جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: ایران در پی گسترش جنگ نیست/ اسرائیل اقدامی کند پاسخ می‌گیرد

در تماس تلفنی خانم نالدی پاندرو وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان (در نیویورک)، آخرین تحولات روابط دوجانبه و اوضاع منطقه غرب آسیا بویژه پس از پاسخ مشروع جمهوری اسلامی ایران به حمله نظامی اخیر رژیم صهیونیستی به سفارت کشورمان در دمشق، مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

چاقوکشی در استرالیا؛ مسلمانان و مهاجران قربانی استانداردهای دوگانه تحقیقات پلیس

تهران- ایرنا- دو حادثه حمله با چاقو در استرالیا در طی دو روز، تنش‌های اجتماعی را در این کشور به همراه داشته و مسلمانان یا مهاجران را بیش از دیگران تحت فشار استاندارهای دوگانه پلیس در تحقیقات اولیه برای شناسایی عامل و انگیزه حمله، قرار داده است.

تقدیر امیرعبداللهیان از آفریقای جنوبی به دلیل شکایت از رژیم صهیونیستی به لاهه

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آفریقای جنوبی گفت: ایران در پی گسترش جنگ نیست، اما اگر رژیم اسرائیل مجددا اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، شدیدا و قویا پاسخ خواهد داد.

Loading

برجام: امتناع از بازبینی

۱۳۹۶/۰۷/۱۲ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: نشریه روسی «وستی کافکازا» می نویسد با توجه به تفسیرهای پیشین ترامپ، واضح است که او به رغم حمایت بین المللی و رعایت مفاد توافق هسته ای توسط ایران که مقامات رسمی امریکا نیز آن را تصریح کرده اند، نمی خواهد توافق برجام را تائید کند.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بعد از برگزاری دیدار وزیران در قالب کشورهای گروه ١+۵ میان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیای کبیر، امریکا و ایران به صراحت، اعلام کرد که تمامی طرفین اجرای کامل توافق هسته ای و نبود کمترین نقضی را پذیرفته اند. موگرینی اعلام کرد که برنامه جامع اقدامات مشترک (برجام) در راستای اجرای اهداف اعلام شده است و «ضرورتی برای بازبینی جزئیات این توافق نیست». به گفته او، مسائل خارج از چارچوب این توافق، باید «در قالب ها و اجلاس های گوناگون حل و فصل شوند».
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا، نیز در نشست وزیران شرکت داشت و اعلام کرد که ایران «از نقطه نظر فنی، شرایط توافق هسته ای را اجرا می کند»، اما دونالد ترامپ مانند سابق، در رابطه با اجرای این توافق و دقت در اجرای مفاد آن نگرانی هایی دارد.
دیدار در سطح وزیران در روز ٢٠ ماه سپتامبر، در چارچوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد. در روز ١٩ ماه سپتامبر، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا، در سخنرانی خود، توافق هسته ای با ایران را یکی از «بدترین توافق های یک جانبه» و «ننگی برای امریکا» خواند. ترامپ اشاره ای نکرد که آیا او در روز ١۵ اکتبر، در برابر کنگره این توافق را تائید خواهد کرد یا خیر، اما گفت که واشنگتن نمی تواند این توافق را که «می تواند تامین کننده پوششی باشد برای توسعه احتمالی برنامه هسته ای ایران»، اجرا کند. چندی بعد، در روز ٢٠ ماه سپتامبر، ترامپ به خبرنگاران خبر داد که در خصوص چگونگی برخورد خود با این توافق به قراری رسیده است، اما نگفت که قرار وی دقیقا چیست. اگرچه، عدم تائید باعث لغو توافق هسته ای برجام نمی شود، اما کنگره را از امکان اجرای مجدد تحریم ها که به سرعت و در چارچوب توافق هسته ای لغو شده بودند، برخوردار می کند. با توجه به تفسیرهای پیشین ترامپ، واضح است که او به رغم حمایت بین المللی و رعایت مفاد توافق هسته ای توسط ایران که مقامات رسمی امریکا نیز آن را تصریح کرده اند، نمی خواهد این توافق را تائید کند.
یک روز بعد از سخنرانی ترامپ، ژنرال جان هیتن، فرمانده نیروهای استراتژیک امریکا، گفت که ایران از چارچوب محدودیت های برجام خارج می شود. هیتن در سخنرانی روز ٢٠ ماه سپتامبر خود در انستیتوی هادسون، در رابطه با برنامه های موشک های بالستیک ایران ابراز نگرانی کرد که مشمول مفاد توافق هسته ای نمی شود، اما قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که این توافق را تصویب کرده است، این قبیل برنامه ها را محدود می کند.
یاران واشنگتن در مذاکرات مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار اجرای کامل توافق هسته ای شده اند. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، در جریان سخنرانی خود در روز ١٩ ماه سپتامبر، همراه با استدلال های جدی به نفع حفظ توافق هسته ای، خاطر نشان کرد که این توافق «برای حفظ صلح ضروری است» و «عدم اجرای توافق هسته ای با ایران، قرار بی مسئولانه ای خواهد بود».
در همان روز، امانوئل ماکرون در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی «سی ان ان» گفت که برای ترامپ، خروج از توافق هسته ای «اشتباه بزرگی» خواهد بود و وعده داد که رئیس جمهور امریکا را در خصوص ضرورت همکاری مشترک با هدف همگون سازی توافق هسته ای برای حل و فصل مسائلی نظیر، برنامه طراحی موشک های بالستیک متقاعد کند.
ترزا می، نخست وزیر بریتانیای کبیر، نیز در دیدار دو جانبه خود با ترامپ در روز ٢٠ ماه سپتامبر، به مساله پیرامون توافق هسته ای اشاره کرده و «بر پایبندی قاطعانه بریتانیای کبیر به توافق هسته ای» و اهمیت مهم و حیاتی این توافق برای امنیت منطقه تاکید کرد.
حمایت بین المللی از این توافق، عامل مهم برای [آقای] حسن روحانی بوده است. رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد مورخ ٢٠ ماه سپتامبر، گفت که با توجه به ماهیت چند جانبه توافق هسته ای و تصویب آن از سوی شورای امنیت، «این توافق به جامعه بین المللی تعلق دارد». رئیس جمهور ایران در ادامه، افزود که این توافق می تواند «الگوی جدیدی باشد برای همکاری و تعامل های جهانی بر پایه جذب سازنده و متقابل طرفین». [آقای] روحانی خاطر نشان کرد که ایران «نخستین کشور نقض کننده توافق هسته ای نخواهد بود، اما در برابر نقض آن از سوی هر یک از طرفین قاطعانه واکنش نشان خواهد داد». وی اعلام کرد که اگر این توافق «از سوی تازه واردان ناهنجار به عرصه سیاست جهانی نابود شود»، «بسیار تاسف بار خواهد بود».
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز با اعلام این که سیاست اسرائیل در قبال توافق هسته ای در «اصلاح و یا فسخ آن» خلاصه می شود، انتقادات ترامپ را تکرار کرد. در روز ١٠ ماه سپتامبر، او خبر داد که بازبینی و اصلاح توافق هسته ای به معنای بررسی تاسیسات نظامی و «حذف مفاد پیرامون مدت زمان اجرای برخی مفاد این توافقنامه» می باشد.
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا، نیز خاطر نشان کرده که مفاد دارای تاریخ زمان عملکرد، «مانع از پیشرفت می شوند». در روز ٢٠ سپتامبر، او اعلام کرد که اگر واشنگتن از توافق هسته ای با ایران جانبداری کند، در آن صورت این مفاد باید تغییر کنند. برخی از محدودیت ها بعد از ٢۵ – ١٠ سال آینده پایان می یابند، اما برخی از محدودیت هایی که به عنوان موانعی برای ساخت سلاح هسته ای می باشند، ماهیت دائمی دارند. هر گونه تلاشی در راستای توسعه این محدودیت ها مستلزم تثبیت و حمایت از این توافق است و نه، فسخ و تلاش برای بازبینی آن با هدف دستیابی به توافق جدید

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *