أحدث المقالات

Loading
با برکناري نظاميان ارشد نمايان‌تر شد

جنگ قدرت در خانه سعود

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – گزارش: موج تغییرات در ارکان پادشاهی سعودی این بار به نظامیان رسید و شاه عربستان فرمان برکناری بسیاری از مقامات ارتش این کشور را صادر کرد.
هرچند پادشاهی عربستان علت این برکناری‌ها را اعلام نکرده است، اما گمانه‌زنی‌ها از ادامه کودتای نرم محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور برای هموار کردن مسیر پادشاهی‌اش حکایت دارد.
سلمان بن عبدالعزیز، شاه عربستان در واپسین ساعات دوشنبه در ادامه تغییرات در سطوح بالای مقامات این کشور، سرلشکر «عبدالرحمن بن صالح البنیان» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر ستاد «محمد بن عوض سحیم» فرمانده نیروی هوایی و «فهد بن ترکی بن عبدالعزیر» فرمانده نیروی زمینی عربستان را برکنار کرد.
عربستان در ماه‌های اخیر در چارچوب کودتای نرم شاهد موجی از برکناری در رده‌های سیاسی، نظامی و امنیتی بوده است. حدود چهار ماه پیش در نیمه آبان هم خبر بازداشت گسترده شاهزادگان سعودی به ادعای مبارزه با فساد، عربستان را در کانون توجهات قرار داد. اقدامی که به گفته تحلیلگران سیاسی، بیشتر با هدف حذف رقبای احتمالی ولیعهد در روند رقابت قدرت و در نهایت به تخت نشستن محمد بن سلمان بود.
اقدام اخیر شاه عربستان در برکناری امرای ارتش آن هم در آستانه چهارمین سالگرد حمله سعودی‌ها به یمن را هرچند بسیاری توجیه ناکامی‌ها در چهار سال گذشته می‌دانند، اما برخی گفته‌اند این ممکن است گامی برای به نتیجه رساندن تجاوز نظامی عربستان به یمن باشد، اما با توجه به سمت بن سلمان به عنوان وزیر دفاع و نقش وی در حمله به یمن، چنین احتمالی ضعیف به نظر می‌رسد.
جنگ قدرت یکی از بارزه‌های همیشگی حکمرانی آل سعود بوده است؛ از این رو نگرانی‌های خاندان سلمان بن عبدالعزیز، شاه کنونی عربستان از واکنش‌های احتمالی به اقدامات این خاندان برای قبضه قدرت در عربستان، از جمله احتمال کودتای نظامی را می‌توان یکی از عوامل تغییرات اساسی در رده‌های بالای ارتش عربستان دانست.
به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت این اقدام سلمان که به احتمال زیاد در ورای آن فرزندش محمد قرار دارد، به منظور پاکسازی عناصری است که احتمال می‌رود پس از مرگ سلمان علیه ولیعهد اقدام نمایند؛ بنابر این پس از پاکسازی شاهزادگان سعودی با طرح ادعای فساد مالی، حالا نوبت به ارتش رسیده تا شرایط برای جانشینی محمدبن سلمان مهیا شود.
محمد بن سلمان، پسر ملک سلمان در حالی ولیعهد عربستان شده که بر اساس منشور و وصیت ملک عبدالعزیز، موسس خاندان سعودی، قرار بود قدرت از برادر به برادر برسد و تا زمانی که فرزندان وی زنده هستند، قدرت به نسل سوم شاهزاده‌ها نرسد. آل‌ سعود قدرت را از سال 1932 در عربستان در دست دارد و همیشه جنگ قدرت در این خاندان جریان داشته است.
در کنار این رویدادها، امروز اعلام شد قرار است محمد بن سلمان ولیعهد عربستان 5 فروردین به انگلیس سفر کند، سفری که گفته می‌شود تروریسم، افراط‌گرایی و درگیری و بحران انسانی در یمن محور اصلی آن است.
به این ترتیب، به نظر می رسد ولیعهد جوان و جویای نام عربستان به دنبال یارکشی از جبهه غربی بعد از آمریکا، انگلستان را انتخاب کرده است. همزمانی طرح قطعنامه اخیر ضد ایرانی به پیشنهاد انگلیس در شورای امنیت که با وتوی روسیه مواجه شد و عزل نظامیان مطرح سعودی با سفر قریب‌الوقوع محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع سعودی به لندن، موید این مدعاست.
در مجموع، موج جدید برکناری‌ها در عربستان را هرچند می‌توان پس‌لرزه‌های ناکامی‌های عربستان در جنگ یمن دانست، اما با این همه به نظر نمی‌رسد تغییر فرماندهان عربستانی تغییری در روند اقدامات عربستان سعودی در یمن ایجاد کند و بیشتر به جاده‌صاف‌کن مسیر ولیعهد برای رسیدن به تخت پادشاهی می‌ماند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *