جدیدترین مطالب
اوکراین: نقطه عطف در همپیمانی راهبردی چین و روسیه
شورای راهبردی آنلاین-رصد: «درگیریهای جاری در اوکراین باعث تغییر قابل توجهی در پویایی قدرت جهانی شده و به طور خاص همکاری میان چین و روسیه را تقویت کرده است. این رابطه به یک همپیمانی راهبردی بادوام تکامل یافته، اگرچه هنوز به یک اتحاد نظامی کامل تبدیل نشده است. این تحول، فرضیات سنتی غرب درباره محدودیتهای همکاری میان قدرتهای اقتدارگرا را به چالش میکشد و ممکن است الگویی جدید را برای مشارکت بینالمللی معرفی کند.»
منافع، رویکرد و مسئولیت قدرتهای بزرگ در قبال بحران سوریه
شورای راهبردی آنلاین-رصد: «سقوط ناگهانی رژیم بشار اسد در سوریه برای همه بازیگران خارجی، از جمله مسکو، غافلگیرکننده بود. اگرچه کارشناسان منطقهای هشدارهایی داده بودند اما هیچکس نمیتوانست وقایع دراماتیک اواخر نوامبر تا اوایل دسامبر، به ویژه عدم تمایل ارتش سوریه برای دفاع از رهبری که تقریباً ربع قرن قدرت را در سوریه به دست داشت، پیشبینی کند.»
تحلیلی بر رویکرد عربستان در قبال دولت موقت سوریه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه، سفر وزیر خارجه دولت موقت سوریه به عربستان را اقدامی رو جلو و مهم ارزیابی کرد و گفت: برخلاف برخی اخبار و تحلیلها درباره موافقت و همراهی عربستان با تحولات جدید در سوریه و تشکیل دولت موقت توسط نیروهای معارض سوری، دولت ریاض دغدغهها و نگرانیهای جدی نسبت به آینده این حکومت دارد.
راهبرد ملی آمریکا برای مقابله با اسلام هراسی و رویههای عملی متناقض با آن
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: راهبرد ملی ایالات متحده در مقابله با اسلامهراسی، ظاهراً با هدف توجیه و تبیین سیاستهای دفاع از حقوق اقلیتهای نژادی، بهویژه مسلمانان مقیم آمریکا، در شرایطی توسط کاخ سفید در 12 دسامبر2024 رو نمایی می شود که افکار عمومی جهان بیش از یکسال است با شگفت زدگی شاهد افزایش بی سابقه ارسال تسلیحات مرگبار و حمایت سیاسی، حقوقی، بین المللی و رسانهای تمام قد ایالات متحده از نسل کشی و ارتکاب جنایات فجیع رژیم اشغالگر و کودک کش اسراییل در باریکه غزه، کرانه باختری و سایر بخش های سرزمین ها اشغالی علیه فلسطینیان، بویژه شهروندان غیر نظامی، زنان، کودکان، سالمندان، خبرنگاران، بیمارستان ها و همه مراکز و زیر ساخت های حیاتی ساکنین اراضی اشغالی است.
عوامل دخیل در راهبرد کشورهای شرق آسیا در قبال خیزش چین
شورای راهبردی آنلاین-رصد: کشورهای شرق آسیا در مواجهه با خیزش چین، راهبردهای متفاوتی از جمله ایجاد موازنه، محافظهکاری یا همراهی را اتخاذ میکنند. این تصمیمات عمدتاً تحت تأثیر جغرافیا، دموکراسی و هویت تاریخی این کشورها قرار دارد. عوامل مذکور، بر نحوه نگرش به تهدیدها و تدوین سیاستها تاثیر میگذارد و نشاندهنده یک وضعیت پیچیده منطقهای است که تحت تأثیر مجاورت جغرافیایی، نظامهای سیاسی و حافظه جمعی قرار دارد.
آخرین نبرد سلسله چین برای بقا
اندیشکده استراتفور نوشت: اولین سلسله متحد این کشور که بیش از 2000 سال پیش ظاهر شد یک الگوی نامآشنا ایجاد کرد که تحت آن، قدرت مرکزی تا زمان بروز یک چالش، ظهور و گسترش مییافت. سرانجام چالش مذکور – خواه رسوایی مربوط به فساد میبود خواه یک بلیه طبیعی- قدرت را از بین میبرد. در چنین شرایطی دادگاه امپراطوری ورود میکرد و سلسله قدرت را حذف یا ابقا میکرد و این روند در ادوار مختلف تکرار میشد. هر سلسله بعدی مسیر مشابهی را طی میکرد، برای تنوع ژئوپلیتیکی چین، تلاش میکرد و میکوشید تا استمرار حکمرانی خود را توجیه کند و با ضعف داخلی مبارزه کند. این شرایط شامل حال همه سلسلههای حاکم بر چین بود و استثنایی از جمله برای حزب کمونیست هم وجود نداشت.
البته چین مدرن نسبت به زمان امپراطوری تغییر زیادی کرده است و برخوردار از نظام حکمرانی اقتدارگرا است که یادآور عصر حکمرانی پیشین است. الزام حزب کمونیست برای دفاع و حفظ انحصار قدرت تفاوت چندانی با سلسلههای قبلی ندارد که هزاران سال بر چین حکومت کردند. در تمامی 68 سال حضور حزب کمونیست در چین، این حزب انعطافپذیری و سازواری از خود نشان داده است. این ویژگیها، این حزب را قادر ساخت تا بیشتر از نهضتهای بیشمار کمونیستی دیگر در سراسر جهان بقا و دوام داشته باشد. حزب یادشده خود را از یک سازمان انقلابی که با اشغالگری ژاپن جنگید و به اتحاد چین کمک کرد به معمار معجزه اقتصادی کشور تبدیل کرد. حزب کمونیست چین در این مسیر با ناملایمات متعددی ازجمله انقلاب فرهنگی، اعتراضهای میدان تیانامن، ظهور جهانیشدن و توسعه اقتصاد خصوصی مواجه شد. امروزه، اقتصاد چین بعد از 30 سال رشد بیسابقه، کُند شده است و حزب کمونیست باید بار دیگر مسیر را با تغییرات عمیق پیشرو سازگار سازد. اما فساد گسترده، نابرابری اجتماعی – اقتصادی و اختلافهای ایدئولوژیکی که به کشور آسیب زده است، تردیدهایی مبنیبر اینکه این حزب میتواند بار دیگر بر چالشها غلبه کند، ایجاد کرده است.
تلاش برای مشروعیت
شی جین پینگ، رئیسجمهوری چین به عنوان دبیرکل حزب”، اغلب مسئولیتها را از طریق حزب کمونیست به انجام میرساند. اولین اولویت وی احیای مشروعیت حزب کمونیست به عنوان پشتیبان کشور چین است. در طول پنج سال گذشته شی جین پینگ، اغلب ابتکارهای بلندپروازانه را برای سازماندهی مجدد و تغییر مسیر حزب هدایت کرده است. وی همچنین کارزار مبارزه با فساد را راهاندازی کرده که همه دستگاه دولتی عریض و طویل چین را تحت نظارت دارد. جنبش مبارزه علیه فساد که فراتر از پاکسازی سیاسی است بیش از یک میلیون نفر از مقامات را در حزب، دولت و رتبههای نظامی به زیر کشیده است. در جریان مبارزه با فساد حتی برخی از مقامات ارشد کمیته دائمی پلیتبوری حزب کمونیست از کار برکنار شدهاند.
همراه با کمپین مبارزه با فساد، شی جین پینگ، رئیسجمهور چین، گامهایی برای تقویت باورهای حزب و مقررات نهادی و متحد ساختن نظام اداری و افکار عمومی در حمایت از ایدئولوژی واحد برداشته است. وی همچنین تلاش کرده است تا باورهای اصلی حزب را که سالها اهمیتی کمتر از توسعه اقتصادی داشت، بار دیگر در صدر قرار دهد. در تمام این مدت، رئیسجمهوری چین همچنین تلاش کرده است در میان افکار عمومی حس ملیگرایی ایجاد کند تا نقش حزب کمونیست به عنوان مدافع وحدت و کلید ترقی مستمرش تقویت شود.
تلاشهای رئیسجمهوری برای ایجاد حزب کمونیست منضبط و توانمند درحال ثمردادن است. روحیه حزبی بالا است یا حداقل بنظر میرسد در حال تقویت باشد. بعلاوه، توسعه دریایی چین در دریاهای واقع در جنوب و شرق این کشور و احیای کریدور اقتصادی زمینی در طول مسیر جاده ابریشم در داخل کشور با استقبال مواجه شده است. محبوبیت این ابتکارها که نفوذ و اعتبار این کشور را افزایش خواهد داد، مزیتی برای دولت شی جین پینگ و رهبری حزب کمونیست بودهاست.
ادعاهای دریایی در شرق آسیا (نقشه زیر)
در حاشیه اقیانوس آرام ادعاهای ارضی و مرزی زیادی وجود دارد که همپوشانی دارند.
آزمودن استراتژی
تحرکات رئیسجمهوری چین برای حفظ اقتدار حزب کمونیست، در بلندمدت، با آزمونهای متعددی مواجه است. حل مشکلات نظام سیاسی چین فراتر از بازسازماندهی حزب یا تدوین یک سیاست خارجی تهاجمیتر است. بعد از دههها حکمرانی تکحزبی، حزب کمونیست چین درگیر یک نبرد مستمر با ضعف خودش است. فساد گسترده و شبکههای حامی تثبیتشده همچنان اعتبار حزب کمونیست را تیره ساخته و تلاشهایی را که برای اعاده مشروعیت انجام میشود تضعیف میسازد. با نظرداشت این وضعیت، رئیسجمهوری و حزب کمونیست تلاش خواهند کرد تا جنبش مبارزه با فساد را به یک تلاش نهادی تبدیل سازند.
درخواست رئیسجمهوری برای ملیگرایی یک تلاش خطرپذیرانه است. تاریخ بارها نشان دادهاست که حس ملیگرایی به آسانی برانگیخته میشود، اما مهار آن دشوار است. ملیگرایی که رهبران چین در افکار عمومی برانگیختهاند، اگر از کنترل خارج شود، ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. علاوه بر آن، شی جین پینگ هنوز یکی از اهداف ژئوپلیتیکی بنیادی خود را به سرانجام نرسانده است و آن هدف ژئوپلیتیکی بازگرداندن تایوان به حاکمیت پکن است. وجود سرزمینهای مورد منازعه، مرزهای دریایی حلنشده و نوسان در منطقه پیرامونی و هدف ژئوپلتیکی محققنشده (حاکمیت بر تایوان) میتواند به بروز حس آسیبپذیری در چین دامن بزند و این امر به نوبه خود میتواند به سیمای حزب کمونیست چین لطمه وارد سازد.
تقویت زیرساختها در نواحی مرزی(نقشه زیر)
برنامه دراز مدت تقویت زیرساختها و ارتش چین در مرزهای مورد منازعه با هند، دهلی نو را ناچار ساخته است تا واکنش نشان دهد. در نتیجه هند در سه ماهه چهارم بر ساخت راههای استراتژیک در منطقه مرزی متمرکز خواهد شد.
توقف چرخه دودمانی
البته چین امروز بسیار کمتر از گذشته در برابر شوکهای داخلی و خارجی آسیبپذیر است. ارتباط زیرساختهای گسترده، همراه با ارتباطات سیاسی و مالی عمیق دولت مرکزی با دولتهای محلی (حتی با دولتهای بومی در مناطق خودمختار در داخل کشور همچون سین کیانگ و تبت)، پکن را قادر ساخته است تا به الزامات اولیه برای وحدت کشور دست یابد. رهبری حزب کمونیست بنظر میرسد بطور دقیق از آسیبپذیری خود آگاهی دارد. رئیسجمهوری برای تبیین نقش حزب کمونیست در حاکمیت کشور، تلاش گستردهای انجام داده است. بعلاوه، دولت برگزاری کمپین تبلیغاتی گستردهای را برای سازواری ایدئولوژیکی در سراسر چین در دستورکار خود قرار دادهاست. شی جین پینگ بیش از پیشینیان خود بر فراهمسازی ابزارهای لازم برای حزب کمونیست جهت تقویت جایگاه و تسلطش بر کشور تلاش کرده است.
نزدیک به 70 سال بعد از تاسیس جمهوری خلق چین، حزب کمونیست در حال نزدیک شدن به تقاطع دیگری است. شی جین پینگ، و اطرافیانش همانند همتایانشان در سلسلههای قبلی الزامات زیادی برای تثبیت و تحکیم موقعیت کشورشان به عنوان قدرت بزرگ دارند، ازجمله حفظ مسیرهای تجارت خارجی برای حفاظت از صادرات اصلی این کشور. اما دستیابی به این اهداف در خارج از کشور مستلزم ثبات در داخل است. حزب کمونیست و شی جین پینگ، رئیسجمهوری چین برای حفظ موقعیت شان در قدرت باید ضمن مبارزه مستمر با نقایص و مشکلات داخلی، نهادهای سیاسی را بازبینی کنند تا بتوانند به اهداف مدنظر دست یابند.
0 Comments