جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

واکنش زلنسکی به اظهارات پوتین درباره حمله مرگبار مسکو: او بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

آمریکا حمله تروریستی مرگ‌بار در حومه مسکو را به‌ شدت محکوم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه چهارم فروردین، با انتشار بیانیه‌ای کوتاه، «حمله تروریستی مرگ‌بار» روز جمعه سوم فروردین، در مسکو را به‌شدت محکوم کرد. او ضمن ابراز مراتب همدردی با خانواده‌ها و عزیزان قربانیان این «جنایت شنیع» گفت: «تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنیم و در غم جان‌باختن ناشی از این رویداد هولناک، در همبستگی با مردم روسیه می‌ایستیم.»

چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟

گزارش‌های رسانه‌ای همچنین حاکی است، ایران قرار است چندین هزار فروند پهپاد شاهد ۱۰۱ و پهپاد‌های پیشرفته‌تر شاهد ۱۰۷ به روسیه بفروشد. به علاوه، کارخانه مستقر در جمهوری تاتارستان نیز خط تولید این نوع از پهپاد‌ها را راه اندازی خواهند کرد. در حالی که گروه‌های مورد حمایت ایران در هر عملیات خود در خاورمیانه حداکثر از دو یا سه شاهد ۱۰۱ استفاده می‌کنند، ارتش روسیه ظرفیت انجام حملات پهپادی گسترده در اوکراین را دارد و این امکان آزمایش و ارتقاء توان رزم این تسلیحات را فراهم می‌سازد. همه اینها نشانه هایی است از اینکه چگونه درگیری ها در اوکراین و خاورمیانه رویدادهایی در هم تنیده اند و فن آوری های نظامی در هر دو جبهه بین گروه های درگیر به اشتراک گذاشته می شوند.

سنتکام: حوثی‌ها روز شنبه به یک نفتکش چینی حمله کردند

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد حوثی‌های یمن در روز شنبه ۴ فروردین‌ماه به یک نفتکش متعلق به چین حمله کردند.به گزارش سنتکام این گروه  ابتدا بین ساعت ۲:۵۰ تا ۴:۳۰ بامداد روز شنبه با چهار موشک  به نفتکش چینی «هووانگ پو» در دریای سرخ حمله کردند که این موشکها به کشتی برخورد نکرد و دوباره در ساعت ۴:۲۵ دقیقه بعد از ظهر پنجمین موشک را به سمت نفتکش «هووانگ پو» شلیک کردند که این موشک به پیرامون کشتی برخورد کرد و آسیب مختصری به آن وارد کرد و کشتی بدون تلفات جانی به مسیر خود ادامه داد.

سیل و رانش زمین در برزیل؛ ۱۲ تن جان باختند

مقامات برزیل اعلام کردند که طی شبانه‌روز گذشته در پی بارش شدید باران و رانش زمین در ایالت‌های ریو دو ژانیرو و اسپیریتو سانتو، ۱۲ نفر جان خود را از دست داده و شماری مفقود شده‌اند. در  همین حال، مقامات ایالت ریودوژانیرو به دلیل طوفان و گردباد شدید وضعیت فوق العاده اعلام کردند.

تشدید جنگ در اوکراین؛ موشک‌ روسی حریم هوایی ناتو را نقض کرد

همزمان با تشدید حملات روسیه به خاک اوکراین و همچنین حمله هوایی گسترده نیرو‌های اوکراینی به مواضع روسیه در کریمه، ارتش لهستان صبح روز یکشنبه پنجم فروردین از نقض حریم هوایی این کشور توسط یک موشک کروز روسی خبر داد. ارتش لهستان می‌گوید این موشک تا زمان خروج از حریم هوایی لهستان، توسط یک سیستم راداری رصد شد.

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و عمان درباره تحولات اخیر در غزه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان امروز – یکشنبه پنجم فروردین – طی تماس تلفنی، موضوعات روابط دوجانبه و تحولات اخیر در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

العربیه: در پی حمله  اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند

خبرگزاری العربیه نوشت: در پی حمله اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که ملیت کشته‌شدگان این حمله سوری است.

Loading

آینده ماموریت صلحبانان سازمان ملل در لبنان

۱۳۹۶/۰۷/۲۱ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: در پایان ماه اوت 2017 شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا با تصویب قطعنامه‌ای ماموریت صلحبانان سازمان ملل را در لبنان برای یک سال دیگر تمدید کرد. مقامات آمریکایی تصویب تمدید ماموریت نیروهای صلحبان سازمان ملل برای لبنان را علامتی برای تغییر وضع موجود و قدرت بخشیدن به آن برای انجام ماموریتش برشمردند. اما این قبیل ادعاها به سادگی نشان از آن دارد که مقامات آمریکایی قادر به درک محدودیت‌های نیروهای صلحبان سازمان ملل در انجام ماموریت محوله و پیچیدگی‌های سیاست و حکومت در لبنان نیستند.

دنیس جت در یادداشتی که شورای روابط خارجی آمریکا آن را منتشر کرد، نوشت: اسرائیل در سال 1978 جنوب لبنان را اشغال کرد و سازمان ملل در واکنش به این اشغال، عملیات نیروهای صلحبانی برای لبنان موسوم به یونیفیل را تصویب کرد. متعاقباً 6000 نیرو از صلح بانان سازمان ملل در لبنان برای اعاده صلح و خروج اسرائیل از اراضی تحت اشغال و کمک به دولت لبنان جهت کنترل اوضاع در مناطق آزادشده مستقر شدند. پس از بروز جنگ در سال 2006، شورای امنیت سازمان ملل تعداد یونیفیل را به 13000 نفر با ماموریت مشابه افزایش داد.

ماموریت کنونی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان شامل 10500 نفر از 41 کشور جهان است که حدود 40 سال بعد از تشکیل یونیفیل همچنان اهداف و ماموریت مشابهی را دنبال می‌کنند. نیروهای اسرائیلی در دیگر سوی مرز با لبنان مستقر هستند و در 11 سال گذشته درگیری عمده‌ای رخ نداده‌است، اما این بدین معنا نیست که جنگ باز نخواهد گشت. در جنوب لبنان نیروهای حزب‌ا… حضور دارند که تهدیدی برای دولت لبنان نیستند.

علاوه‌بر تمدید ماموریت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان برای یک سال دیگر، قطعنامه یادشده از دبیرکل سازمان ملل می‌خواهد تا راه‌های افزایش حضور فیزیکی یونیفیل در قالب گشت‌ها و بازرسی‌ها را در چارچوب مندیت و ظرفیت‌های کنونی بررسی کند.

اگرچه مقامات اسرائیلی قطعنامه جدید شورای امنیت را بعنوان تقویت یونیفیل جهت نظارت بر فعالیت‌ها در مناطق جنوبی لبنان از جمله ورود به روستاها در این مناطق  که نیروهای حزب‌ا… حضور دارند تفسیر می‌کنند، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. نیروهای صلحبان سازمان ملل برای چنین ماموریتی مهیا نیستند و 41 کشور تامین کننده نیروی یونیفیل چنین انتظاری از نیروهای خود ندارند.

بعلاوه، تعداد نیروهای حزب‌ا… بیشتر از نیروهای صلحبانان سازمان ملل است و نسبت آنها پنج به یک است. از سوی دیگر حزب‌ا… نیرویی شناخته شده در لبنان است و حمایت دولت و مردم این کشور را با خود دارد. از اینرو، نیروهای صلحبان سازمان ملل قرار نیست به سربازان نبرد تبدیل شوند. اگرچه آمریکا حزب‌ا… را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داده‌است، اما این سازمان بخشی از دولت لبنان است و دارای دو وزیر و 12 نماینده مجلس است. بعلاوه، ارتش لبنان با حزب‌ا… ارتباطات مناسبی دارد.

حزب‌ا… در آوریل 2017 یک سفر توجیهی برای اصحاب رسانه جهت آشنایی رسانه‌های داخلی و بین‌المللی با مناطق جنوبی لبنان ترتیب داد تا جهانیان با وضعیت مناسب این منطقه آشنا شوند.

از سوی دیگر، دولت لبنان ضمن تلاش برای تمدید ماموریت یونیفیل، با گسترش مندیت آن مخالف است و بر این نظر است که حضور نیروهای صلحبان سازمان ملل در لبنان برای امنیت ملی لازم است.

یکی از روزنامه‌های لبنانی گزارش داد که تمدید ماموریت یونیفیل چیزی جز ادامه روال معمول نیست. اگرچه یونیفیل روزانه صدها مورد گشت‌زنی انجام می‌دهد و حتی ممکن است گشت‌زنی‌های بیشتری در چارچوب قطعنامه جدید انجام دهد، لکن درچارچوب این گشت‌زنی‌ها قرار نیست کار خاصی انجام دهد و فقط موظفند گزارش‌های روزانه را در اسرع وقت تهیه و مخابره کنند.

تلاش دولت لبنان این است که وحدت ملی و یکپارچگی کشور حفظ شود. این درحالیست که اسرائیل در مسیر کاملاً متفاوتی با لبنان قرار دارد. نتانیاهو در رسوایی و فساد فزاینده گرفتار شده‌است و رقبای سیاسی خود و رسانه‌ها را به فساد متهم می‌کند. بعلاوه، وی اخیراً اعلام داشت که اسرائیل هیچ یک از شهرک‌ها را در کرانه باختری اشغالی برنمی‌چیند و نشان داده‌است که بیشتر در اندیشه حفظ قدرت خودش است تا دستیابی به صلح.

وضعیت سیاسیِ نه چندان مناسب در دو سوی مرز لبنان و اسرائیل، فقدان ابتکار جدی برای حل مشکلات از سوی جامعه جهانی و پرهیز از هرگونه اقدام که وضعیت موجود را برهم بزند و بی‌ثباتی ایجاد کند، جملگی حاکی از آن است که ماموریت یونیفیل تا زمان نامشخص در لبنان به درازا خواهد کشید. به دلایل یادشده، اگرچه ماموریت یونیفیل عمدتاً بی‌معنی است، اما بعید است که بودجه سالیانه آن، که بالغ بر نیم میلیون دلار است، کاهش یابد.

دولت ترامپ در حالی تصویب قطعنامه شورای امنیت برای تمدید ماموریت یونیفیل را جشن می‌گیرد که بر کاهش بودجه صلحبانان سازمان ملل تاکید دارد.  مجمع عمومی سازمان ملل کاهش 600 میلیون دلاری بودجه صلحبانان سازمان ملل را تصویب کرده‌است. اکثریت 15 عملیات صلحبانی سازمان ملل در آفریقا است، جاییکه صلحبانان کمک نسبتاً کمی به کشورسازی می‌کنند که مستلزم پایان بخشیدن به درگیری‌های مختلف در این قاره است.

یادآوری این مطلب مهم است که پطرس غالی موقعیت خود را بعنوان دبیرکل سازمان ملل در سال 1996، بواسطه اینکه آمریکا را خشمگین کرد، از دست داد. یکی از تقصیرهای وی این بود که گفت جامعه جهانی به بوسنی بیش از سودان توجه می‌کند، چراکه قربانیان در بوسنی سفیدپوست هستند. اگر یونیفیل و دیگر ماموریت‌های غیرسازنده سازمان ملل در خاورمیانه بودجه خود را تمام و کمال دریافت کنند، اما بودجه ماموریت‌های سازمان در نقاط دیگر جهان کاهش یابد، در آنصورت معلوم می‌شود که آمریکا دوگانه عمل می‌کند و استاندارد یک بام و دو هوا را در سیاست‌هایش بکار می‌گیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *