جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

تله تل‌آویو برای واشنگتن/ آیا اسرائیل، آمریکا را وارد تنش با ایران می‌کند؟

درحالی‌که کابینه اسرائیل حمله نظامی به ایران را تصویب کرده، همراهی یا عدم همراهی امریکا با اسرائیل به مسئله سیاست خارجی این کشور و ائتلاف غربی‌ها متشکل از کشورهای اروپایی تبدیل شده است. اما آیا امریکا مقابل عمل انجام شده قرار خواهد گرفت یا بایدن تنش را کنترل خواهد کرد؟ برای بررسی پاسخ‌ها گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

Loading

خطر بازگشت پوپولیسم به اروپا

۱۳۹۶/۱۱/۰۵ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: سران کشورهای آلمان و فرانسه در سخنانی در اجلاس جهانی اقتصاد داووس درباره بازگشت به روند ملی گرایی و رویکردهای پوپولیستی هشدار دادند.

به گزارش روزنامه “تاگس اشپیگل” آلمان، “آنگلا مرکل”، صدر اعظم آلمان و “امانوئل ماکرون”، رئیس جمهور فرانسه در برابر نمایندگان بلند پایه‌ای از سیاست و اقتصاد  از سراسر جهان در داووس سوئیس سخنرانی کرده و درباره بازگشت به ملی گرایی و سیاست های حمایتی هشدار دادند.

صدر اعظم آلمان روز گذشته در سخنرانی خود در مجمع اقتصاد جهانی در داووس سوئیس در این باره هشدار داد که خطای قرن بیستم دوباره تکرار شود. مرکل قاطعانه علیه خودخواهی های ملی گرایانه و پوپولیسم موضع گیری کرده و خواستار راه حل های جند جانبه و همکاری های تنگاتنگ در اروپا و جهان شد.

رئیس جمهور فرانسه نیز بعد از ظهر روز گذشته در سخنانی در اجلاس داووس سوئیس خواستار شکل گیری عادلانه تر روند جهانی سازی شد. وی با نگاهی به کشور خود گفت: اگر من نتوانم دوباره به این جهانی سازی معنا دهم و نتوانم به انسان ها بگویم که این روند برای آن ها خوب است بنابراین در 5 تا 15 سال آینده ملی گرایان و افراط گرایان پیروز می شوند. و این در هر کشوری درست است.

آنگلا مرکل هم با توجه به روند کند تشکیل دولت در آلمان به جامعه بین المللی اطمینان داد که آلمان همچنان به عنوان نیرویی قدرتمند در راه حل اختلافات ایفای نقش خواهد کرد. آلمان می خواهد کشوری باشد که همچنین در آینده سهم خود را در راستای حل مشترک مسائل آینده ایفا کند. در این راستا این مسئله مهم است که آلمان حالا سریعا یک دولت را تشکیل دهد.

صدر اعظم آلمان همچنین این مسئله را اَشکار کرد که آلمان و اروپا بخصوص باید بر چالش های شخصی خود غلبه کنند تا بتوانند به عنوان شریک قدرتمندی در سطح بین المللی عمل کنند. ما اعتقاد داریم که باید با هم همکاری کنیم و انزواطلبی و ملی گرایی پاسخ درستی به اوضاع نیست. وی همچنین بر لزوم چند جانبه گرایی برای حل مسائل بین المللی تاکید کرد.

صدر اعظم آلمان با اشاره به اینکه همچنین در آلمان دشواری ها و مسائلی به وجود آمده و یک چند قطبی شدن کم سابقه در دهه های اخیر در سایه بحران مهاجرت و بحران یوروی سال های اخیر ایجاد شده است، در عین حال در راستای حل بحران پناهندگان حمایت سختگیرانه از مرزها را رد کرده و گفت: همکاری و بستن قراردادهایی با کشورهای همسایه و همچنین حمایت از روند توسعه در کشورهای مبدا و بخصوص آفریقا ضرورت دارد.

وی افزود: خودخواهی های ملی گرایانه، پوپولیسم و یک جو چند قطبی در بسیاری کشوررها احتمالا همچنین از طریق نگرانی انسان ها ایجاد شده که سوال می کنند آیا همکاری های چند جانبه واقعا می تواند به صورت عادلانه و صادقانه مسائل انسان ها را حل کند.

در حالی که مرکل در سخنان خود مستقیما به برخی کشورهای اروپایی و یا آمریکا انتقاد وارد نکرد، اما “پائولو جندیلیونی”، نخست وزیر ایتالیا در سخنرانی خود مستقیما رئیس جمهوری آمریکا را خطاب قرار داده و گفت که با توجه به سیاست های حمایت گرایانه ایالات متحده، اروپا باید به طور فزاینده و مشترکا ابتکار عمل را در دست گیرد. اروپا باید وارد عمل شود. وی به عنوان نمونه بر لزوم بستن قراردادهای تجاری با کشورهای آمریکای جنوبی تاکید کرد.

وی با نگاهی به ایده اول آمریکای ترامپ تاکید کرد که اروپا  باید نقش خود را در سطح منطقه‌ای و جهانی تقویت کند. این پیغام اساسی ما است که باید به این جهان غیر قابل پیش بینی ارائه کنیم.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم امروز برای شرکت در اجلاس داووس به این منطقه سفر می کند و قرار است در روز جمعه یک سخنرانی که همه با هیجان منتظر آن هستند را از جمله درباره مسائل تجاری ارائه دهد. منتقدان انتقاد شدیدی به سیاست های ملی گرایانه و اقتصاد حمایتی او وارد می کنند. ترامپ قبل از سفر به داووس در اقدامی تعرفه های گمرکی برای برخی اقلام از جمله ماشین های لباسشویی و پانل های خورشیدی را به بهانه ایجاد شغل و حمایت از اقتصاد آمریکا افزایش داد.

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *