جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

متهم شدن مقامات کی یف به نداشتن سرعت کافی در تقویت استحکامات دفاعی خود

اپوزیسیون در کی یف معتقد است که نیروهای مسلح اوکراین و مقامات محلی در بحبوحه نگرانی های فزاینده در مورد حمله احتمالی جدید توسط نیروهای روسیه، استحکامات دفاعی خود را به اندازه کافی به سرعت و کارآمد نمی سازند.

ماکرون پیمان مرکوسور را رد کرد

رئیس جمهور فرانسه توافقنامه تجارت آزاد برنامه ریزی شده بین اتحادیه اروپا و ائتلاف اقتصادی آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور را بسیار بد دانسته و آن را رد کرد.

Loading

انتصاب پمپئو پیام شفاف ترامپ برای خروج از برجام است

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: یک نشریه آمریکایی با اشاره به جایگزین شدن تیلرسون با مایک پمپئو، این تغییر در کابینه دولت ترامپ را پیام کاخ سفید برای خروج احتمالی از برجام تعبیر کرده و نسبت به افزایش احتمال تقابل نظامی با ایران هشدار داده است.

نشریه فارین پالیسی در گزارشی با بررسی پیامدهای منفی خروج رکس تیلرسون از دستگاه دیپلماسی آمریکا برای برجام، نوشت: آینده توافق هسته‌ای ایران پس از اولتیماتوم به اروپا و کنگره برای اصلاح برجام نیز در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. اما با انتصاب ماکیل پمپئو به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا که به داشتن مواضع خصمانه علیه ایران شهرت دارد،‌ ترامپ یک پیام شفاف را مخابره کرده است که واشنگتن آمادگی دارد تا موضع سرسختانه‌تری نسبت به ضرب‌الاجل 12 می اتخاذ خواهد کرد.

ترامپ روز سه‌شنبه پس از برکناری تیلرسون اختلاف نظر در مورد ادامه برجام را از دلایل اصلی عزل او بر شمرد. در هفته‌های اخیر تیلرسون از طریق معاونانش تلاش کرد تا در همکاری با اروپایی‌ها به توافقی دست یابد تا علاوه بر پاسخ به خواسته‌های ترامپ، نگرانی‌های اروپایی‌ها را نیز رفع کند.

در حالی‌که تیلرسون همواره از بخش قابل توجه مسائل محرمانه کاخ سفید بی‌اطلاع بوده است، اما صدای منتقد او در کاخ سفید باعث به تاخیر افتادن برخی تصمیم‌های ترامپ بخصوص در مورد برجام شده است.

کالین کال، مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون باراک اوباما معتقد است که خروج تیلرسون از دستگاه دیپلماسی آمریکا قطعا پیامد منفی برای برجام در پی خواهد داشت.

یک مقام وزارت خارجه به فارین پالیسی خبر داده است که برخلاف تیلرسون، برایان هوک، دستیار ارشد او در نشستی که قرار است میان آمریکا و اروپا هفته آینده در برلین برگزار شود، حضور یابد. هوک نفوذ زیادی بر کارمندان وزارت خارجه دارد و بعید به نظر می‌رسد که او در راستای مواضع پمپئو حرکت کند.

در طی 14 ماه گذشته تیلرسون همراه با جیم میتس، وزیر دفاع آمریکا در جلساتی که در کاخ سفید برگزار شده است همواره اعلام کرده‌اند که برجام باید ادامه یابد.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *