جدیدترین مطالب

–    معادلات پیچیده اسرا

-    معادلات پیچیده اسرا

با وجود آنکه رژیم صهیونیستی سعی دارد خود را پیروز معادلات سیاسی و میدانی جنگ غزه نشان دهد، اما واقعیت‌های جاری حکایت از چیز دیگری دارد؛ واقعیت‌هایی که یادآور می‌شوند حماس به رغم ۸ ماه جنایت و کشتار اشغالگران کماکان دست برتر خود را دارد و می‌تواند روند تحولات را بر خلاف ارزیابی و برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها پیش ببرد. در این میان حماس با اظهارنظر جدید فرمانده خود می تواند اشغالگران را به سمتی بکشاند که صهیونیست ها را از کلید زدن جنگ گسترده در رفح باز بدارد و حتی مجبور به بازگشت به میز مذاکره کند. چرا که بسیاری از تحلیلگران و ناظران معتقد بودند به دلیل شکست مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در قطر اکنون نتانیاهو خود را برای حمله به رفع آماده می‌کند. اما مواضع مقامات حماس تمام محاسبات بی بی را به هم خواهد ریخت. چون آنگونه یک چهره کلیدی حماس گفته است این گروه (حماس) به تنهایی ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی شین بت را در اختیار دارد.

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش ایران به گسترش اعتراضات دانشجویان آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اعتراضات گسترده دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: افکار عمومی جهان بیدار شده و مصمم به متوقف کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است .

رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام/ از رابطه با یک پورن استار تا خارج کردن اسناد طبقه شده

دونالد ترامپ در حالی وارد یک مسابقه جدید انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری با «جو بایدن» شده که این بار هم‌زمان درگیر بزرگترین پرونده‌های قضایی مرتبط با اتهام‌های متعدد است. برای نخستین‌بار در آمریکا، در کنار نام ترامپ در فهرست رئیسان جمهوری، موارد متعدد اتهام‌ها و پرونده‌های حقوقی_قضایی ثبت شده است.

کشف 140 گور دسته‌جمعی در غزه و افشای جنایات جدید صهیونیست‌ها

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه با اشاره به کشف بیش از 140 گور دسته‌جمعی در نوار غزه اعلام کرد که بسیاری از اجساد فلسطینی‌ها در این گورها تکه تکه هستند و باید یک کمیته تحقیقات بین‌المللی برای رسیدگی به این جنایت وحشتناک اسرائیل تشکیل شود.

واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا

با افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم طرفداران فلسطینی در دانشگاه‌های آمریکا را «یهودستیز» دانست و با «وحشتناک» خواندن این اعتراضات گفت که تظاهرات «باید متوقف شود.»

Loading

لبنان: بازگشت صلح سوری؟

۱۳۹۶/۰۸/۲۱ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: با توجه به درخواست عربستان سعودی از شهروندان خود برای ترک لبنان، به نظر می رسد که سلطه تاریخی سوریه بر همسایگان غربی خود، بار دیگر ظهور می کند.

اندیشکده انگلیسی راسی نوشت: در پی استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان، در ریاض، و تشدید تنش بین عربستان سعودی و لبنان، دیروز ریاض از شهروندان خود خواست تا فورا لبنان را ترک کنند.

این موضوع، راه را برای «صلح سوری» (Pax Syriana) جدید گشوده است. اصطلاح «صلح سوری» پس از جنگ جهانی دوم و زمانی ایجاد شد که لبنان و سوریه به استقلال خود از فرانسه دست یافتند و سوریه بر امور لبنان حکمفرما بود.

با این حال، هفته پیش با استعفای (ظاهرا تحت فشار) سعد حریری، نخست وزیر لبنان، زمینه های «صلح سوری» نیز ظاهر شده است، چراکه دمشق اکنون همه  مهره های سیاست لبنان را در اختیار دارد.

هنگامی که حریری استعفای خود را از ریاض، پایتخت عربستان، به بهانه مداخله ایران، اعلام کرد، درک این ادعا برای ناظران چندان سخت نبود که اختیارات دست چه کسی است، زیرا این موضوع بازتابی از دیدگاه سعودی ها از بازی قدرت منطقه ای محسوب می شد.

شاید این ادعا چندان بی ربط نباشد که عربستان سعودی، حریری را مجبور به استعفا کرده است. دلیل این موضوع آن است که دمشق اکنون بار دیگر به عنوان بازیگری عمده در امور منطقه ظهور کرده است و این موضوع دلیل اصلی ناامیدی عربستان سعودی از لبنان است.

به نظر می رسد که عربستان سعودی دیگر در جنگ سوریه و به صورت پیش فرض در لبنان، از قدرت میانجیگری برخوردار نبوده و کنار گذاشته شده است. با توجه به اینکه یمن به اولویتی حیاتی برای عربستان تبدیل شده است و قطر و ترکیه هم در سوریه به جبهه ایران و روسیه پیوسته اند، ریاض به عنوان یک قدرت منطقه ای، طرد شده است.

پیش از این، سعودی ها در اتحاد با سوریه و خانواده اسد، نفوذ خود را در لبنان تثبیت کرده بودند. در واقع، ملک عبدالله پیشین، اتحاد با سوریه را راهی برای مقابله با نفوذ ایران قلمداد می کرد.

با این حال، هنگامی که دولت سوریه سرزمین های از دست رفته را باز پس گرفت و کنترل خود بر شهرهای بزرگ را بدست آورد، نفوذ دمشق نه تنها در لبنان، بلکه در مصر و الجزایر باعث ناامیدی عربستان سعودی شد.

متحدان سوریه در لبنان از رده های بالاتر هستند از جمله رئیس جمهور میشل عون از مسیحیان ماریونی؛  نبیه بری، رئیس مجلس، از شیعیان جنوب لبنان و رهبر حزب امل؛ حزب ملی گرای سوسیالیست سوریه که اکثر یونانی ارتدوکس هستند؛ و شیعیان سازمان قدرتمند حزب الله.

از زمان جنگ داخلی دهه 1970 [در لبنان]، انتخاب و عزل رهبران لبنان به دست دمشق انجام می شد و همه احزاب دخیل، اعم از سنی ها، شیعیان، دریوزی ها، مسیحیان از مظاهرا مختلف و فلسطینیان، تحت امر دمشق بودند. حتی اسرائیل نیز آن را پذیرفته بود، هرچند که با مارونی ها و یونانیان ارتدوکس روابط خاصی برقرار کرده بود.

جوبین محمد گودرزی در مورد این پرسش که چه کسی اکنون بر لبنان حکم می راند، سوریه یا ایران؟ در کتاب خود، با عنوان «ایران و سوریه: اتحاد دیپلماتیک و سیاست قدرت در خاورمیانه»، تصریح می کند که تهران بیشتر به دمشق نیاز دارد تا دمشق به تهران. در لبنان، تصمیمات راهبردی کلی بیشتر در اختیار سوریه است تا ایران.

اخیرا رقابت بین ایران و عربستان سعودی بر سر سلطه منطقه ای، برعناوین رسانه ها حاکم بوده است. از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه، عربستان سعودی و متحدان این کشور در حوزه خلیج فارس، از جمله امارات، از حضور خود در لبنان کاسته اند.

این کشورها در سال 2015، شهروندان خود را از سفر به لبنان منع کرده اند و عربستان سعودی نیز کمک نظامی خود را در سال 2016 کاملا قطع کرده است. اما، این موضوع در را به روی ایران گشوده است.

اوضاع وقتی پیچیده تر شد که اسناد لو رفته تایید کرد که عربستان سعودی در آخرین تلاش خود برای برکناری رئیس جمهور بشار اسد، در حملات شورشیان به کاخ ریاست جمهوری در دمشق دست داشته است.

با این حال، این رویدادها برای برخی از ناظران باتجربه تحولات دمشق تعجب آور نبود، بطوری که، یکی از آنها در این مورد هشدار داده بود که بی ثباتی سوریه به جنگ فاجعه آمیزی منجر خواهد شد که لبنان را از داخل منفجر خواهد کرد.

حال که عناوین رسانه ها در خاورمیانه بر رقابت ایران – عربستان متمرکز شده اند، آینده لبنان بیش از آنکه به ریاض و تهران وابسته باشد، با آینده دمشق پیونده خورده است. تا زمانی که دولت سوریه ضعیف بود، لبنان نیز رهبر طرفدار دمشق نداشت. اما اکنون با اوج گیری قدرت سوریه (با کمک روسیه)، در بیروت نیز رئیس جمهور طرفدار دمشق بر سر قدرت خواهد آمد.

از این رو، حریری احتمالا زمانی باز می گردد که عربستان سعودی و سوریه به هماهنگی منافع خود پرداخته و گفتگوها را مجددا شروع کنند. این موضوع، آن طور که برخی معتقد هستند، دور از انتظار نیست چراکه مصر، الجزایر، و تونس، همگی به دنبال تجدید دوستی با سوریه هستند.

بسیاری از کشورهای عربی دریافته اند که ثبات لبنان مستلزم صلح در سوریه است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *