جدیدترین مطالب

رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی علیه ایران دست بردارد

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهور اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

همزمان با اوج گیری تهدید و تنش‌ها در منطقه و رسیدن بحران غزه به نقطه جوش، قشر‌های مختلف مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان :تل آویو را باید در جلوگیری از ماجراجویی علیه ایران تحت فشار قرار داد

نیویورک – ایرنا- «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهور اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

Loading

تحلیلی بر مواضع جدید عمرالبشیر

۱۳۹۶/۰۹/۰۵ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم ضمن ابراز خرسندی از موضعگیری رئیس جمهور سودان و استقبال از بازگشت این کشور به سوی محور مقاومت، ابراز امیدواری کرد که بازگشت سودان واقعی باشد.
عبدالباری عطوان نوشت:همزمان شدن صحبت‌های رییس جمهور سودان مبنی بر مخالفت با جنگ با ایران و صحبت‌های ولیعهد عربستان علیه ایران تصادفی نیست .
عطوان در روزنامه اینترنتی ر‌أی الیوم که از لندن به روز می شود نوشت: زمانی که عمر البشیر، رییس جمهور سودان پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود از مسکو اعلام می کند با هرگونه رویارویی نظامی یا سیاسی بین کشورهای عربی و ایران مخالف است و منشا بحران های منطقه دخالت های آمریکا و کشورهای اروپایی است که به تجزیه سودان کمک کرد، این اقدامی اصلاحی در جهت تصحیح کودتای دومش است که افراد زیادی را غافلگیر کرد؛ زمانی که از جنگ یمن حمایت و از اردوگاه آمریکا و طرح های این کشور در جهت تجزیه منطقه جانبداری کرد و البته دوباره کشورش را به جایگاه حقیقی آن در میان محور مقاومت بازگرداند.
عمر البشیر چند سالی سردرگم و متحیر بود و به اشتباه معتقد بود که آمریکا و متحدان عرب این کشور پادزهر مشکلات و بحران های سودان را در اختیار دارند براین اساس بیش از حد به آمریکا ابراز علاقه و از اردوگاه این کشور جانبداری کرد. حتی به طور ضمنی به مبارک الفاضل، یکی از برجسته ترین وزیران دولتش اشاره کرد از عادی سازی روابط با دولت اشغالگر اسرائیل تمجید و فواید برقراری روابط تجاری و سیاسی را با اسرائیل بازگوکند. این موضع گیری اکثر قریب به اتفاق مردم سودان و سپس ملت های عرب را شوکه کرد.
مواضع عمر البشیر، رهبر جبهه نجات سودان به منزله تلاش برای ورود شتابزده به مرحله ای ناهماهنگ با تاریخ این کشور و مردمان آن بود که سه نه بزرگ (نه صلح، نه به رسمیت شناختن، نه مذاکره) به اسرائیل گفته بودند.
عطوان در ادامه نوشت به نظر ما همزمان شدن صحبت های عمر البشیر در مخالفت با جنگ با ایران و مرتبط دانستن بحران های ملت های عرب به دخالت های آمریکا با سخنان تند و چالش برانگیز شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان علیه رهبری ایران، تصادفی نیست.
این سخنان صرفا لغزش زبانی نیست. گزاف نگفته ایم اگر بگوییم عمر البشیر داشت عمدا به هم پیمان سعودی اش پاسخ می داد و جدایی اش را از دولت عربستان، ائتلاف عربی آن و جنگ های این کشور در یمن از مسکو اعلام می کرد.
نکته بسیار مهم دیگری که نمی توانیم آن را نادیده بگیریم، در عبارتی که عمر البشیر بدون هیچ گونه ابهام بر زبان آورد، خلاصه می شود. وی گفت: «اگر بشار اسد در قدرت نماند، صلح در سوریه برقرار نمی شود.».
عمر البشیر در رأس حکومتی قرار دارد که مشروعیت و تداومش را مرهون وابستگی حزب حاکم بر سودان به جنبش اخوان المسلمین است. این جنبش نقش عمده ای در شعله ور کردن آتش جنگ نظامی در سوریه ایفا کرد و سرنگونی نظام سوریه را در رأس اولویت های سیاسی، نظامی و ایدئولوژیکی خود قرار
داد.
این، روند بازبینی در ایدئولوژی سودانی و اخوانی و نشان دهنده سلامت و اصلاح سیاستی است که هفت سال – سن بحران سوریه- ادامه یافت. بعید نمی دانیم این روند مقدمه یا بخشی از روند تصحیح فراگیر در جنبش مادر باشد که از استانبول توسط رجب طیب اردوغان، پدرخوانده اسلام سیاسی در ترکیب اخوانی معاصر آن آغاز شد و بازخورد آن در تغییرات سریع در حزب النهضه تونس، جنبش الاصلاح یمن و حماس در فلسطین خودش را نشان داد.
اردوغان پس از پایان نشست سوچی در گفتگو با خبرنگارانی که سوار هواپیمای حامل وی به آنکارا بودند، بسیاری را غافلگیر کرد او تأکید کرد با مذاکره با دولت سوریه در دمشق مخالف نیست. شاید این پیام که از نظر واژگان و زمان اعلام روشن است، به عمر البشیر رئیس جمهور سودان نیز رسیده است. همان طور که به افراد زیادی از اعضای اخوان المسلمین رسیده است . این پیام بیانگر قطعی بودن تغییر و انتقال به مرحله ای جدید است که سرفصل آن جهت گیری  عقربه قطب نما به سمت مسکو و به سوی رهبری جدید جهان و به سوی پوتین رئیس جمهور روسیه است.
محور آمریکا و اسرائیل در منطقه در حال ضعیف شدن است و سنگ بنای این محور یکی پس از دیگری در سودان، لبنان، عراق، سوریه و یمن می ریزد. خدا را شکر می کنیم که ماه عسل این محور طولانی نشد هر چند خسارات قابل توجهی وارد کرد که نمی توان آن ها را انکار کرد.
به عمر البشیر که به سنگر اصلی خود بازگشت، خوش آمد می گوییم و امیدواریم توبه او واقعی باشد و امیدواریم به موازات این امر انقلاب اصلاحی جدید در داخل سودان رخ دهد، فساد برچیده شود و آزادی ها برقرار شود.
عطوان در پایان نوشت عقب نشینی نیروهای سودان از جنگ یمن نزدیک شده هرچند هنوز شروع نشده است و در روزهای آینده همه چیز مشخص خواهد شد.
منبع: خبرگزاری صدا وسیما

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *