جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading

رویکرد دولت ترامپ در برابر تهدیدهای خارجی

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه: با توجه به تمایل دونالد ترامپ به دست و پنجه نرم کردن با رسانه های خبری از طریق سخنان، توییت ها و اقدامات جنجالی به نظر می رسد که موضوع استمرار سیاست مفهومی متعلق به سال های دور باشد. اما فارغ از این موضوع که چه کسی در کاخ سفید در راس قدرت قرار داشته باشد، دشوارترین چالش هایی که رئیس جمهور آمریکا، دولتی که در راسش قرار دارد و دیگر دولت های سراسر جهان با آن روبرو هستند ، چالش هایی است که در طول سال ها و حتی دهه های گذشته پابرجا بوده اند.

جان مک لین، سردبیر بولتن دانشمندان اتمی آمریکا در یادداشتی که بر روی وب سایت بولتن قرار گرفت با اشاره به پژوهش های چهار کارشناس برجسته در خصوص عملکرد ترامپ در رابطه با این تهدیدها نوشت: تهدیدها عبارتند از تسلیحات هسته ای، تغییرات آب و هوایی، عوامل بیولوژیک ساخته شده توسط انسان و حملات سایبری به دموکراسی. 
شارون اسکاسونی، عضو هیئت علوم و امنیت بولتن دانشمندان اتمی آمریکا که مدیر با سابقه برنامه منع اشاعه در مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل است،  در مقاله ای با عنوان “از میان آیینه ای شکسته: تصمیمات هسته ای ترامپ” نوشت که “نقص و کمبود مهارت و شکیبایی در کاخ سفید و رعایت نکردن عملکرد عادی دولت مانع از پیشرفت دولت ترامپ شده است.” در حالی که این دولت بالغ تر می شود می تواند دستورالعمل های سیاسی منسجمی را برای برخورد با طیفی از مسائل هسته ای تدوین کند. اما اگر این اتفاق رخ ندهد متحدان و دشمنان دولت باید از میان “مجموعه ای از بیانات و اقدامات گیج کننده و گاهی متناقض که توصیف کننده سیاست هسته ای آمریکا در هشت ماه نخست ریاست جمهوری ترامپ بوده است، راهشان را پیدا کنند.”
ژوزف آلدی، کارشناس سیاست آب و هوایی دانشکده هاروارد کندی نوشت که دولت ترامپ در تلاش هایش برای تغییر سیاست اتخاذ شده در دولت اوباما در رابطه با تغییرات اقلیمی شکست خورده است اما این خبر ضرورتا خبر خوبی برای حامیان اقدام در زمینه تغییرات اقلیمی نیست. “وقتی در آینده به این دوران نگاه شود احتمالا آن را چهار سال از دست رفته در زمینه تغییرات اقلیمی در نظر خواهند گرفت که در طول آن تلاش های آمریکا دچار سکون شد. موضوع نگران کننده این است که خطراتی که تغییراتی اقلیمی به دنبال دارند به این معنی نیست که ما چهار سال برای هدر دادن در اختیار داریم. اگر امروز در زمینه زیرساخت های مربوط به سیاست های تغییرات اقلیمی سرمایه گذاری نشود، تاثیراتی هممیشگی بر آینده خواهد داشت.

استیون وبر و بتسی کوپر، کارشناسان امنیت سایبری دانشگاه برکلی نیز خاطر نشان کردند که دولت ترامپ تاکنون برای مقابله با مسایل جدی سایبری رویاروی کشور کار چندانی انجام نداده زیرا در حالی که یک مشاور ویژه در حال تحقیق درباره حملات دیجیتالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶  و هرگونه ارتباط احتمالی با کمپین تبلیغاتی یا دولت ترامپ است، نگرانی های سایبری با سیاست در هم آمیخته اند. اما وبر و کوپر دست کم امیدوارند که دولت در نهایت بتواند مسیر را به سوی “ابتکارات نسبتا غیر سیاسی و بالقوه دوحزبی که در زمان وخیم تر شدن محیط امنیت سایبری بتواند تفاوت مهمی ایجاد کند”، هدایت کند. 
از سوی دیگر رید کربی، مورخ نظامی و متخصص امنیت بیولوژیک در ارزیابی خود از رویکرد ترامپ در قبال دفاع ملی بیولوژیک فضای اندکی برای امیدوار بودن قائل است. او اینطور نتیجه گیری می کند که عملکرد به شدت غیرمعمول و بد کاخ سفید و همین طور قصور در انتصاب به موقع مقامات عالی رتبه برای پست های حساس، توانایی دولت را برای نظارت موفق بر راهبرد ملی دفاع بیولوژیک زیر سئوال می برد. دولت همچنین رویکردی غیرعلمی را نشان داده و کاهش بودجه شدیدی را برای آژانس های دولتی متعددی که راهبرد دفاع بیولوژیک را اجرا می کنند، پیشنهاد کرده است. آینده دفاع بیولوژیک آمریکا در دولت ترامپ در معرض خطر شدیدی قرار دارد. “هیچ یک از این ارزیابی ها امیدوارکننده نیست و همگی به مشکلات مهم و غیرقابل انکاری در رویکرد دولت ترامپ در قبال خطرات خارجی و در کل سیاست عمومی اشاره می کند. مشخص نیست که رییس جمهور ترامپ از توصیه های کارشناسان خارج از دولتش – به ویژه توصیه های کارشناسانی که او بخش عمده ای از مبارزات انتخاباتی یا دولتش را صرف حمله یا تمسخر آنها کرده بود، استقبال یا به آنها توجه کند.
اما این ارزیابی ها می تواند برای رهبران آژانس های اجرایی آمریکا، اعضای کنگره آمریکا و کارکنانشان و مقامات دیگر کشورهایی مفید باشد که به هدایت آمریکا و دیگر قدرت های جهان به سمت مسیرهای ایمن تر و سازگارتر از مسیرهایی که در ماههای بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ دنبال شده علاقمند هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *