جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

ببینید | ابتکار جدید کره برای افزایش نرخ ازدواج در جوانان؛ راه‌اندازی قطار سریع‌السیر!

دولت کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی این قطار به جوانان کمک کند که محل زندگی خود را از شهرهای بزرگ به حومه ها ببرند؛ تا بتوانند با کاهش هزینه‌های مسکن و زندگی، پول لازم را برای ازدواج و فرزندآوری به‌دست آوردند. البته در کنار موانع اقتصادی، دختران کره‌ای می‌گویند تمایلی به پذیرفتن وظایفی مادری ندارند./صداوسیما

Loading

هدف حملات بارسلون کشتن هرچه بیشتر مردم بود

۱۳۹۶/۰۵/۲۹ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:امیل بوتلیه، تحلیلگر روزنامه فرانسوی نوول آبزرواتور معتقد است هدف حملات بارسلون کشتن هر چه بیشتر مردم و افراطی کردن افکار عمومی است.

واسم نصر، روزنامه نگار، کارشناس مسایل مربوط به داعش، انگیزه های تروریست ها از حملات بارسلون و کامبریل را تحلیل می کند.
اسپانیا که از زمان بمب گذاری یازدهم مارس ٢٠٠۴ که ١٩١ کشته و ١٨۵٨ مجروح به جای گذاشت، به نسبت از حملات تروریستی مصون مانده بود، بار دیگر در بارسلون و کامبریل آماج این گونه حملات قرار گرفت که ١۴ کشته و حدود یکصد زخمی داشته است. با وجود این، اسپانیا عامل مهم ائتلاف بر ضد داعش نیست. چرا این حمله روی داد؟ آیا ویژگی اسپانیایی یا کاتالونیایی در راهبرد داعش وجود دارد؟
واسم نصر خبرنگار شبکه فرانس ٢۴ و نویسنده کتاب «داعش، واقعیت پایان یافته» به سوالات ما پاسخ می دهد.
مجله نوول ابزرواتور – هدف این حمله چیست؟
واسم نصر – هدف از پای درآوردن هر چه بیشتر اتباع کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش است. به طور معمول هدف ارعاب و آسیب رساندن به آزادی های عمومی در کشورهای غربی و افراطی کردن افکار عمومی است. اما به هیچ وجه نباید اهداف اقتصادی را دست کم بگیریم: هزینه این حملات برای اسپانیا در ارتباط با تأثیر آن بر گردشگری، هزینه های امنیتی، آموزش و تجهیزات ارائه شده به نیروهای انتظامی بیش از میلیون ها یورو است. این شیوه ای برای تضعیف کشورهای دمکراتیک و تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی و در نتیجه جنگ فرسایشی است. این حملات بسیار متفاوت تر از مجموعه حملاتی است که در سال ٢٠٠۴ در ایستگاه آتوشا در مادرید روی داد. در آن زمان القاعده به طور صریح از اسپانیا خواسته بود تا به حمایت خود از نیروهای ائتلاف انگلیسی – آمریکایی در عراق خاتمه دهد. در این جا هدف در راهبرد بلند مدت است که هیچ کشور اروپایی نباید از آن مصون بماند.
اسپانیا بازیگر مهم در ائتلاف بر ضد داعش نیست. در حالی که فرانسه یک دشمن مستقیم و آشکار داعش است، اسپانیا فقط عملیات کمکی، همچون مأموریت های پلیس و حفظ نظم، مین روبی یا کمک های اولیه را انجام داده است. اسپانیا بمباران نمی کند اما همانند دیگر کشورهای غربی آسیب دیده است.
آیا داعش راهبردی خاص برای اسپانیایی دارد؟
خیر. راهبرد داعش همواره راهبرد فرصت طلبانه است. از نظر داعش اسپانیا، مانند فرانسه یا بلژیک قبل از آن، فقط یک کشور ائتلاف و بارسلون فقط مکانی همچون مکان های دیگر است که اکثر قربانیان غربی را تشکیل می دهند. هر بار که این حملات روی می دهد، اسطوره «پایگاه پشتیبانی» دوباره مطرح می شود. این شیوه ای جهت یافتن دلیلی برای توضیحی است که حالت یکسان و واحدی ندارد.
تقریباً درست است که در معادشناسی هزاره جنگجویان داعش، حمله به سرزمین آندولس [نام اسپانیای اسلامی بین قرن هشتم و پانزدهم] نمادین است. اما نباید رهبران این حملات را احمق تصور کرد. هدف فتح دوباره اندولس یا تبدیل بارسلون به رقه جدید نیست. آنها نبرد راهبردی را به پیش می برند و می توانند بین ارتباطاتی که انجام می دهند و اهداف جنگ خود تمایز قایل شوند. آنها راهبرد قصاص را به پیش می برند: شما به ما حمله می کنید، ما به شما حمله می کنیم. باید همچنین به تحلیل جهاد با منشور مالی خاتمه داد: آنها برای فلسطین یا آزادی طوارق در شمال مالی نمی جنگند. آنها برای قدرتی می جنگند که بهره برداری از یک ایدئولوژی فراملی ابداعی را برای آنها فراهم می کند.
با وجود این، آیا ویژگی مرتبط با بارسلون یا اسپانیا وجود دارد؟
بارسلون بزرگ ترین پایگاه جذب نیروهای جهادی در اسپانیا است. اسپانیا که کشور چندملیتی و بسیار گردشگری است، انتخابی است که در زمان کمتری بسیاری از اتباع خارجی در آن کشته می شوند. از سال ٢٠٠۴ تا کنون تعداد ٧٠٠ نفر در ارتباط با تروریسم در منطقه دستگیر شده اند و به همین اندازه نیز حملات خنثی شده اند. بنا بر این نباید تصور کرد که سازمان های اطلاعاتی اسپانیا ضعیف ترین سازمان های اطلاعاتی هستند: این سازمان های اطلاعاتی که با سازمان های اطلاعاتی فرانسه کار می کنند، بر اثر مبارزه طولانی با جدایی طلبان باسک، تخصص بسیار خوبی در مبارزه ضد تروریستی دارند. سرزنش سازمان های اطلاعاتی اسپانیا اشتباه است.
علل این حملات چیست؟
خشونت سیاسی از ایدئولوژی خشونت بار و شرایط اجتماعی و اقتصادی محلی سرچشمه می گیرد. ایدئولوژی جهادی که القاعده آن را ابداع و دولت اسلامی آن را به خدمت گرفته است امروزه تنها ایدئولوژی انقلابی در بازار ایدئولوژی هاست (البته انقلابی به همان معنی و مفهومی که نازیسم انقلابی تلقی می شود). قدرت این ایدئولوژی، یکی افراطی و رادیکال بودن آن و دیگری سازگاری آن با انواع سازمان هاست: این ایدئولوژی هم فرا – ملی است و هم فرا – قومی (بر خلاف مثلاً نژادپرستی افراطی که به علت تعریفی که از خود ارایه می دهد شمار مخاطبان بالقوه خود را محدود می سازد). منظور از شرایط اجتماعی – اقتصادی، پدیده هایی همچون فقر، طرد شدن از سوی جامعه، تراکم جمعیتی در برخی از محله های شهری و حضور مهاجران است که منشاء اصلی همه این بلایا و رویدادهای ناگوار برخاسته از ایدئولوژی جهادی محسوب می شوند. برای شکل گیری این ایدئولوژی هزاران دلیل و علت می توان ارایه داد.
در سال های ٢٠٠٠ این ایدئولوژی در آن جا وجود داشت اما مشکل وجود نداشت. القاعده نخستین درخواست ها را برای حمله با ماشین جنگی راه اندازی کرد که چندان تعقیب نشد. اکنون اثرات بحران اقتصادی، خلاء ایدئولوژی مربوط به سرخوردگی جهان، موفقیت تبلیغات داعش امکان بهره برداری بهتر را از این ایدئولوژی فراهم کرد. از این پس جهادگرایی یک پدیده جهانی و فراملی است: باید زندگی با آن را یادگرفت.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *