جدیدترین مطالب

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

Loading

أحدث المقالات

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

پیام اسرای فلسطینی از «سلاخ‌خانه» اسرائیل برای اعراب و جهان

اسرای فلسطینی که بیش از دو ماه قبل از بیمارستان ناصر در جنوب غزه ربوده شده‌اند با ارسال پیامی برای اعراب و نیز سازمان‌های مربوطه، از شرایط وحشتناک این اسرا در زندان‌های رژیم اشغالگر صحبت و اعلام کردند که در «سلاخ خانه» اسرائیل حبس شده‌اند.

Loading

پیامدهای آزمایش هسته ای کره شمالی بر فراز اقیانوس آرام

۱۳۹۶/۰۷/۰۵ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: با افزایش تحریم‌های دائمی آمریکا علیه کره شمالی، مقامات این کشور بار دیگر واشنگتن را تهدید به واکنش شدیدتر کردند.

اندیشکده استراتفور نوشت: هفته گذشته، دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل گفت، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در حال اجرای «مأموریت خودکشی» است و آمریکا برای حفاظت از خود و هم‌پیمانانش چاره دیگری نخواهد داشت جز آن‌که «کره شمالی را به‌طور کامل نابود کند». ترامپ در 21 سپتامبر نیز، فرمان جدیدی را صادر کرد که بر اساس آن، وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه می‌یابد کسانی را که به مبادله تجاری با کره شمالی دست می‌زنند تحریم کند. در 22 سپتامبر ، کیم جونگ اون، آمریکا را به انجام اقدام متقابل در آینده تهدید کرد.

تهدید مبهم رهبر کره شمالی با اظهارات ری‌ یونگ هو، وزیر خارجه این کشور شدیدتر هم شد. او در گفت‌وگو با خبرنگاران در نیویورک از احتمال آزمایش «قدرتمندترین بمب هیدروژنی در اقیانوس آرام» خبر داد. یونگ هو گفت نمی‌داند «کیم‌جونگ اون» رهبر این کشور دقیقا چه فکری در سر دارد، اما تصمیم نهایی در این زمینه به نظر او منوط است. اگرچه این تهدیدات لزوماً به معنای اقدام فوری کره شمالی برای آزمایش بمب هیدروژنی در اقیانوس آرام  نیست، اما چنین احتمالی را هم نباید نادیده گرفت. اظهارات کنایه‌آمیز یونگ هو درباره قدرت کیم برای انتخاب نوع و روش اقدام متقابل، به تهدید ماه اوت کره شمالی علیه گوام اشاره دارد که در آن پیونگ‌یانگ موشک خود را در مسیری به‌غیراز مسیرهای از پیش مشخص‌شده، آزمایش کرد.

آزمایش هسته‌ای کره شمالی در اقیانوس آرام، احتمالا در ارتفاعی بسیار بالاتر از سطح دریا و با استفاده از یک موشک بالستیک مجهز به کلاهک هسته‌ای انجام خواهد شد که از فراز آسمان ژاپن نیز عبور می‌کند. عبور موشک کره شمالی از فراز آسمان ژاپن، می‌تواند مسیر پرواز یک موشک بالستیک قاره‌پیمای پرتاب‌شده به سمت خاک آمریکا را نیز شبیه‌سازی کند.

کره شمالی برای کاهش آسیب‌های جانبی آزمایش هسته‌ای هیدروژنی در اقیانوس آرام می‌تواند آن را در سطح بسیار بالایی از یک مکان دورافتاده با ترافیک دریایی کمتر انجام دهد.

به‌رغم اقدامات کره شمالی برای کاهش آسیب‌های جانبی انفجار بمب هیدروژنی، اما باز هم خطر چنین آزمایش‌هایی همواره قابل‌توجه است. هرگونه تصادف احتمالی یا محاسبه غلط منجر به انفجار هسته‌ای در مکان یا فضایی متفاوت از هدف تعیین‌شده خواهد شد. انفجار کلاهک اتمی در ارتفاع بالا باعث انتشار گسترده پالس‌های الکترومغناطیسی و در نتیجه آن آسیب دیدن و یا اختلال در شبکه‌های راداری، ماهواره‌ای و رادیویی می‌شود. انفجار اتمی در اقیانوس عظیم آرام، همچنین می‌تواند باعث ذوب شدن هسته انفجاری و انتشار آن در قالب باران‌های رادیواکتیوی شود.

اگرچه ترافیک دریایی در اقیانوس آرام سنگین است، اما بااین‌وجود، آزمایش اتمی در ارتفاع بسیار بالا، به جزء تأثیرات مربوط به پالس‌های الکترومغناطیسی، اثرات طولانی‌مدت دیگری بر ناوگان دریایی نخواهد داشت. همچنان که به دلیل وسعت عظیم اقیانوس آرام، حتی احتمال اینکه چنین آزمایشی بر خطوط حمل‌ونقل دریایی نیز اثر بگذارد چندان زیاد نیست.

اما انجام آزمایش در ارتفاع نزدیک‌تر به سطح اقیانوس، نه‌تنها خسارات بیشتری برای زیرساخت‌های دریایی به همراه خواهد داشت، بلکه آسیب‌های زیست‌محیطی و آلودگی آن نیز بیشتر است. چنین آزمایشی اگرچه آثار مخربی دارد، اما عمده خطر آن برای زیست دریایی و کشتی‌های عبوری خواهد بود. آزمایش هسته‌ای در یک منطقه شناخته‌شده ماهیگیری، برای صنعت ماهیگیری نیز خطرآفرین است. تشعشعات رادیواکتیوی ناشی از انفجار اتمی نیز حتی اگر محدود هم باشد، اما درنهایت آثار زیان‌بار خود را بر افراد در معرض آن خواهد گذاشت.

آزمایش هسته‌ای کره شمالی بر فراز اقیانوس آرام حتی اگر تلفات هم نداشته باشد، می‌تواند بسیار تحریک‌کننده باشد. پس از آزمایش هسته‌ای چین در سال 1980 که در جو قلمرو این کشور انجام شد، جهان دیگر نمونه مشابهی از آزمایش بمب هیدروژنی را تجربه نکرده است. ضمن آنکه چنین آزمایش‌هایی، نقض پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای نیز محسوب می‌شوند.

آزمایش هسته‌ای کره شمالی بر فراز اقیانوس آرام، این کشور را در سطح بین‌المللی منزوی‌تر کرده و احتمالا قدرت‌های بی‌میل همچون چین و روسیه را نیز برای تشدید تحریم‌های اقتصادی و فشارهای دیپلماتیک بیشتر علیه کره شمالی مجاب خواهد کرد. چنین آزمایشی حتی می‌تواند انگیزه‌های آمریکا و کره شمالی برای شلیک به سمت موشک‌های کره شمالی را بیشتر کند، حتی اگر چنین اقدامی ناموفق باشد. علاوه براین، بعید نیست که آمریکا بدون اخطار قبلی و پیش از آنکه موشک کره شمالی به فضا پرتاب شود، اقدام به انهدام آن نماید.

 

نقد و نظر:

این مقاله فارغ از سوگیری‌های سیاسی و تلاش برای تخریب تفکر سیاسی در کره شمالی، نشاندهنده توانمندی فنی این کشور برای عمل به وعده‌های خویش است. مقالاتی از این دست می‌تواند در محاسبات راهبردی مقابله با کره شمالی اثرگذار باشد، به گونه‌ای که همین اواخر، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم اشاره کرد آمریکا اطلاع دارد که کره شمالی بمب اتمی دارد، لذا این کشور را بمباران نخواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *