جدیدترین مطالب

نگرانی اردن از بازگشت ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دور دوم ریاست جمهوری ترامپ، به ویژه به دلیل نگرانی فزاینده ایالات متحده از الحاق کرانه باختری به اسرائیل، خطرات جدی را برای اردن به همراه دارد.

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

Loading

أحدث المقالات

نگرانی اردن از بازگشت ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دور دوم ریاست جمهوری ترامپ، به ویژه به دلیل نگرانی فزاینده ایالات متحده از الحاق کرانه باختری به اسرائیل، خطرات جدی را برای اردن به همراه دارد.

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

Loading

معنای پاکسازی‌های اخیر عربستان برای خاورمیانه

1398/04/04 | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: هفته اخیر، بحران داخلی و بین المللی عربستان را فراگرفته بود. روز شنبه، تعداد زیادی از شاهزاده ها و مقامات ذی نفوذ سعودی در دور تازه مبارزه با فساد، دستگیر شدند.

مارک لینچ در یادداشتی که اندیشکده کارنگی آن را منتشر کرد؛ نوشت: در همین روز، سعد حریری، نخست وزیر لبنان، در یک  برنامه پخش زنده تلویزیونی از ریاض، اعلام استعفا کرد و ظاهرا یک موشک بالستیک نیز از یمن به ریاض پرتاپ شد که عربستان سعودی را به بستن مرزهای خود با همسایه تحت تحریم این کشور برانگیخت.

تحلیلگران و مقامات طرفدار دولت [عربستان] بر مساله فساد متمرکز شده و دستگیری ها را سندی دال بر عزم ولیعهد و پادشاه این کشور برای اصلاحات قلمداد کرده اند. اما بسیاری از تحلیلگران مستقل به جای آن، بر تثبیت سریع قدرت ولیعهد، محمد بن سلمان تاکید کرده اند که ظاهرا قبل از رسیدن به تاج و تخت، به حذف سیستماتیک چالش های بالقوه بر سر راه قدرت خویش پرداخته است.

درحالیکه پیامدهای نهایی و دامنه کل دستگیری های هفته اخیر نامعلوم است؛ اما تحولات جدید را باید در متن تعامل بین فرصت کوتاه محمد بن سلمان در تحکیم قدرت خویش و موقعیت بی ثبات عربستان سعودی در منطقه، درک و ارزیابی کرد.

جاه طلبی های سیاسی داخلی و اقدامات سیاست خارجی محمد بن سلمان در فضایی بسیار نامطمئن پدیدار شده است که در آن، وضعیت قدرت داخلی و نظم منطقه ای به طور بی سابقه ای درحال تغییر است.

حملات موشکی یمن، استعفای حریری، و بازداشت های عربستان، به طور معمول به عنوان رویدا هایی تلقی می شوند که عمدتا اهمیت داخلی دارند. اما با این حال، بیم آن می رود که این رویدادها به تشدید درگیری منطقه ای خطرناک و بی سابقه علیه ایران دامن بزند. از زمان خیزش های عربی در سال 2011، رژیم های حوزه خلیج فارس، نظیر عربستان سعودی، بیمناک از انفجار ناگهانی شورش های عمومی و تهدید هستی آنها، در بیم و نگرانی زندگی کرده و همزمان در سراسر این منطقه، بطور غیر معمول، سیاست خارجی مداخله جویانه ای را دنبال کرده اند. تمدید انتقال قدرت در داخل عربستان و سیاست خارجی مداخله جویانه ناموفق و سردرگم این کشور را باید در متن گسترده منطقه ای درک کرد.

اگرچه در ظاهر، بی سابقه به نظر می رسد، اما تحولات هفته اخیر دنباله همان الگویی است که محمد بن سلمان از زمان آغاز زودهنگام جلوس خویش بر قدرت در سال 2015 به کار گرفته است.  وی در امور داخلی و خارجی به دلایلی نامشخص به کارزارهای عظیم ناگهانی دست زده که هنجارهای رایج و حاکم را درهم شکسته است. در داخل، این راهبرد سیاسی متهورانه نسبتا (حداقل در کوتاه – مدت) موفقیت آمیز بوده است. اما در خارج، اقدامات سیاست خارجی، نظیر مداخله در یمن و تحریم قطر، بلافاصله به باتلاق هایی پرهزینه تبدیل شده است. این ترکیب موفقیت داخلی و شکست سیاست خارجی، احتمالا به فهم طوفان هفته اخیر و حوادث آینده کمک می کند.

فساد یا تثبیت قدرت؟

دولت عربستان سعودی و تحلیلگران طرفدار آن، بازداشت های اخیر را به عنوان اقدامی متهورانه علیه فساد عنوان کرده اند. فساد نگرانی غالب مردم عربستان بوده و قرار گرفتن محمد بن سلمان در موضع مخالف با فساد، از نظر سیاسی هوشمندانه است. اما دلایل چندانی موید این باور نیست که مبارزه با فساد دلیل این سرکوب ها بوده و صرفا برای توجیه این سرکوب ها نبوده است. این بازداشت ها همچون پاکسازی کلاسیک است که در آن، حذف چالشگران برجسته و خنثی سازی مراکز قدرت رقیب، طوری طراحی شده است که همه مخالفان بالقوه نه چندان مشهور را نیز مرعوب سازد. مزایای انتقال سریع قدرت ممکن است در بلندمدت خطر بالقوه تولید مخالفان خطرناک را بیش از حد افزایش دهد.

شکستن قوانین و هنجارهای موجود، بخش جدایی ناپذیر راهبرد سیاسی محمد بن سلمان بوده است. هجوم وی علیه بخش وسیعی از مراکز قدرت و شاهزاده های رقیب، گسترده و ناگهانی بوده و برای ایجاد شوک طراحی شده است. همچنین، سرعت و دامنه این اقدامات نیز ظاهرا با نیاز محمد بن سلمان برای جانشینی و جلوس وی بر تخت پادشاهی قبل از مرگ پدرش، مطابقت داشته است. این راهبرد به وی امکان داد تا قدرت خود را با سرعت قابل توجهی تثبیت کند، هرچند که در ادامه راه، مخالفت های بالقوه زیاد و فزاینده ای را بوجود خواهد آورد.

این بازداشت ها انواع مختلفی از رقبای بالقوه را همزمان مورد هدف قرار داده است. برخی از این افراد، تهدید سیاسی آشکاری محسوب می شدند ازجمله، متعب بن عبدالله فرزند شاه سابق عربستان و رئیس گارد ملی، که یک مانع نظامی اصلی بر سر راه جاه طلبی محمد بن سلمان به شمار می رفت. برخی دیگر، از جمله بازداشت عبرت آموز شاهزاده ولید بن طلال، یکی از ثروتمندترین و پرنفوذترین مردان جهان و بازیگری برجسته در رسانه های بین المللی عرب و عربستان، تهدید سیاسی محسوب نمی شد. با این حال، سایر افراد بازداشت شده، پست های کلیدی دولت را اشغال کرده بودند که برای اجرای برنامه اصلاحات اقتصادی محمد بن سلمان حیاتی محسوب می شود. به نظر می رسد که برخورد همزمان با این همه مقامات، برای ایجاد شوکی عظیم در نظام، و پیش دستی بر هر نوع واکنش سازمان یافته، طراحی شده است.

به دنبال برخورد با این شخصیت های رده-بالا، موجی از بازداشت مخالفان بالقوه اسلامگرا، برکناری محمد بن نایف، ولیعهد سابق، و تشدید سرکوب فضای عمومی به راه افتاد. شاید آزادی رانندگی زنان و کاهش قدرت پلیس مذهبی گام های محدود و جزئی به نظر برسند اما این اقدامات معمولا خط قرمزی محسوب می شدند که نقض آنها با خطر بی ثباتی همراه بوده است. حتی تصویب جزئی اصلاحات بزرگ اقتصادی و اجتماعی مقرر در چشم انداز 2030 محمد بن سلمان، الگوهای سنتی اقتصادی سیاسی را درهم می ریزد. به نظر می رسد که وی به ایجاد یک نظام حکومتی ویژه ای می پردازد که فاقد موانع و توازن های خاص نظام حکومتی عربستان است.

بعد بین المللی

اقدامات سیاست خارجی محمد بن سلمان از لحاظ دامنه و سرعت، بلندپروازانه بوده اما نتایج قطعی موفقیت آمیز چندانی نداشته است. اگرچه نهادهای دولتی عربستان برای کاهش پیامدهای سیاست های تحریک آمیز از قدرت لازم برخوردار است، اما سیاست بین المللی این قدر سخاوتمند نبوده و ایمنی آن کمتر است. همه طرح های عمده سیاست خارجی محمد بن سلمان عملا فاجعه آمیز بوده و غالبا به نتایج معکوس ختم شده است.

کارزار علیه یمن و قطر دو نمونه بارز سیاست خارجی محمد بن سلمان است. مداخله در یمن فاجعه ای بی حد و حصر است. صرفنظر از توجیه اولیه این مداخله که درپی پیشروی حوثی ها و علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین، اتفاق افتاد، به زودی مشخص شد  که این مداخله محکوم به شکست است. ائتلاف عربستان- امارات بدون یک افق سیاسی هدف‌دار یا تئوری مشخص پیروزی، بی وقفه به محاصره و بمباران یمن ادامه داده است. پیامدهای انسانی این تهاجم فاجعه بار بوده و گزارش حمله موشکی هفته اخیر به ریاض نشان می دهد که هزینه این بن بست را نمی توان به یمن ویران شده محدود کرد.

کارزار قطر نیز بر همین منوال فاجعه بار بوده و شورای همکاری خلیج فارس را عملا با اقدامی آرمانگرایانه برای تحمیل رهبری عربستان-امارات، نابود کرده است. علیرغم اینکه تسلیم مشروط قطر دور از انتظار نبود، این تنش بلافاصله به بن بست شدیدی کشیده شد که شورای همکاری خلیج فارس را فلج کرده و موجب قطبی شدن سیاست منطقه ای شد. این باتلاق، ضعف عربستان سعودی و ناتوانی آن در ایفای نقش هژمون منطقه ای را آشکار ساخت. عربستان سعودی حتی با مشارکت امارات، تنها توانست بحرین و مصر را به ائتلاف ضد-قطر جذب کند و دیگر کشورهای منطقه از موضعگیری در این مناقشه خودداری کردند.

این الگوی [رفتار عربستان] موجب بروز نگرانی واقعی  از پیامدهای منطقه ای تحولات هفته اخیر می شود: اعلام استعفای حریری از ریاض، و تشدید جنگ یمن در پی حمله موشکی به ریاض. بطور معمول، هر یک از این تحولات را می توان عمدتا محلی قلمدا کرد یعنی، تغییر سازمان عرشه سیاسی لبنان و تشدید جنگ دو ساله یمن.

تصدی قدرت داخلی توسط محمد بن سلمان غالبا با اقدامات عمده در سیاست خارجی همراه بوده است. از این رو، بسیاری از ناظران منطقه ای بیمناک هستند که استعفای حریری، که در ریاض و با لحن شدید ضد-ایرانی اعلام شد، موجب بروز بحرانی سیاسی شده و به کارزار نظامی علیه حزب الله ختم شود. چنین اقدامی، متناسب با این الگوی سیاست خارجی متهورانه ای است که به امید پیروزی سریع و مشهور سیاسی، [در عربستان] آغاز شده است. همچنین احتمال دارد که الگوی این نوع اقدامات، بلافاصله به باتلاقی خونین و بی ثبات ختم شود.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *