جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading
اندیشکده استراتفورد بررسی کرد

پیامدهای سفر سرلشگر باقری بر روابط تهران _ آنکارا

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین _ رسانه ها: اندیشکده 'استراتفورد' آمریکا در گزارشی با اشاره به سفر سرلشکر محمد حسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ترکیه آن را بی سابقه و تاریخی توصیف کرد و آن را گشایش فصلی نوین در مناسبات تهران - آنکارا خواند.

 این اندیشکده آمریکایی بر وجود اراده عملگرا بین مقامات دو کشور برای توسعه همکاری در مسائل مشترک، تاکید کرد و نوشت: دیدار تاریخی مقامات نظامی ایران از ترکیه در دورانی که عربستان به کنشگری در منطقه برای مقابله با منافع دو کشور افزایش می دهد، موجب خواهد شد تا تهران و آنکارا رصد اقدامات عربستان را به فهرست موارد مشترک خود اضافه کنند.

بر اساس این گزارش، دو کشور ایران و ترکیه که به لحاظ تاریخی رقیب دیرینه ای هستند، اما برخی اختلافات خود را برای تمرکز بر اولویت های مشترک کنار گذاشته اند تا از رهگذر آن، به مدیریت جنگ داخلی در سوریه وکاهش روند حرکت کردها به سوی تشکیل یک حکومت خودمختار بزرگتر، دست یابند.

تحولات سوریه اولویت اصلی برای ترکیه و ایران است و شرایط موجود برای هر دو کشور برای رسیدن به تفاهم در شمال سوریه با هدف رفع نگرانی های آنان، فراهم است.

این گزارش می افزاید: ترکیه علاقه مند به کاهش قلمرو حاکمیت سرزمینی کردها در کنار مرزهای خود با سوریه است و این در حالی است که ایران و نیروهای وفادار تحت حمایتش بر شکست شورشیان در استان ادلب سوریه متمرکز هستند. به نظر می رسد ایران و ترکیه با همکاری یکدیگر می توانند به اهدافشان دست یابند، اما با این وجود، همکاری دو کشور می تواند بر مناسبات غیر طبیعی میان واشنگتن و این دو کشور اثر منفی گذاشته و سطح آن را تنزل دهد.

این اندیشکده آمریکایی در ادامه نقش آفرینی روسیه در مناسبات تهران- آنکارا را مهم ارزیابی کرد و نوشت: روسیه که اکنون به عنوان اصلی ترین رقیب واشنگتن برای تاثیرگذاری در خاورمیانه و مناطق فراتر از آن، شناخته می شود در گفت و گوی های جاری میان ایران و ترکیه در موضوع سوریه، مشارکت داشته است و افزون بر آن، وزیر خارجه روسیه نیز برای پیگیری تحولات استان ادلب سوریه به زودی به رایزنی با مقامات ترکیه خواهد پرداخت.

این گزارش در ادامه، چشم انداز اتحاد راهبردی ترکیه و ایران در سوریه را ‘ نه چندان طولانی’ توصیف کرد و نوشت: تهران وآنکارا مدت مدیدی است که در دو طرف درگیری ها در سوریه قرار دارند و هرچه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به مخالفت خود با دولت سوریه و شخص بشار اسد رئیس جمهوری این کشور ادامه می دهد، ایران در مقابل از دولت سوریه حمایت قاطع می کند.

استراتفورد افزود: صرف نظر از اینکه آیا توافقات موقت برای برون رفت از شرایط نامطلوب کنونی در مناسبات ترکیه و رقیب دیرینه خود در کوتاه مدت، مثمر ثمر واقع خواهد شد یا خیر، اساسا ترکیه نفوذ رو به رشد ایران در طول مرزهای خود در سال های آینده را امری خوشایند تلقی نمی کند.

این اندیشکده درگیری های قریب الوقوع در تلعفر را در مناسبات تهران – آنکارا مهم دانست و نوشت: عملیات آتی تلعفر موجب افزایش تنش ها و ایجاد برخوردهای جدی میان نیروهای تحت حمایت ترکیه و نیروهای مورد حمایت ایران خواهد شد.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *