جدیدترین مطالب

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

شهریار شهریاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عر بستان و ترکیه که داعی راهبری دنیای اسلام را داشتند چهره آنها بر همه مشخص شد و فهمیدند که تنها رهبر دنیای اسلام امام خامنه ای هستند.

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.
Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه اردن: با هرچیزی که وارد آسمان ما شود، مقابله می‌کنیم

ایمن الصفدی گفت: هر چیزی که به آسمان ما وارد شود، حریم هوایی ما را نقض می‌کند و معتقد هستیم خطری برای اردن محسوب می‌شود و به همین دلیل ما هر کاری که در توانمان باشد برای پایان دادن به این تهدید انجام خواهیم داد و این همان کاری است که باید انجام دهیم.

وزیر خارجه اردن: با هرچیزی که وارد آسمان ما شود، مقابله می‌کنیم

ایمن الصفدی گفت: هر چیزی که به آسمان ما وارد شود، حریم هوایی ما را نقض می‌کند و معتقد هستیم خطری برای اردن محسوب می‌شود و به همین دلیل ما هر کاری که در توانمان باشد برای پایان دادن به این تهدید انجام خواهیم داد و این همان کاری است که باید انجام دهیم.

واکنش ولی نصر، مشاور سابق اوباما، به تماس وزرای خارجه چین و سعودی: عربستان اعتماد کمی نسبت به آمریکا دارد که بتواند از جنگ جلوگیری کند / بهایی که پکن برای استفاده از نفوذش در تهران می‌خواهد چیست؟ در مقابل به ایران چه خواهد داد؟

ولی نصر نوشت: « عربستان امید چندانی به توانایی آمریکا برای جلوگیری از توسعه درگیری‌ها در منطقه ندارد. این نشان می‌دهد که سعودی‌ها چقدر نگران وضعیت فعلی هستند و چقدر اعتماد کمی نسبت به آمریکا دارند که بتواند اوضاع را مدیریت و از جنگ جلوگیری کند.»

واکنش ولی نصر، مشاور سابق اوباما، به تماس وزرای خارجه چین و سعودی: عربستان اعتماد کمی نسبت به آمریکا دارد که بتواند از جنگ جلوگیری کند / بهایی که پکن برای استفاده از نفوذش در تهران می‌خواهد چیست؟ در مقابل به ایران چه خواهد داد؟

ولی نصر نوشت: « عربستان امید چندانی به توانایی آمریکا برای جلوگیری از توسعه درگیری‌ها در منطقه ندارد. این نشان می‌دهد که سعودی‌ها چقدر نگران وضعیت فعلی هستند و چقدر اعتماد کمی نسبت به آمریکا دارند که بتواند اوضاع را مدیریت و از جنگ جلوگیری کند.»

Loading

اتم ایران روسیه و اروپا را آشتی می دهد

۱۳۹۶/۰۷/۲۵ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:ایگور سوبوتین، تحلیلگر روزنامه روسی نزاویسمایا گازتا نوشت استراتژی ترامپ در قبال تهران، میان واشنگتن و متحدانش شکاف ایجاد کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، اعلام کرده که رهبر یک کشور نمی تواند به صورت یک جانبه، برنامه جامع اقدامات مشترک (برجام) را که میان تهران و «گروه ١+۵» میانجی گران بین المللی در سال ٢٠١۵ میلادی، امضا شده است، فسخ کند. این پاسخی بود به استراتژی اعلامی از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا، در قبال جمهوری اسلامی ایران. در جامعه اروپا معتقدند: اگر امریکا مبتکر خروج یک جانبه از برجام شود، این اقدام روسیه و اروپا را در یک جناح قرار خواهد داد.
روحانی در پاسخ به سخنان رهبر امریکا اعلام کرد: «ما به اصول توافق هسته ای تا زمانی احترام خواهیم گذاشت که منافع ما حفظ شود. اما، اگر یاران ما درصدد نادیده گرفتن تعهداتشان براساس این توافق بر آیند، در آنصورت ما برای دادن پاسخ، تردید نشان نخواهیم داد».
به اعتقاد  روحانی، در حال حاضر، ملت ایران بسیار قاطع تر از هر زمان دیگری شده اند. رئیس جمهور ایران ضمن اشاره به برجام، گفت: «این توافق بین المللی چند جانبه ای است که از سوی شورای امنیت تصویب شده است. این سند سازمان ملل متحد است. آیا یک رئیس جمهور می تواند به صورت یک جانبه، این توافق بین المللی مهم را فسخ کند؟ ظاهرا، او (منظور ترامپ است) در جریان امور قرار ندارد». محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز اعلام کرده که سخنان رئیس جمهور امریکا بیشتر از نبود استراتژی خاصی گواهی دارد.
رهبران کشورهای اروپایی، میانجی گران شرکت کننده در امضای برجام، نگران این قرار ترامپ هستند. در بیانیه مشترک فرانسه، آلمان و بریتانیای کبیر، با ارزیابی های امریکا از نحوه اجرای تعهدات براساس «توافق هسته ای» از سوی ایران مخالفت شده است. فدریکا موگرینی، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور خارجی، خاطر نشان کرده که جمهوری اسلامی ایران مرتکب کمترین نقضی نشده است. سخنان زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان، که اروپا را به نشان دادن یکپارچگی در برابر این گام های کاخ سفید فرا خوانده است، بسیار جدی تر بوده است. «ما همچنین، باید به امریکایی ها بگوییم که رفتار آنان در قبال مساله ایران، ما اروپایی ها را در موضعی همسان با روسیه و چین در ضدیت با امریکا قرار می دهد». در این میان، گابریل خاطر نشان کرده که برجام از ابزار مهمی برای ممانعت از پیشبرد برنامه اتم نظامی در ایران است.
استراتژی رویارویی اعلام شده از سوی رئیس جمهور امریکا، شامل بندهایی است که تدابیری در راستای «خنثی کردن نفوذ بی ثبات کننده دولت ایران و ممانعت از تهاجمات این دولت به ویژه، در عرصه حمایت از تروریسم و شبه نظامیان گوناگون» را شامل می شود. در بیانیه منتشر شده از سوی کاخ سفید آمده است: «ما اتحادهای مرسوم خود و همیاری های منطقه ای را با هدف برخورداری از پشتیبانی در مبارزه با فعالیت های مخرب ایران فعال خواهیم کرد و در این منطقه، موازنه با ثبات تری را احیا خواهیم کرد». در بیانیه امریکا پیرامون نفوذ منفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در کشورهای همسایه و ضرورت ممانعت از توسعه برنامه موشکی در جمهوری اسلامی ایران سخن گفته می شود که از نقطه نظر واشنگتن، ثبات را در خاور نزدیک تهدید می کند.
ترامپ در جریان سخنرانی خود، با اشاره به این که تهران دو بار، بیش از حد مجاز ١٣٠ تن آب سنگین تولید کرده و به انتظارات امریکا در زمینه فعالیت سانتریفیوژها بی اعتنائی کرده است، از تائید اجرای تعهدات براساس برجام از سوی ایران امتناع کرد. «اما، بخش بسیار تاثر انگیز این توافق برای امریکا این است که تمامی هزینه ها، بی آن که اعلام شود، از پیش به ایران پرداخت شده است. این امور در پایان اجرای توافق هسته ای و زمانی که آنان (ایرانی ها) نشان دادند که براساس اصول بازی کرده اند، انجام نشده است». مسئولیت اعمال تحریم های جدید علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بر عهده وزارت خزانه داری امریکا محول شده است. به اعتقاد ترامپ، کنگره نیز به نوبه خود، باید کارهای مرتبط با ایجاد تغییرات در توافق با ایران را اجرایی کند. رئیس جمهور امریکا وعده داد: «اما، اگر ما نتوانیم همراه با کنگره و متحدانمان به قراری برسیم، این توافق فسخ خواهد شد».
مشخص نیست که اعضای کنگره که ترامپ بار مسئولیت مربوط به تعیین سرنوشت توافق هسته ای را بر دوش آنان گذاشته است، در کدام رویکرد قصد دارند، فعالیت کنند. ژان ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه، در گفتگویی با خبرگزاری AFPچنین ابراز امیدواری کرد: «ما بسیار امیدوار هستیم که کنگره که در حال حاضر، مسئولیت فسخ احتمالی توافق هسته ای را بر دوش دارد، این توافق را به خطر نیندازد. اگر ما این توافق را که در حال اجرا است، محکوم کنیم، در آنصورت سابقه خطرناکی به وجود خواهد آمد». از نقطه نظر این دیپلمات فرانسوی، به ویژه، این موضوع از این جهت خطرناک است که این رویدادها در زمینه ای از تلاش ها برای نشاندن کره شمالی پشت میز مذاکرات و خلع سلاح شدن این کشور در جریان است.
لانا رواندی فدائی، کارمند علمی ارشد انستیتوی خاور شناسی آکادمی علوم روسیه، به نشریه «نزاویسیمایا گازتا» گفت: «ترامپ با قوانین آشتی ناپذیر است. او در قبال این موضوع که باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین امریکا، اعلام کرده که امریکا برای دراز کردن دست دوستی به سوی ایران آمادگی دارد نیز ناسازگاری نشان می دهد. ایران برای ترامپ – نقطه ضعف است. اما، آن چه که او در حال حاضر، خواهان آن است، خارج از چارچوب حقوق بین الملل است، زیرا برجام – یک توافق چند جانبه است و خروج یک جانبه و اختصاصی از این توافق برای امریکا غیر ممکن است. ترامپ از سه نقط حساس سخن گفته است. یکی از آنها از این قرار است: اگر سرویس اطلاعاتی امریکا اعلام کند که ایران این توافق را نقض می کند، در آنصورت، اعمال تحریم ها سریعا، از سر گرفته خواهد شد. ما به خوبی، می دانیم که سرویس اطلاعاتی امریکا چگونه در عراق در جستجوی سلاح کشتار جمعی بر آمده بود. و اکنون، ما شاهد هستیم که چه بر سر این کشور آمده است».
در این میان، این تحلیلگر در این خصوص ابراز تردید می کند که کنگره امریکا اقدام به فسخ این توافق کند. رواندی فدائی می گوید: «به احتمال زیاد، این قرارهای ترامپ مورد حمایت قرار نخواهند گرفت. اگر کنگره این قرارها را تصویب کند، قبل از همه، به خود امریکا ضربه وارد خواهد کرد، زیرا با این کار خلاف منافع دیگر کشورها عمل خواهد کرد. در حال حاضر، بسیاری از کشورهای اروپایی از نادرستی این سیاست ترامپ سخن می گویند». این کارشناس توجهات را به سوی چگونگی برخورد اطرافیان وی در قبال این سیاست ضد ایرانی رئیس جمهور امریکا جلب می کند: بخشی از یاران وی او را برای اخذ مشی نرم تری ترغیب می کنند. این کارشناس در رابطه با اعمال تدابیر محدود کننده علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با این موضوع موافق است که این بیشتر، یک ژست همگانی است. رواندی فدائی در تفسیری از احتمال اجرای رژیم تحریم ها، گفت: «وحشتناک ترین موردی که ایران تجربه کرده، زمانی بوده که سیستم سوئیفت بانکی مسدود شده بود. ایران در طول سال های دراز، تحت اعمال تحریم ها زندگی کرد. این کار دشواری است، اما این کشور از پس تحریم ها بر می آید و راه مقابله با آن را می یابد». در این میان، این کارشناس باور دارد که نباید انتظار داشت که امریکا فورا، تمامی اهرم های اعمال فشار بر ایران را اتخاذ کند. رواندی فدائی در پایان گفت: «وارد عمل کردن چنین نیرویی می تواند به بروز بحران داخلی در امریکا منجر شود».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *