جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

امیرعبداللهیان: راه حل بحران منطقه، توقف جنایات جنگی رژیم اسراییل در غزه است/ تببین پیامدهای هرگونه تکرار ماجراجویی جدید اسرائیل در شورای امنیت

برای حل ریشه ای بحران در منطقه، آنچه ضروری است، تمرکز بر راه حل سیاسی و توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل در غزه است و باید یک بسته سیاسی که همه ابعاد ای…

Loading

اتحاد ضد ایرانی عربستان و اسرائیل در مونیخ

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین: مواضع و اظهارات هماهنگ مقامات عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی علیه ایران که در سال های اخیر شدت یافته است، در اجلاس امنیتی مونیخ به اوج خود رسید، بطوری که می توان آن را صحنه جدیدی از اتحاد سعودی – صهیونیستی علیه ایران برشمرد.

کنفرانس امنیتی مونیخ  در سال 2018 را باید نقطه اوج هماهنگی و هم افزایی مقامات ریاض و تل آویو علیه ایران توصیف کرد، بطوری که دو طرف در مواضعی کاملا مشابه، با معرفی ایران به عنوان محور ناامنی منطقه، بر ضرورت مقابله با آن تاکید کردند.

نتانیاهو: برجام ایران را جسورتر کرده است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل،  با نمایش تکه ای آهن پاره در کنفرانس مونیخ گفت: این قطعه ای از پهپاد ایرانی است؛ آقای ظریف این را می شناسی؟ مال شماست!

وی ایران را به یک ببر تشبیه کرد و گفت: توافق برجام تنها کاری که کرد این بود که «ببر خشمگین ایرانی را از بند رها کرد.»

نتانیاهو در بخشی از سخنان خود «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، را به درغگویی متهم کرده و گفت:  وزیر خارجه ایران با سخنوری دروغ می‌گوید. اگر می‌خواهی پیامی به تهران ببری، به آنها بگو عزم اسرائیل را آزمایش نکنید.

نتانیاهو سخنرانی خود را با مقایسه توافق هسته ای وین (برجام) با توافق مونیخ پیش از جنگ جهانی آغاز کرد و بعد به نزدیکی رژیم صهیونیستی با اعراب اشاره کرد و گفت: اقدامات ایران در منطقه یک پیامد مثبت هم داشته و موجب نزدیکی بی سابقه عربها با اسرائیل شده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: اسرائیل از ایجاد پایگاههای ایران در سوریه جلوگیری خواهد کرد. ما بدون تردید از خود دفاع خواهیم کرد نه تنها علیه دست نشاندگان ایران بلکه خود ایران اقدام خواهیم کرد!

نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) با تکرار ادعاهای بی‌اساس همیشگی علیه ایران، گفت حکومت ایران می‌خواهد امپراطوری از تهران تا طرطوس ایجاد کرده و دریای خزر را به مدیترانه وصل کند.

نتانیاهو طی سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به توافق هسته‌ای ایران، مدعی شد، توافقی که قرار بود باعث صلح و امنیت جهانی شود، رژیم ایران را جسورتر کرده و شمارش معکوس برای زرادخانه هسته‌ای ایران را آغاز کرده است.

وی در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به حادثه مونیخ در المپیک سال ۱۹۷۲ که طی آن ۱۱ ورزشکار اسرائیلی در فرودگاه مونیخ کشته شدند و همچنین هلوکاست، گفت: «ایران (اما) آلمان نازی نیست، تفاوت‌های زیادی دارند.»

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه آزادی دینی یهودیان در ایران نقض می‌شود، افزود: ایران بارها تمایلش برای نابودی اسرائیل را اعلام کرده است…ایران می‌خواهد بر منطقه مسلط شود…ایران می‌خواهد دنیا را تحت کنترل خود بگیرد. اگر ایران به سلاح هسته‌ای تجهیز شود، بسیار خطرناک‌تر چیزی که هم‌اکنون است، خواهد بود…توافق هسته‌ای ایران را میانه‌رو نکرده بلکه ببر خطرناک ایرانی را در منطقه و جهان رها کرده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه نفوذ ایران در منطقه باعث نزدیکی بی‌سابقه کشورهای عربی و اسرائیل شده است، افزود: «و به نظرم این باعث رسیدن به صلح با آنها خواهد شد. شاید در نهایت هم توافق سازش با فلسطینیان را درپی داشته باشد.»

نتانیاهو در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود گفت: «اگر ستیزه‌جویی ایران ادامه یابد و به تشکیل امپراطوری از تهران تا طرطوس و متصل کردن دریای خزر به دریای مدیترانه ادامه دهد، اسرائیل نیز خطوط قرمزی دارد که در صورت نقض شدن آنها، اقدام خواهد کرد.»

وی با اشاره به حادثه شنبه گذشته (وارد شدن پهپادی به حریم هوایی فلسطین اشغالی، حمله جنگنده‌های اسرائیلی به سوریه و سپس ساقط شدن یکی از آنها توسط پدافند هوایی سوریه) گفت اسرائیل اجازه نمی‌دهد ایران حلقه محاصره اطراف آنها را تنگ‌تر کند.

نخست وزیر رژیم اسرائیل، با تکرار ادعای تمایل ایران برای تاسیس پایگاه نظامی در سوریه، تاکید کرد: «در صورتی که لازم باشد، علیه آن اقدام می‌کنیم، نه فقط علیه گروه‌های مورد حمایت ایران، بلکه علیه خود ایران اقدام (نظامی) می‌کنیم.»

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد مشکل و دعوایی با مردم ایران نداشته اما بسیار مصمم هستند که ستیزه‌جویی حکومت ایران را خنثی کنند.

وی در ادامه شوی ضد ایرانی خود، نقشه‌ای را نشان داد که در آن مناطق تحت کنترل گروه تروریستی داعش با مناطقی در خاورمیانه ایران در آنها نفوذ کرده، مقایسه شده بود.

نتانیاهو با ادعای اینکه ایران به دنبال تغییر قواعد میدانی در سوریه است، اضافه کرد: «ایران در سوریه پایگاه دریایی و زمینی تاسیس کرده است…آنها می‌خواهند پایگاه هوایی نیز ایجاد کنند…ما اجازه چنین چیزی را نمی‌دهیم و حرف‌هایمان را با عمل ثابت می‌کنیم.»

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار اینکه ایران قصد تغییر قواعد میدانی در لبنان را نیز دارد، مدعی شد: «ایران می‌خواهند علاوه بر 100هزار موشکی که حزب‌الله دارد، موشک‌های نقطه‌زن نیز در اختیار آنها قرار دهد. سلاح‌هایی که قواعد بازی در منطقه را تغییر می‌دهد.»

وی سپس در پاسخ به سوالی درباره توافق هسته‌ای گفت: «کاری ندارم توافق اصلاح می‌شود یا لغو، بلکه ما می‌خواهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند…البته اگر برجام در واشنگتن نیز تایید نشود، باز هم اتفاقی نخواهد افتاد.»

عادل الجبیر: ایران در پی صدور انقلاب خود است.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: در زمینه فرصت دادن به جوانان و زنان و بازار آزاد پیشرفت هایی به دست آوردیم.

الجبیر افزود: مشکل منطقه ما با انقلاب (امام) خمینی آغاز شد که جرقه طایفه گرایی در منطقه بود.

وزیر امور خارجه عربستان از صدور انقلاب ایران نیز ابراز نگرانی کرد.  او گفت: عربستان به فشار خود علیه ایران ادامه خواهد داد تا رفتارش را تغییر دهد.

وی در سخنرانی خود که بلافاصله بعد از صحبت‌های ظریف در پنجاه و چهارمین اجلاس امنیتی مونیخ  صورت گرفت؛ ایران را متهم به دفاع از تروریسم و انجام اقدامات تروریستی در منطقه و دیگر نقاط جهان کرد و به اظهارات ظریف در این اجلاس واکنش نشان داد.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود با ابراز نگرانی از این که «ایران در پی صدور انقلاب خود است» مدعی شد: مشکلات منطقه همزمان با انقلاب ایران در سال 1979 اغاز شد. اگر ایران می‌خواهد با آن همانند یک کشور عادی رفتار کنیم، باید به قوانین و معاهدات بین‌المللی پایبند باشد.

لازم به ذکر است که وزیر امور خارجه عربستان سعودی امروز یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی ان بی سی» در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ نیز مدعی شده بود که ایران یکی از خطرناک ترین کشورها در زمینه انجام حملات سایبری است.

جبیر همچنین مدعی شد که ایران مکررا و تقریبا به صورت هفتگی عربستان سعودی را هدف حمله سایبری قرار داده و ریاض اقداماتی را برای مقابله با این حملات عملی کرده است.

وزیر خارجه عربستان در حاشیه نشست مونیخ در ادامه ادعاهای خود مکررا از ایران به دلیل انجام “رفتارهای فتنه آمیز” در منطقه و از جمله اشاره خاص به حمایت ایران از حزب الله که در لبنان و سایر بخش های خاورمیانه نفوذ دارد، انتقاد کرد.

با توجه به مواضع مقامات سعودی و صهیونیستی در اجلاس مونیخ می توان اینطور برداشت کرد که اگرچه تمامی شواهد حکایت از وجود یک کانون هماهنگ کننده مواضع سران رژیم صهیونیستی، عربستان و آمریکا در قبال ایران دارد ولی نزدیکی دیدگاههای این مقامات از یک سو و عملکرد آنان طی سالها و حتی چند دهه گذشته ، هم نسبت به ایران و هم در قبال جهان حاکی از آن است که محور ریاض – تل آویو به یک همکاری عینی و عملیاتی مشترک علیه ایران رسیده اند که به مراتب وسیعتر و فراتر از تشکیل یک اتاق فکر رسانه ای و تبلیغاتی است.

گرچه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ظاهرا هیچگونه رابطه دیپلماتیکی با یکدیگر ندارند ولی تمامی سیاستمداران و کارشناسان رسانه ای در این دیدگاه متفق القول هستند که مقامات ریاض و تل آویو نه تنها از دهه های گذشته دیدارهای مستمر و مداومی بایکدیگر داشته اند بلکه بین آنها نوعی همکاری سیاسی و حتی نظامی مشترک وجود دارد. در این میان نکته حایز اهمیت آنکه محور ریاض و تل آویو بویژه از یک دهه گذشته از علنی شدن این همکاری و ارتباط نیز نگرانی ندارند و از آن اجتناب نمی کنند، که از نشانه های آن می توان به مواضع کاملا هماهنگ دو طرف در اجلاس مونیخ اشاره کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *