تبدیل شود. البته تمرکز صرف بر مقوله دلار به تنهایی بیانگر تمام داستان نخواهد بود، چرا که سرمایه گذاران باید به دنبال جایگزینی برای دلار باشند. حال آنکه تعداد بسیاری محدودی از ارزها می‌توانند جایگزین های قابل اعتمادی برای دلار باشند.

یورو دومین ارز ذخیره پس از دلار است. پس از آنکه حوزه یورو در سال 1999 شکل گرفت، بعضی از کارشناسان پیش بینی کردند که یورو بتواند تا سال 2015 از دلار سبقت بگیرد. از همان زمان نیز، شکاف ها میان کشورهای اروپایی در این باره آشکارتر شد. به جز اتحادیه پولی اروپا، بعید به نظر می‌رسد، سرمایه گذاران تمایلی برای اعتماد به یورو داشته باشند که هر لحظه احتمال فروپاشی بلوک ارزی آن وجود دارد.

ین ژاپن با توجه به حجم عظیم ذخایر ارزی این کشور، می‌تواند سومین ارز مناسب برای جایگزینی دلار باشد. با این حال، سیاست انزواگرایی رهبران این کشور در طول دوره رشد اقتصادی ژاپن در دهه 1970 و 1980، مانع از بین المللی شدن ارز این کشور شد، اگرچه بسیاری در ایالات متحده همچنان آن را به عنوان تهدیدی بالقوه برای دلار قلمداد می‌کنند. اکنون نیز به دلیل رکود اقتصادی طولانی مدت در ژاپن، بعید است که حداقل در کوتاه مدت، ین بتواند به چالش جدی برای دلار تبدیل شود.

در سال های اخیر درباره رشد اقتصادی چین و ارز این کشور (یوان) مطالب زیادی نوشته شده است. در مواردی نیز، پکن گام های بزرگی برای بین‌المللی کردن یوان برداشته است. خطوط مبادلات ارزی و ورود این کشور به سبد ارزی حق برداشت صندوق بین‌المللی پول بیانگر آن است که چینی ها زیرساخت‌های ذخیره ارزی یوان را فراهم کرده اند، اما با این حال، فقط تعداد کمی از سرمایه گذاران و تجار به استفاده از یوان اقبال نشان داده اند. همچنانکه در بارز ارز جهانی نیز، یوان تنها 1.7 درصد از پرداخت های بین المللی را در مقایسه با سهم 40.7 درصدی دلار در ماه ژانویه سال جاری داشته است. در واقع، چین با مشکلات بزرگی در خصوص نظام سیاسی خود مواجه است که موجب می‌شود تا سرمایه گذاران مانع از تبدیل شدن یوان به ارز ذخیره جهانی شوند. بنابراین تا زمانی که چین به عنوان یک نظام تک‌صدایی با احتمال خطر بالای دخالت سیاسی در بازار پول و ارز باقی بماند، عدم اعتماد جهانی به یوان نیز ادامه خواهد داشت.

اگرچه برخی از واقعیت‌هایی که سرمایه گذاران به خاطر آنها به دلار اعتقاد داشتند، اینک رنگ باخته اند، چنانکه به نظر می‌رسد دلار دیگر نمی تواند ارز چندان امنی برای آینده باشد، با این حال، بررسی ارزهای جایگزین بالقوه دلار نیز نشان می‌دهد که هیچ کدام از آنها، آمادگی تبدیل شدن به ارز ذخیره جهانی را ندارند و در واقع بسیاری از آنها در مسیری اشتباه هدایت شده اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *