جدیدترین مطالب

بریکس چالشی برای نظم جهانی مورد نظر گروه 7

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ائتلاف بریکس چالش بزرگی را برای نظم بینالمللی مبتنی بر قوانین گروه 7 به رهبری آمریکا ایجاد می‌کند و در صدد تغییر ساختار قدرت جهانی موجود است که نویسنده توصیه‌هایی را برای مقابله با ابتکارات بریکس ارائه می‌دهد.

پیام‌ها و پیامدهای راهبردی وعده صادق 2

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: عملیات وعده صادق 2 که اهداف آن شامل امن‌ترین نقاط رژیم صهیونیستی بود، خسارات زیادی را ایجاد کرد، ضمن آنکه انبوه موشک‌های بالستیک شلیک شده که بیشترین تعداد در یک روز در تاریخ به‌شمار می‌رود، در دوران حیات رژیم‌صهیونیستی بی‌سابقه است.

ابعاد رقابتی گوناگون بین آمریکا و چین و چشم انداز آن

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اگر برای رفع چالش‌هایی که واشنگتن و پکن در برداشت‌شان از یکدیگر با آن روبرو هستند، تلاشی فوری صورت نگیرد، احتمالا با درگیری قدرت‌های بزرگ مواجه خواهیم شد. برای شروع اتخاذ رویکردی جامع به منظور درک بهتر آنها از یکدیگر از طریق گفتگوهای سطح بالا امری ضروری است.

دکترین هسته‌ای روسیه در قبال جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تهدید روسیه به استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین با رویکرد “بازدارندگی” مطرح می‌شود، چرا که روس‌ها فعلا بنایی بر استفاده از سلاح هسته‌ای ندارند.

مسئولیت دادگاه‌های بین‌المللی در قبال بمباران افراد و اماکن غیر نظامی توسط رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شکایت از رژیم اسرائیل به‌خاطر اقدامات ضد بشری علیه غیرنظامیان در مناطق مسکونی در دیوان دادگستری بین‌المللی یکی از بهترین راهکارهای حقوقی است که باید در کنار راهکارهای سیاسی با جدیت دنبال شود.

تبعات پیوستن ترکیه به بریکس؛ قمار ژئوپلیتیک اردوغان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: رجب طیب اردوغان از تمایل ترکیه برای درخواست عضویت در بریکس خبر داد. در صورت پذیرش، ترکیه تنها عضو ناتو که به این ساختار وارد می‌شود، با این حال، صرف چشم‌انداز پیوستن به آن هم می‌تواند دری را به روی تعامل مجدد ترکیه با غرب باز کند.

اهداف نتانیاهو از تشدید تنش با حزب‌الله لبنان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: موقعیت نتانیاهو و حزب لیکود برخلاف ماه‌های ابتدایی جنگ 7 اکتبر تا حدی بهتر شده و می‌توان حدس زد که اقدامات نتانیاهو در غزه، لبنان و کرانه باختری به این زودی‌ها تمام نشود، چنانکه اجازه نخواهد داد آتش‌بس برقرار شود.

Loading

أحدث المقالات

بریکس چالشی برای نظم جهانی مورد نظر گروه 7

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ائتلاف بریکس چالش بزرگی را برای نظم بینالمللی مبتنی بر قوانین گروه 7 به رهبری آمریکا ایجاد می‌کند و در صدد تغییر ساختار قدرت جهانی موجود است که نویسنده توصیه‌هایی را برای مقابله با ابتکارات بریکس ارائه می‌دهد.

پیام‌ها و پیامدهای راهبردی وعده صادق 2

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: عملیات وعده صادق 2 که اهداف آن شامل امن‌ترین نقاط رژیم صهیونیستی بود، خسارات زیادی را ایجاد کرد، ضمن آنکه انبوه موشک‌های بالستیک شلیک شده که بیشترین تعداد در یک روز در تاریخ به‌شمار می‌رود، در دوران حیات رژیم‌صهیونیستی بی‌سابقه است.

ابعاد رقابتی گوناگون بین آمریکا و چین و چشم انداز آن

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اگر برای رفع چالش‌هایی که واشنگتن و پکن در برداشت‌شان از یکدیگر با آن روبرو هستند، تلاشی فوری صورت نگیرد، احتمالا با درگیری قدرت‌های بزرگ مواجه خواهیم شد. برای شروع اتخاذ رویکردی جامع به منظور درک بهتر آنها از یکدیگر از طریق گفتگوهای سطح بالا امری ضروری است.

دکترین هسته‌ای روسیه در قبال جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تهدید روسیه به استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین با رویکرد “بازدارندگی” مطرح می‌شود، چرا که روس‌ها فعلا بنایی بر استفاده از سلاح هسته‌ای ندارند.

مسئولیت دادگاه‌های بین‌المللی در قبال بمباران افراد و اماکن غیر نظامی توسط رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شکایت از رژیم اسرائیل به‌خاطر اقدامات ضد بشری علیه غیرنظامیان در مناطق مسکونی در دیوان دادگستری بین‌المللی یکی از بهترین راهکارهای حقوقی است که باید در کنار راهکارهای سیاسی با جدیت دنبال شود.

تبعات پیوستن ترکیه به بریکس؛ قمار ژئوپلیتیک اردوغان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: رجب طیب اردوغان از تمایل ترکیه برای درخواست عضویت در بریکس خبر داد. در صورت پذیرش، ترکیه تنها عضو ناتو که به این ساختار وارد می‌شود، با این حال، صرف چشم‌انداز پیوستن به آن هم می‌تواند دری را به روی تعامل مجدد ترکیه با غرب باز کند.

اهداف نتانیاهو از تشدید تنش با حزب‌الله لبنان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: موقعیت نتانیاهو و حزب لیکود برخلاف ماه‌های ابتدایی جنگ 7 اکتبر تا حدی بهتر شده و می‌توان حدس زد که اقدامات نتانیاهو در غزه، لبنان و کرانه باختری به این زودی‌ها تمام نشود، چنانکه اجازه نخواهد داد آتش‌بس برقرار شود.

Loading

گزینه‌های پیش روی میشل عون درباره سعد حریری کدام هستند؟

۱۳۹۶/۰۸/۲۱ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: پس از تحولات اخیر لبنان در پی اعلام استعفای سعد حریری از ریاض، اکنون محافل لبنانی در انتظار گزینه انتخابی رئیس جمهور این کشور در صورت طولانی شدن بحران و لزوم تشکیل کابینه جدید هستند.

پایگاه اینترنتی روزنامه «الجمهوریه» لبنان با انتشار مقاله ای به قلم «مرلین وهبه» با عنوان «گزینه هایی که میشل عون پیش رو دارد»، نوشت: در سایه تحولات سریع لبنان پس از اعلام استعفای سعد حریری نخست وزیر این کشور، از ریاض، و ادامه اقامت وی در عربستان، لبنانی ها منتظرند ببینند موضع میشل عون رئیس جمهور لبنان درباره این استعفا، که فصل الخطاب خواهد بود، چیست؟ اما باید دید در این حال و هوای متشنج رئیس جمهور چه گزینه هایی پیش رو دارد؟

نخست اینکه: براساس قانون اساسی رئیس جمهور نمی تواند نخست وزیر را مستعفی بداند زیرا استعفانامه وی را به صورت مکتوب دریافت نکرده است و ممکن است نخست وزیر در آینده از تصمیم خود منصرف شود، از همین رو باید استعفایش را به طور مکتوب تقدیم کند. کارشناسان قوانین می گویند حتی یک کارگر استعفایش را مکتوب می کند چه رسد به نخست وزیر! معمولا حکومت استعفای شفاهی صرف را نمی پذیرد زیرا این احتمال وجود دارد که مشاوران یا همپیمانان فرد استعفا کننده، وی را منصرف کنند.
دوم: شرایط اجباری: اگر نخست وزیر از لحاظ امنیتی نتواند حضور یابد. در این صورت مسئولین امر متوجه این مسئله می شوند و نمی توان او را مجبور به بازگشت کرد. رئیس جمهور نیز می تواند با استعفای وی موافقت نکند.
ناظران در همین رابطه، می گویند: رئیس جمهور تا به امروز با این استعفا استعفا برخورد خوبی داشته و هوشمندانه با آن تعامل کرده است. زیرا اگر او به رایزنی با نمایندگان پارلمانی می پرداخت و حریری پس از بازگشت می گفت در شرایطی بوده که مجبور به استعفا شده است، آن وقت چه کار می کرد؟
لازم به ذکر است حکومت به این روش قانونی عمل نخواهد کرد، زیرا اگر پاسخی مثبتی از خارج داده نشود و اگر قرار باشد، بویژه در صورت طولانی شدن بحران، اوضاع سیاسی روند طبیعی خود را داشته باشد و کابینه تشکیل شود، رئیس جمهور می تواند طبق ماده 69 قانون اساسی به گزینه های دیگری متوسل شود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- استعفای 11 وزیر یا بیشتر؛ در این صورت دولت مستعفی خواهد بود و اگر نخست وزیر به طور قانونی استعفای خود را تقدیم نکند، رئیس جمهور می تواند بر اساس استعفای وزرا، دولت را مستعفی بداند و پیرو آن خواستار رایزنی های پارلمانی شود.
2- مجلس نمایندگان طرح رأی اعتماد به کابینه را به اجرا بگذارد. چنین اقدامی در اوضاع موجود دشوار به نظر می رسد و از لحاظ قانونی نیز بسیار پیچیده است. بنابراین بهترین راه حل، راه نخست است. بویژه در صورت عدم حل و فصل مسئله از راه سیاسی حتی با اعطای فرصت، راه درست آن است که 11 وزیر استعفای خود را اعلام کنند.
کارشناسان قانونی می گویند حتی با وجود کمترین حد تفاهمات سیاسی نیز تامین این تعداد وزیر، برای انحلال کابینه، کار دشواری نیست، و رئیس جمهور پس از آن می تواند خواستار رایزنی های پارلمانی شود و در این صورت از هرگونه تخلف از قانون یا نقص و اشتباه در اجرای آن مصون خواهد بود.
اما کارشناسان درباره «مهلت» می گویند: «قانون هیچ مهلت مشخصی برای رئیس جمهور تعیین نکرده است، به عبارت دیگر قانون اساسی به رئیس جمهور مهلتی نداده است. اما برخی منابع نیز خاطر نشان کرده اند رئیس جمهور، بویژه پس از دادن فرصت برای حل و فصل سیاسی مسئله، که هنوز هم این راه حل مشخص نشده است، نمی تواند مردم و انتخابات را به حال خود رها کند. لبنانی ها درک می کنند که باید مهلت معقولی برای حل و فصل این مسئله داده شود، اما اگر هیچ راه حلی نتیجه نداد، او باید خودش تصمیم بگیرد.»

منبع: خبرگزاری صداوسیما

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *