جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»

نتانیاهو بار‌ها ادعا کرده که مسئله فلسطین از دستور کار جهانی خارج شده و اینکه تشکیلات خودگردان فلسطینی باید تضعیف و حاکمیت حماس در غزه تقویت شود. وی روابط با یهودیان آمریکا و حزب دموکرات را به نفع پیش بینی جنگ یاجوج و ماجوج هیگی تخریب نموده است؛ و پس از تمام اینها، راست گرایان همچنان به خود جرات می‌دهند بگویند که این اردوگاه چپ است که باید از خواب غفلت برخیزد.

«وعده صادق» و سقوط پروپاگاندای رسانه‌ای اسرائیل

علاوه بر دستاوردهای راهبردی متعددی که عملیات «وعده صادق» سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی در عمق فلسطین اشغالی داشت، یکی از بارزترین نتایج این عملیات، نابود کردن پروپاگاندای رسانه‌ای و جنگ روانی صهیونیست‌ها و حامیانشان بود.

دام‌چاله آمریکایی در رویارویی ایران و اسرائیل

تهران- ایرنا- «مهدی مطهرنیا» استاد دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است آمریکا از دل تحولات اخیر منطقه می‌خواهد هم رژیم صهیونیستی را کنترل کند و هم از این رژیم در جهت عبور از مساله ایران استفاده کند تا برای درگیری‌هایش در شرق آسیا چاره‌ای بیاندیشد.

Loading

جنایت آمریکا، انگلیس و فرانسه در سوریه

۱۳۹۷/۰۱/۲۵ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – گزارش: تجاوز نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، بدون مجوز شورای امنیت، فصل جدیدی را در تاریخ جنگ علیه سوریه گشود.

سرانجام پس از اظهارات مقامات انگلیسی و فرانسوی درباره حمله نظامی قریب الوقوع به سوریه به بهانه آنچه حملات شیمیایی دوما خوانده شده، اما هیچ منبع مستقلی تاکنون آن را تایید نکرده است، دونالد ترامپ شامگاه جمعه در پایان نشست فوق العاده‌اش با مشاوران امنیتی کاخ سفید و پس از رایزنی های تلفنی با امانوئل ماکرون و ترزا می از آغاز حملات مشترک آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه خبر داد.

ترامپ گفت به نیروهای تحت امر خود دستور داده است پایگاه هایی را که حملات شیمیایی دولت بشار اسد از آنجا هدایت و سازماندهی می شود، هدف قرار دهند. وی در بخشی دیگر از سخنان خود به ایران و روسیه در خصوص هرگونه حمایت از بشار اسد هشدار داد و تاکید کرد ولادیمیر پوتین نتوانست به وعده خود برای ممانعت از هرگونه استفاده از سلاح های شیمیایی توسط ارتش سوریه عمل کند!

نخست وزیر بریتانیا: اقدام نظامی اجتناب‌ناپذیر بود

ترزا می نخست وزیر بریتانیا دقایقی پس از شروع حملات هوایی به سوریه اعلام کرد هیچ جایگزین دیگری برای واکنش به حملات شیمیایی ارتش بشار اسد به جز اقدام نظامی وجود نداشت. نخست وزیر بریتانیا مدعی شد متحدان در پی یافتن راهی برای پرهیز از اقدام نظامی بودند، اما روسیه مانع تلاش های دیپلماتیک شد.

ماکرون: نمی‌توانیم شاهد عادی شدن استفاده از سلاح شیمیایی باشیم

امانوئل ماکرون نیز در سخنانی استفاده از سلاح شیمیایی را خط قرمزی دانست که نمی توان در برابر آن بردباری نشان داد. رئیس جمهوری فرانسه با تایید مشارکت نظامیان فرانسوی در حملات مشترک بر ضد سوریه، هدف از این اقدام نظامی را ضربه زدن به ظرفیت های تولید سلاح های شیمیایی در این کشور اعلام کرد.

ماکرون با ادعای وجود دلایل کافی دال بر دست داشتن دولت سوریه در انجام حملات شیمیایی خاطرنشان کرد: «رژیم سوریه مسئول کشته شدن دهها مرد، زن و کودک در جریان حمله شیمیایی هفتم آوریل به دوما است و در این مسئله جای هیچ شک و تردیدی وجود ندارد.»

حملات چه مناطقی را هدف گرفت

ساعاتی پس از سخنان ترامپ، خبرگزاری های فرانسوی از آغاز حملات هوایی ائتلاف به سوریه با همراهی فرانسه و انگلیس خبر دادند. دولت سوریه نیز اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش این کشور بیش از 15 موشک را در اطراف دمشق رهگیری و منهدم کرد.

حملات هوایی آمریکا و متحدانش به شکل حملات موشکی و حملات با استفاده از جنگنده های این کشورها بوده که وارد حریم هوایی سوریه نشده و موشک های خود را خارج از مرزهای سوریه شلیک کردند.

حملات بر سه استان دمشق، حمص و حماه متمرکز بوده و جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه هوایی العدید این کشور در قطر به پرواز درآمده بودند. منابع محلی در سوریه می‌گویند دستکم 30 موشک کروز و تام هاک به دمشق شلیک شده است.

بر مبنای گزارش های اولیه، اهداف مشخص نیست، اما گفته می شود مرکز حملات بیشتر دمشق و پیامی برای بشار اسد بود. در همین حال تلویزیون سوریه حمله به مرکز پژوهش‌های علمی در منطقه برزه را تایید کرد. منابع محلی می‌گویند که یک پایگاه اصلی حزب‌الله لبنان در القُصیر در نزدیکی مرز سوریه و لبنان نیز هدف حملات موشکی ائتلاف امریکا-انگلستان-فرانسه قرار گرفته است. در همین حال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سخنانی ادعا کرد مراکزی که هدف گرفته، مرتبط با توانمندی تسلیحات شیمیایی دولت سوریه بوده‌اند. وی افزود: ما مراکزی را انتخاب کردیم که خطرات تلفات نظامی عملیات را کاهش دهد. اولین هدف، یک مرکز تحقیقات علمی بود که در دمشق بزرگ واقع شده بود.

دانفورد در تشریح اهداف مورد حمله در سوریه گفت: اولین هدف، یک مرکز تحقیقات علمی بود که در دمشق بزرگ واقع شده است. دومین مرکز، انبار تسلیحات شیمیایی در غرب حمص بود و سومین هدف که در مجاورت هدف دوم واقع شده بود مرکزی شامل انبار تسلیحات شیمیایی و یک مقر فرماندهی مهم بود.

سی ان.ان در گزارشی اعلام کرد، مواضعی که تاکنون مورد حمله ائتلاف امریکا-انگلستان-فرانسه در سوریه قرار گرفته‌اند شامل اماکن ذیل هستند:

  • لشکر ۱۰۵ گارد جمهوری
  • پایگاه هوایی المزه
  • فرودگاه نظامی الضمیر
  • کارگاه تحقیقات تسلیحات در برزه
  • مرکز تحقیقاتی جمرایا رحیبه در قلمون شرقی دمشق
  • پایگاه نظامی الکسوه در ریف دمشق
  • فرودگاه نظامی خلخاله در استان سویده

واکنش های جهانی به حملات نظامی به سوریه

سوریه: تجاوز وحشیانه سه‌جانبه با روحیه عالی مردم روبه‌رو شد

یک منبع در وزارت امور خارجه سوریه «تجاوز سه‌جانبه ظالمانه آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه سوریه» را به شدت محکوم کرد و آن را «نقض قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل» توصیف کرد. به گفته این منبع، «تجاوز رژیم‌های خودکامه و سلطه‌جوی غربی پس از آن واقع شد که از موفقیت طرح توطئه خود علیه سوریه و متلاشی شدن مزدورانشان تروریست‌شان مقابل پیشروی ارتش سوریه احساس یأس کردند؛ سرنوشت اربابان بهتر از مزدورانشان نیست و شکست و ناکامی و ننگ در انتظارشان است».

 ایران: این تجاوز نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حملات موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه را به شدت محکوم کرد و درباره آثار و تبعات منطقه ای و فرامنطقه ای آن هشدار داد. در بیانیه وزارت خارجه آمده است: این تجاوز نقض آشکار قوانین و موازین بین المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است. جمهوری اسلامی ایران بر اساس موازین شرعی، قانونی و اخلاقی مخالف کاربرد سلاح های شیمیایی است و در عین حال بهانه تراشی برای تجاوز به کشوری مستقل را به شدت غیر قابل قبول و محکوم می داند.

رهبر انقلاب، نیز صبح امروز در دیدار مسئولان نظام و سفیران کشورهای اسلامی گفتند: حمله‌ی سحرگاه امروز به سوریه یک جنایت است. بنده صریحاً اعلام می‌کنم رئیس‌جمهور آمریکا، رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس جنایتکارند و جنایت کردند؛ طَرفی هم نخواهند بست، سودی هم نخواهند برد؛ همچنان‌که در سال‌های گذشته در عراق، سوریه،‌ افغانستان حضور پیدا کردند و از این قبیل جنایات انجام دادند و سودی هم نبردند.

روسیه: پیامدهای این حمله متوجه آمریکا، فرانسه و انگلیس است

وزارت خارجه روسیه لحظاتی پس از این حمله اعلام کرد: دمشق پایتخت سوریه درست زمانی هدف قرار گرفت که در حال حرکت به سوی آینده‌ای صلح آمیز بود و فرصت برای صلح فراهم شده بود.

وزارت خارجه روسیه رسانه‌های غربی را در این تجاوز شریک دانست و اعلام کرد: رسانه‌های غربی نیز مسئول این حملات هستند چرا که با استناد به اخبار آنها این حملات صورت گرفت.

از سوی دیگر در واکنش به حمله اخیر به سوریه، سفیر روسیه در آمریکا نیز اعلام کرده است که آمریکا در حال اجرای یک سناریوی از پیش‌ طراحی‌ شده است. سفیر روسیه همچنین با هشدار به اینکه چنین اقداماتی بدون تبعات نخواهد بود، افزوده است: مسئولیت پیام‌های حمله نظامی به عهده واشنگتن، لندن و پاریس خواهد بود.

سفیر روسیه تاکید کرد، آنچه رخ داده اهانتی به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است که غیرقابل قبول و رد شده است و آمریکا حق سرزنش کشورهای دیگر را ندارد.

همچنین وزارت دفاع روسیه در پی حمله هوایی آمریکا و متحدانش به سوریه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، هیچ یک از موشک‌های هدایت‌شونده‌ای که آمریکا و همپیمانانش به سوی اراضی سوریه شلیک کردند، وارد محدوده فعالیت سامانه‌های دفاع هوایی روسیه که از دو پایگاه حمیمیم و طرطوس حمایت می‌کنند، نشد.

ترکیه: این حمله یک واکنش مناسب و به جا بود!

وزارت امور خارجه ترکیه در رابطه با عملیات مشترک آمریکا، انگلستان و فرانسه در سوریه اعلام کرد: «ترکیه عملیات مشترک آمریکا، انگلستان و فرانسه علیه نظام سوریه را که بامداد امروز در انتقام حمله شیمیایی (ادعایی) در دوما انجام شده بود یک واکنش مناسب و به جا ارزیابی می کند».

دبیرکل سازمان ملل: طرفین از تشدید تنش ها در سوریه خودداری کنند

«آنتونیو گوتِرِش» دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای در پی تجاوز موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه از تمامی کشورهای عضو این سازمان خواست تا از خود خویشتن داری نشان دهند و از اقدامات منجر به تشدید اوضاع سوریه، پرهیز کنند.

نتایج حملات نظامی سوریه

در حالیکه درباره نتایج حمله نظامی ائتلاف به سوریه گمانه زنی های متعددی مطرح است، اما اعلامیه مقامات نظامی سوری در هدف قرار دادن موشک های پرتاب شده از یک سو و گزارش رسانه های غربی و صهیونیستی از سوی دیگر، نشان از بی نتیجه بودن این حملات دارد.

در همین ارتباط تحلیلگر شبکه سی‌ان‌ان حملات آمریکا، فرانسه و انگلیس به برخی مواضع در سوریه، از نظر دمشق، یک پیروزی و برد برای دولت سوریه است.

در این تحلیل که توسط خبرنگار این شبکه آمریکایی در بیروت منتشر شده، به توانمندی‌های ارتش سوریه اذعان شده و آمده است: «اصلا اینطور نیست که توانمندی‌های ارتش سوریه نابود شده و از بین رفته باشد».

در عین حال، روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت به بی‌تاثیر بودن حملات شب گذشته متجاوزان آمریکایی‏، انگلیسی و فرانسوی به سوریه اذعان کرد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایگاه اینترنتی این نشریه به طعنه نوشت: «موشک هایی که به سوریه شلیک شد هوشمند و پیشرفته بود ولی تاثیر واقعی آنها ”صفر” بود».

یک تحلیلگر مشهور صهیونیست نیز از این که این اقدامات هرگز تغییر در سمت وسوی رخدادهای به وقوع پیوسته در سوریه نخواهد گذارد، ابراز ناخرسندی کرد. الون بن دیوید تحلیلگر برجسته صهیونیست در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت، حمله آمریکا به سوریه گرچه از تهاجم قبلی قوی تر بود، اما هیچ اهمیت نظامی خاصی ندارد، تل‌آویو به دقت روند اوضاع را پیگیری می کند اما تا به این لحظه هیچ اطلاع موثقی در رابطه میزان تلفات وزیان های وارد شده به طرف سوری قابل دستیابی نیست.

اختلاف در کاخ سفید در مورد دامنه حمله به سوریه

با وجود اعلام حمله نظامی به سوریه از سوی دونالد ترامپ، اما ساعاتی بعد جیمز ماتیس، وزیردفاع ترامپ اعلام کرد که این حمله بصورت محدود صورت گرفته است. پیش از این نیز گزارش‌هایی از اختلاف نظر در کاخ سفید بر سر دامنه و چگونگی حمله آمریکا به سوریه منتشر شده بود. گفته شده است که وزارت دفاع آمریکا و شخص وزیر دفاع نسبت به نتایج غیرقابل پیش بینی بودن و امکان آغاز جنگ بزرگتر در سوریه در صوررت حمله تمام عیار آمریکا هشدار داده است، اما در مقابل، ترامپ و جان بولتون، مشاور امنیت ملی او بر انجام حمله‌ای فراگیر و طولانی مدت در سوریه تاکید دارند.

با وجود آنکه وزیر دفاع آمریکا، حمله صورت گرفته به سوریه را پایان یافته و مقطعی عنوان کرده است، اما رسانه‌های غربی از جمله سی‌ان‌ان به نقل از مسئولان غربی گفته‌اند که حملات امروز بخش اول اقدام نظامی آمریکا و متحدانش به شمار می‌رود و حملات بیشتر نیز برنامه‌ریزی شده است.

این شرایط نشان می‌دهد با وجود آغاز حمله به سوریه اما اختلاف‌نظرها در کاخ سفید بر سر دامنه و میزان این حملات ادامه دارد و هنوز مشخص نیست اظهارات پنتاگون در مورد پایان حملات قابل تائید خواهد بود یا خیر؟

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *