جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
Loading

أحدث المقالات

حمله متجاوزانه جدید آمریکا و انگلیس به یمن

تهران- ایرنا- منابع خبری امروز (سه‌شنبه) از حمله جدید آمریکا و انگلیس به مناطقی در یمن خبر دادند اما تا به این لحظه اخباری از تلفات یا خسارات احتمالی این حمله گزارش نشده است.

نمایش تسلیحات و تجهیزات جدید نیروی زمینی در رژه “روز ارتش”/ اگر مجددا شرارتی صورت بگیرد قاطعانه می‌گویم پاسخ ما کمتر از ساعت خواهد بود/ هیچ نیازی به خرید تسلیحات از خارج نداریم

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌ مناسبت 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی با شبکه خبری العالم گفتگو کرد….

زلنسکی: از اوکراین مانند اسرائیل حفاظت کنید / بریتانیا: رویارویی نیروهای ناتو با روسیه “به تشدید نگران‌کننده درگیری” خواهد انجامید؛ بنابراین در سرنگونی پهپاد‌های روس شرکت نمی‌کنیم

رئیس جمهور اوکراین می‌گوید کشورش می‌توانست از مدت‌ها پیش مانند اسرائیل محافظت شود. مداخله در خاورمیانه نشان داد که “اتحاد تا چه اندازه می‌تواند در دفاع علیه تروریسم موثر باشد”. بریتانیا این درخواست را با دلایلی رد کرد.

چرا اردن به ناگهان دلسوز اسرائیل شد؟

تنها یک روز بعد از حمله هوایی ایران به اسرائیل وزارت امورخارجه اردن سفیر ایران را فراخواند و به اظهارات علیه این کشور در برخی از خبرگزاری‌های ایران هشدار داده و خواهان توقف تمام تردیدها به مواضع این کشور شد.

Loading

پیوند ناگسستنی ایران و ترکیه

۱۳۹۶/۰۹/۰۱ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:هارون یحیی، تحلیلگر نشریه یورو آسیا ریویو چاپ آمریکا می نویسد ایران و ترکیه تا کنون بر توطئه های متعدد غلبه کرده اند.و هر دو کشور باید مراقب توطئه هایی باشند که می خواهند بین آنها نفاق بیاندازند و منطقه را بی ثبات سازند

ایران با سرزمین غنی و مردمان سخت کوش، مومن و شجاع خود برای دنیای اسلام نعمت است. ایرانیان به تبعیض نژادی و قومی معتقد نبوده و با واژه امت آشنا هستند. فارس ها، ترک های آذری، کردها و اقلیت های مسیحی ارتدوکس، یهودیان و زرتشتیان در صلح و آرامش در کنار هم زندگی کرده اند. ترکیه و ایران دارای مرز مشترکی هستند که در طول ٣٧٣ سال گذشته تغییر نکرده است. و یکی از مرز های نادری است که قدرت های امپریالیسستی نتوانسته اند دوباره در آن دست ببرند.کسانی که در پی بهره برداری از این منطقه هستند، براین نکته واقفند که اتحاد ترکیه و ایران توازن قدرت را تغییر خواهد داد و در نتیجه، به دلایل ژئو راهبردی، سعی می کنند ایران و ترکیه را در برابر یکدیگر قرار دهند.آنها اغلب از تفاوت های فرقه ای و منافع ژئو پولتیک استفاده می کنند که نفاق افکنی کنند.
ایران و ترکیه تا کنون بر توطئه های متعدد غلبه کرده اند. و هر چه پیوند های این دو همسایه محکم تر شد، چهره این تمساح ها بر روی سطح آب ظاهر شد. بنابراین، هر دو کشور باید مراقب توطئه هایی باشند که می خواهند بین آنها نفاق بیاندازند و منطقه را بی ثبات سازند. این تشکیلات ویرانگر به سادگی می توانند شکل گیرند و توسعه یابند. آنها سعی می کنند از طریق استفاده از ترفندهای اغوا کننده، با بکارگیری حساسیت ها و تفاوت های مردم منطقه علیه یکدیگر، بذر نفاق بکارند. به همین سبب، ایران و ترکیه باید به طور جدی همدیگر را بپذیرنند و همچون قدرتی واحد عمل کنند. ایران و ترکیه، که در طول تاریخ توطئه های مشابهی را پشت سر گذاشته اند، در حال برداشتن گام های محکمی هستند که ثبات و امنیت منطقه را سرلوحه کار خود قرار دهند. آقای روحانی در کنفرانس مطبوعاتی با اردوغان سخنان مهمی را بیان کرد:« بعضی از کشور های خارجی قصد نفاق در منطقه را دارند تا بدین وسیله اختلافات فرقه ای و قومی را افزایش دهند. اما این دو کشور چنین رفتار های اختلاف برانگیزی را نمی پذیرند».
در دنیای اسلام، روابط دو جانبه نبایستی بر منافع استوار باشد، چرا که احساساتی از قبیل دوستی، اعتماد، محبت، وقار و همدردی معرف فرهنگ اسلامی هستند،؛ این دو کشور به همین شیوه رفتار می کنند. قرائت قران پیش از دیدار رییس ستاد ارتش ترکیه در ایران برای مسلمانان بسیار دلپذیر بود. این کار نوعی احساس رضایت را در قلب های مردمان مومن در هر دو کشور زنده کرد و دیدار اخیر سردار باقری از آنکارا و ژنرال آکار از تهران، که چند روز پیش از دیدار اردو غان اتفاق افتاد، نخستین بازدید در سطح مقامات ارشد نیروهای مسلح دو کشور از سال ١٩٧٩ به بعد بود که اتفاق افتاد. حاصل این دیدارهای دوجانبه این بود که هردو کشور به تصمیم مشترک رسیدند که حفظ تمامیت ارضی عراق و سوریه لازم است.
ایران و ترکیه دو کشور مهم در منطقه هستند و ثابت شده است که اتحاد آنها برای مسیر رو به صلح پایدار در سوریه سازنده و مهم است.با توجه به برپای مذاکرات صلح آستانه که روسیه هم در آن حضور دارد، در سوریه ویران، آتش بس برقرار شده است. اینک با توجه به افزایش تنش ها در شمال عراق، دو کشور ایران و ترکیه به منظور جلوگیری از درگیری های بیشتر در منطقه گام های مشترکی بر داشته اند. افزایش شمار دیدارهای دو جانبه بیانگر نگرانی های مشترک دو کشور درباره همه پرسی استقلال در شمال عراق بود که بیست و پنجم سپتامبر برگزار شد و هر دو کشور با آن به شدت بر خورد کردند. هر دو کشور معتقدند که جدایی کردها در شمال عراق گذشته از آنکه به ساختار یکپارچه در عراق لطمه خواهد زد، بلکه گروه های تروریستی مثل پ ک ک( حزب کارگران کردستان)، پی ی دی یا پژاک را تحریک خواهد کرد که به فکر سرنگون ساختن بارزانی بیافتند و در نزدیکی مرزهای ایران و ترکیه، کشوری کمونیستی بر پا سازند.
در واکنش به این تحول، ترکیه باتفاق نیروهای عراقی، در نزدیکی شمال عراق، مانور های مشترک نظامی برگزار کرد و بن علی ییلدریم ، نخست وزیر ترکیه، از رهبران ایران و عراق خواست که اجلاس بر گزار کنند. ایران، از طرف دیگر،تحریم هایی را اعمال کرد: بدین گونه که پروازهای خود به شهرهای اربیل و سلیمانیه را متوقف ساخت و با جلوگیری از عبور تانکر ها از مرز، انتقال نفت را نیز متوقف کرد . ترکیه هم پروازهای خود به شمال عراق را متوقف ساخت. دولت بغداد نیز با متوقف ساختن انتقال ارز خارجی به بانک های کردستان، مقداری تدابیر تنبیهی اعمال کرد.
دولت اقلیم کردستان به دلایل گوناگون به همسایگان خود نیاز دارد و در ارتکاب اشتباه بزرگی است که کل منطقه را به طور جدی تهدید می کند. حجم مبادلات این دولت با ترکیه بالا است و ترکیه برای دولت اقلیم تنها گذرگاه برای ارتباط با بقیه جهان است. دولت اقلیم از حمایت غرب و روسیه برخوردار نیست، چرا که پوتین ترجیح داد که طرف متحدین خود: ترکیه و ایران را بگیرد.اما این همه پرسی در قانون بین الملل و در قانون اساسی عراق مبنای قانونی ندارد و بنابراین، برای اجرای آن راه واقعی وجود ندارد. اتحاد ایران و ترکیه قدرت نیرومند بازدارنده ای در منطقه است. آقای روحانی گفت « نیرو های مسلح ایران و ترکیه برای برخورد با تهدیدات منطقه ای می توانند، از طریق همکاری و انتقال تجربیات در بخش های گوناگون، روابط سازنده ای بر قرار سازند».هردو کشور باتفاق روسیه مطابق توافق آستانه، در حال اعزام قوا به اربیل هستند تا امنیت در منطقه را حفظ کنند و این وضعیت شاید به سایر مناطق درگیری ها تعمیم پیدا کنند. در مقابل، هدف این است که همچون نیروی بازدارنده ای عمل کند و از آتش بس محافظت کند و طرف های وابسته را به سوی دیپلماسی سوق دهد.
علاوه بر این، در طول دیدار سطح بالای اردوغان پیوندهای بازرگانی و اقتصادی از جمله توافقات انرژی به بحث گذاشته شدند. این دو شریک مهم، درست مثل بیانیه مشترک ٢٠١۶، تمایل خود را به افزایش حجم مبادلات و سارند آن به سی میلیارد دلار در سال، تکرار کردند. به گفته رضا کرمی، رییس اطاق بازرگانی ایران- ترکیه، حجم مبادلات در هشت ماهه نخست در سال ٢٠١٧ را بالغ بر هفت میلیارد و دویست و پنجاه میلیون دلار بوده است. تحول مهم دیگری که در این نشست ها اتفاق افتاد، این بود که دو کشور تصمیم گرفتند تا معاملات خود را بر اساس ارز داخلی برابر با دلار یا یورو، انجام دهند. در رابطه با انرژی نیز، ترکیه آمادگی خود را برای خرید نفت و گاز بیشتر از ایران را اعلام کرد.
از جنبه توافق های انرژی بین ترکیه-ایران- روسیه، اطلاعیه مثبتی در آستانه منتشر شد.شرکت نفت دولتی روسیه « جی اس سی زاروبژ نفت» با گروه انرژی ترکیه به نام «یونایت اینترنشنال ترکیه» و« شرکت سرمایه گذاری ایرانی قادر» پروژه همکاری مشترکی به ارزش هفت میلیارد دلار را برای اکتشاف و بهره برداری از حوزه های نفتی ایران تشکیل دادند. اونال آیسال، رییس شرکت یونایت اینترنشنال ترکیه با شرکت مهندسی کره جنوبی در ایران توافقی به ارزش چهار میلیارد و دویست میلیون دلاری برای احداث نیروگاه گازی تولید برق امضا کرده است.
با توجه به اینکه مردم بیشتر عادت دارند که فقط درباره جنگ، خون ریزی و ترور در منطقه بشنوند، این نوع تحولات قطعا از منظر روابط بین دو کشور تحولات و اخبار خوب محسوب می شوند. به امید خدا، این دو کشور با کمک روسیه در زمینه حفظ امنیت منطقه و کمک به مسلمانان مستضعف که سعی می کنند صدای شان شنیده شود، نقش مهمی ایفاء خواهند کرد. قطعا ایران و ترکیه با توجه به پیوند های ناگسستنی و دوستی محکم خود توان رسیدن به این هدف را دارند.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *