جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن: عربستان برای اولین بار آماده است اسرائیل را کاملاً به رسمیت بشناسد

بایدن گفت «فعلاً وارد جزئیات نمی‌شوم. اما ببینید من با سعودی‌ها و با همه کشورهای عربی دیگر از جمله مصر، اردن و قطر کار کرده‌ام؛ آن‌ها آماده هستند اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند، برای اولین بار اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند».

Loading

مصر هم‌پیمانی افتضاح برای آمریکا

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: منافع آمریکا و مصر به‌طور فزاینده‌ای متفاوت است و در حال حاضر ‌این رابطه، هدف مشترکِ به‌مراتب کمتری از گذشته دارد.

ریچارد سوکولسکی، اندرو میلر در تحلیلی که اندیشکده کارنگی منتشر کرد، نوشتند: مقامات آمریکا نباید در سفر به قاهره، جای پای بسیاری از مقامات آمریکایی که در قاهره توقف کرده‌اند تا از «همکاری راهبردی» آمریکا و مصر ستایش به عمل آورند.

این موضوع به بحث‌وجدل بی‌معنی و به‌شدت منسوخ تبدیل شده است – نوعی که ما [نویسندگان مقاله] هردو در طول سال‌های خدمت در دولت به آن اشاره کردیم.

منافع آمریکا و مصر به‌طور فزاینده‌ای متفاوت است و در حال حاضر‌ این رابطه دارای هدف مشترکِ به‌مراتب کمتری نسبت به گذشته است. باید به عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، واضح گفته شود که دو کشور نیاز به تنظیم [روابط] دارند و این کار را از کاهش شدید کمک‌های نظامی آمریکا آغاز کنند.

علاوه بر صرفه‌جویی در پول مالیات‌دهندگان آمریکایی،‌ این یک پیام مهم برای سایر دریافت‌کنندگان کمک از آمریکا است که حمایت آمریکا بدون قید و شرط نیست.‌ این همچنین کمک خواهد کرد تا مانع از ترتیباتی شود که روابط مصر-آمریکا را وارونه جلوه داده است.

هر گونه شک و تردیدی که مصر دیگر یک شریک استراتژیک برای آمریکا نیست، با موافقت‌نامه مقدماتی مصر و روسیه مبنی بر تأمین دسترسی متقابل به پایگاه‌های هوایی یکدیگر، از بین رفت. اما‌ این فقط جدیدترین نمونه از رفتار عمیقاً غیردوستانه توسط یک به‌اصطلاح دوست است. در لیبی، مصر پیوسته حمایت نظامی در اختیار ژنرال خلیفه حفتر قرار داده است، کسی که «ارتش ملی لیبیِ» او با نیروهای وفادار به دولتی که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و مورد حمایت آمریکا می‌باشد، درگیر شده است. در شورای امنیت سازمان ملل متحد، مصر برای مخالفت با آمریکا در مورد مسائلی از سوریه گرفته تا اسرائیل/ فلسطین، آرمان مشترک با روسیه داشته است. و در سال 2017، همکاری نظامی ‌و اقتصادی مصر با کره شمالی افشا گردید.

حتی در مواردی که اهداف آمریکا و مصر همسو باقی مانده‌اند، مصر تلاش می‌کند تا به‌طور مؤثر اهداف دوجانبه را ترفیع بخشد. واشنگتن واقعیت جدیدی را درک نکرده است: مصر به علت فساد داخلی، دیگر یک وزنه سنگین منطقه‌ای که بتواند سیاست خاورمیانه آمریکا را محکم کند، نیست.

دولت سیسی به‌طور انزجارآوری به مبارزه علیه داعش کمک نکرد. قاهره دائماً پیشنهاد‌های آمریکا را برای آموزش نیروهای مصری در دکترین ضد شورش و تاکتیک‌هایی که می‌تواند به شکست شورش در سینا کمک کند، نادیده گرفته است. اهمیت دسترسی آمریکا به حریم هوایی مصر کاهش یافته است؛ و در مورد امتیازات آمریکا در کانال سوئز به‌شدت اغراق شده است. برخلاف خرد رایج، نیروی دریایی آمریکا امتیاز جلوداری که به‌موجب آن کشتی‌های ما می‌توانند از سایر کشتی‌ها پیشی گرفته و جلوتر از بقیه قرار گیرند، دریافت نمی‌کند.

در گذشته، هر دو کشور منافع متقابل مهمی، از جمله حمایت قابل اعتماد مصر از منافع آمریکا در خاورمیانه، کسب می‌کردند، اما طی دهه گذشته، آمریکا بیش از 13 میلیارد دلار کمک امنیتی بدون چشمداشت، به‌جز ایجاد مشاغل بیشتر برای یک صنعت دفاعی صادر کننده فناوری و تجهیزات نظامی نامتناسب با نیازهای دفاعی مصر و اجازه دادن به ارتش مصر برای حفظ یک نظام حمایتی تحریف کننده اقتصاد که به فساد دامن می‌زند، به مصر داده است.

آمریکا به مدت طولانی به دولت مصر اجازه داده است تا از کمک‌های امنیتی به‌عنوان حقی برای برقراری صلح با اسرائیل برخوردار باشد. آمریکا مصر را برای ‌اینکه چگونه ‌این پول خرج می‌شود و ‌آیا در خدمت اهداف وسیع‌تر آمریکا در منطقه قرار گرفته است، پاسخگو ندانسته و به مصر اجازه داده است تا از سخاوتمندی آمریکا بهره بگیرد. دولت اوباما برای کم کردن کمک‌های نظامی ‌و محدود کردن سیستم‌های تسلیحاتی که مصر می‌توانست با پشتوانه آمریکا خریداری کند، قدم‌های اولیه را برداشت. دولت ترامپ بیش از 200 میلیون دلار کمک نظامی ‌را به حالت تعلیق درآورده و یا مجدداً برنامه‌ریزی کرده است.

این یک شروع است و اقدامات بیشتری باید صورت پذیرد.

واشنگتن، با توجه به کاهش اهمیت استراتژیک و رفتار نامناسب مصر، باید کمک‌های سالانه نظامی‌ خود را به میزان 500 میلیون دلار کاهش دهد و به 800 میلیون دلار برساند تا منابع خود را با اولویت‌های آمریکا هماهنگ سازد. کاهش کمک به مصر، سرمایۀ به‌شدت مورد نیاز [آمریکا] را آزاد خواهد کرد و حرکتی برای شروع کاهش کمک‌های امنیتی به مصر تا سطحی که بیشتر در راستای ارزش واقعی که آمریکا از این رابطه به دست می‌آورد باشد. این حرکت، در کنگره که از قاهره نومید شده است، به‌طور گسترده استقبال می‌شود.

خطرات محدود هستند. بعید است که مصر رفتار خود را در برابر کمک‌های کمتر تغییر دهد. به‌عنوان مثال، به معاهده صلح با اسرائیل پایان نخواهد داد و یا همکاری ضد تروریستی خود را با آمریکا متوقف نخواهد کرد. البته، همچنان به مبارزه با جهادی‌های محلی ادامه خواهد داد.

طرفداران رابطه نزدیک‌تر با مصر استدلال می‌کنند که قطع کمک‌ها موجب تمایل کمتر قاهره به پذیرش آموزش نظامی‌ آمریکا خواهد شد، اما شواهد کمی ‌وجود دارد که حمایت سخاوتمندانه دیرینه، تمایلی در مصر برای فرصت‌های آموزشی بیشتری در زمینه‌های بحرانی مانند ضد شورش فراهم کرده باشد. در عوض، از اشتباه درآوردن قاهره از ‌این مفهوم که کمک یک حق است، ممکن است به ابقای اهرم‌هایی برای کسب امتیازات از قاهره کمک کند. و در حالی که نگرانی در مورد بی‌ثباتی در مصر به‌جاست، آمریکا خود را فریب می‌دهد که فکر کند کمک آمریکا فرق بین نظم و هرج‌ومرج است.

به‌جای اذعان به ‌اینکه اهمیت مصر کاهش یافته است، رئیس جمهور ترامپ‌ این روابط را دو برابر کرده و قول داده است که «دوست وفاداری» برای مصر باشد و در ستایش از سیسی افراط کرده است. کاخ سفید نسبت به سوء استفاده انزجارآور دولت مصر سکوت اختیار کرده که باعث تشدید افراط‌گرایی و افزایش تهدید جهانی از سوی تروریسم می‌شود. دولت آمریکا، با نزدیک شدن به حکومت سیسی و اقدامات سرکوبگرانه آن، تنها تضمین می‌کند که میلیون‌ها جوانِ به‌حاشیه رانده‌ شده مصری، با خصومت به آمریکا بنگرند.

آمریکا معامله بدی در مصر کسب می‌کند. ‌این برای رئیس جمهوری که به‌عنوان یک مذاکره‌کننده به خود افتخار می‌کند، مضحک است. فرصتی پدید آمده است تا صفحه جدیدی با مصر ورق بخورد و تعهد آمریکا را نسبت به ‌این کشور با آنچه واشنگتن در عوض کسب می‌کند، متناسب سازد. اگر دولت ترامپ‌ این کار را انجام دهد، گام کوچک، اما مهمی‌ به‌سوی ابقای اعتبار و شهرت مخدوش شده آمریکا در منطقه بر خواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *