جدیدترین مطالب

جاسوس سابق موساد: اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد

جاسوس سابق موساد که عملیات طوفان الاقصی و حمله جمهوری اسلامی به رژیم صهیونیستی را پیش‌بینی کرده بود، گفت این رژیم همچون امپراتوری روم و چنگیزخان محو می‌شود و تا ابد وجود نخواهد داشت.

انتقاد سناتور آمریکایی از کمک مالی به تل آویو

برنی سندرز در سنای آمریکا در مخالفت با تصویب بسته کمک مالی ۹۵ میلیارد دلاری برای اوکراین، تل آویو و تایوان گفت: مردم غزه با جنایت‌های غیرقابل توصیفی مواجه هستند که اسرائیلی‌ها عامل آن هستند.

Loading

أحدث المقالات

ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها / یک مقام سازمان محیط زیست: تالاب هامون از رودخانه فراه مقدار کمی مرطوب شده اما حجم آن در مقایسه با سیلاب در رودخانه هیرمند بسیار ناچیز است / مداخلات انسانی در مسیر اتفاق افتاده

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که طالبان مانند سال‌های گذشته سیلاب هیرمند را به بیابان گودزره انحراف داده است. آب منحرف‌شده ۴۰۰ کیلومتر مربع از گودزره را پوشانده و آب شیرین رودخانه هیرمند را به تلخاب تبدیل کرده است.

جاسوس سابق موساد: اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد

جاسوس سابق موساد که عملیات طوفان الاقصی و حمله جمهوری اسلامی به رژیم صهیونیستی را پیش‌بینی کرده بود، گفت این رژیم همچون امپراتوری روم و چنگیزخان محو می‌شود و تا ابد وجود نخواهد داشت.

اتهامات علیه شهروندان ایرانی در پرونده آمیا فاقد اعتبار است

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تکرار درخواست غیرقانونی و مبتنی بر دروغ و داستان‌سرایی برخی از قضات آرژانتینی درباره اتباع ایرانی در موضوع پرونده “آمیا” تصریح کرد: اتهامات مطروحه در پرونده آمیا علیه شهروندان ایرانی فاقد هرگونه اعتبار است.

Loading

تحلیل نشریه فرانسوی «لاکروآ» از تاکتیک ایران در زمینه هسته‌ای

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

یک نشریه فرانسوی طی یادداشتی با اشاره به مهلت یک‌ماهه باقی مانده تا مذاکرات نهایی ایران و گروه 1+5، به بررسی تاکتیک تهران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه فرانسوی «لاکروآ» طی گزارشی به قلم «ژان کریستوف پلوکین» نوشت: ایران تنها یک ماه تا دستیابی به توافق با گروه 1+5 (آمریکاروسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) به عنوان نمایندگان جامعه بین‌الملل در خصوص برنامه هسته‌ای خود فرصت دارد.

در واقع می‌توان گفت که 24 نوامبر (3 آذرماه) آخرین مهلت برای انجام مذاکرات است؛ مذاکراتی که هدف آن از یک سو حصول اطمینان از عدم نظامی بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران در حال و آینده و از سوی دیگر لغو تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی اعمال شده بر این کشور است.

«وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه گذشته 23 اکتبر طی کنفرانسی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن تأکید کرد: «زمان پایان کار فرا رسیده است. تمامی عناصر و اجزای یک طرح قابل‌قبول دو طرف روی میز قراردارد. هدف واضح است: ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد و چنین چیزی در اختیار داشته باشد».

با این وجود مسائل بسیار مهمی به ویژه ظرفیت ایران برای تولید اورانیوم غنی‌شده پس از حصول توافق بمنظور استفاده در راستای دستیابی به انرژی هسته‌ای غیرنظامی یا استفاده برای ساخت بمب هسته‌ای، هنوز در حالت معلق و حل نشده باقی است و این در حالیست که تهران خواستار لغو سریع تحریم‌هاست.

این مذاکرات بسیار دشوار هستند چرا که باید با ملاحظات فنی و علمی بسیار پیچیده پشتیبانی شوند اما در عین حال احتمال به تعویق افتادن آن نیز وجود دارد.

«استراتژی دقیقه نودی»

«سوزان مالونی» از نویسندگان مطرح و کارشناس آمریکایی مسائل ایران و مشاور سابق وزارت خارجه در اندیشکده «بروکینگز» طی یادداشتی در روز 16 اکتبر سال جاری در ارزیابی استراتژی تهران پس از انتخاب «حسن روحانی» به ریاست جمهوری این کشور در 14 ژوئن 2013، استراتژی تهران را «استراتژی دقیقه نودی» خواند و مدعی شد که این استراژی می‌تواند اشتباه نیز باشد.

مالونی طی این یادداشت نوشت: تهران خطوط قرمز خود را پررنگ‌تر می‌کند و نسبت به حصول توافق نهایی ابراز امیدواری می‌کند. این پیام بخشی از یک استراتژی پیچیده برای اعمال فشار بر واشنگتن و شرکای آن بمنظور موافقت با شرایط آنهاست.

نویسنده این یادداشت سپس مواضع مثبت و منفی در داخل ایران نسبت به مذاکرات را امری واقعی خوانده و نوشته است که سیاستمداران ایرانی از جناح‌های مختلف، دیدگاهی متفاوت نسبت به حصول موفقیت در این گفت‌وگوها دارند.

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 روز 24 مهر بدون اعلام نتیجه پایان یافت و هنوز برنامه دور بعد گفت‌وگوها نیز اعلام نشده است. این در حالی است که طرفین برای توافق تنها تا روز سوم آذر زمان دارند. روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز امروز (یکشنبه) گزارش داد که گفت‌وگو برای تمدید مذاکرات، آغاز شده است.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *