جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

کره‌شمالی: یک کلاهک موشک کروز فوق‌العاده بزرگ و یک موشک ضد هوایی جدید را آزمایش کردیم

کره‌شمالی امروز -شنبه- اعلام کرد که یک کلاهک موشک کروز «فوق‌العاده بزرگ» و یک موشک ضد هوایی جدید را در منطقه ساحلی غربی آزمایش کرده است تا در مواجهه با تشدید تنش‌ها با ایالات متحده و کره‌جنوبی، توانایی‌های نظامی خود را گسترش دهد.

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از خویشتن‌داری ما آدرس غلط دریافت کرد

وزیر امور خارجه گفت: ما در ۴۵ سال گذشته، اولا در حوزه استقلال سیاسی و ثانیا در حوزه پیشرفت‌های مرتبط با علم، فناوری، صنایع، دفاع و پیشرفت‌های بزرگی داشته‌ایم؛ در برخی از موضوع‌ها ما اکنون جزو ۵ یا ۱۰ کشور اول دنیا هستیم.

امیرعبداللهیان: مبنای قضاوت ما رفتار آمریکاست؛ پرواز ریزپرنده‌ها در حد اسباب‌بازی بود

نیویورک –  ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا گفت: هر انتخابی مردم آمریکا کنند مربوط به خود جامعه آمریکا است. ما در سیاست خارجی خودمان اصول شناخته شده‌ای داریم. برای ما تفاوتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد. تفاوت واقعی را باید در رفتار آمریکا جستجو کرد.

Loading

گزارش سیا درباره نگاه ایران به تسلط جمهوری‌خواهان بر کنگره

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

روزنامه آنلاین فری بیکان نوشت: مقامات ایران بی سر و صدا از تسلط جمهوریخواهان بر کنگره آمریکا بیمناک شده‌اند .

آدام کردو در این مقاله نوشت: بسیاری از مقامات ایران ابراز نگرانی می کنند که تهران بلوک مهمی از دموکرات هایی را که خواستار توقف تحریم های اقتصادی و دستیابی به یک توافق مطلوب هسته ای بوده اند، از دست داده است.

این روزنامه ادامه داد که تحلیلی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به دست آورده است که به تشریح سردرگمی داخلی در ایران در خصوص شرایط تغییر سیاسی در آمریکا می پردازد.

در این گزارش اعلام شده است مقامات ایران چند هفته است درباره به قدرت رسیدن جمهخوریخواهان در کنگره نگران شده اند.

نتیجه نهایی انتخابات روز سه شنبه باعث شد بسیاری از مفسران و مقامات ایرانی ابراز نگرانی کنند سال‌های تسلیم شدن ایالات متحده در قبال خواسته های ایران ممکن است به زودی به پایان برسد.

بر اساس تحلیل رسمی Open Source Center سیا که پیش از انتخابات میان دوره ای تدوین شده است، به نظر می رسد دستاوردهای جمهوریخواهان در کنگره، ایران را تشویق کرده باشد پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اوباما، در جهت دستیابی به توافق با دولت وی تلاش های خود را افزایش دهند.

برخی ایرانی ها اکنون اطمینان دارند که پیش از آغاز به کار کنگره جدید ، کاخ سفید تحریم ها را به طور کامل لغو می کند و اینکه دولت آمریکا توافقی امضا خواهد کرد که به ایران اجازه خواهد داد به غنی سازی ادامه دهد.

در تحلیل سیا مورخ 31 اکتبر که بر روی آن مهر “از طبقه بندی خارج شده” و “فقط برای استفاده رسمی” خورده شده، آمده است: «رسانه های ایران از طیف های مختلف سیاسی هشدار داده اند پیروزی های احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره ای آینده کنگره می تواند مذاکرات هسته ای فعلی را مختل کند.»

بر اساس این تحلیل سیا، برخی تحلیل ها بر این احتمال متمرکز شده اند که بن بست سیاسی اوباما در صورتی که جمهوریخواهان در کنگره اکثریت را بدست آورند، توانایی رئیس جمهور آمریکا را برای دستیابی به توافق تا مهلت 24 نوامبر محدود می کند. در حالی که مفسران دیگر بر این نگرانی ها تاکید کرده اند جمهوریخواهان احتمال دارد تمایل کمتری به کاهش تحریم های ایران – موضوع مهم مورد اختلاف در مذاکرات هسته ای تهران – داشته باشند.

نگرانی های ایران ، سه شنبه شنبه عملی و موجب شد مفسران ایرانی و حتی مقامات دولتی حس تازه ای از فوریت نهایی شدن توافق هسته ای با کاخ سفید ابراز کنند.

تحلیل سیا اعلام کرد تداوم مذاکرات با ایران منوط به توانایی دولت اوباما برای لغو تحریم‌هاست.

گزارش سیا افزود: «رسانه‌های تندرو در چند ماه گذشته موثر بودن مذاکرات هسته ای را اگر اوباما نتواند تحریم ها را به طور یکجانبه لغو کند، زیر سئوال برده اند. این رسانه ها همچنین از اختلاف ها بر سر مذاکرات هسته ای در عرصه سیاسی داخلی آمریکا به عنوان ابزاری برای هشدار دادن به پرزیدنت روحانی استفاده کردند تا تعهدات سیاسی داخلی تهران در زمان بررسی مفاد مورد توافق در هر گونه توافق نهایی را به یاد داشته باشد.»

رئیس جمهور اوباما روز چهارشنبه در یک نشست خبری به طور ضمنی گفت که دولت او در نظر دارد اجازه حفظ بخش هایی از زیرساخت های هسته ای را به ایران بدهد.

اوباما گفت: « ما چارچوبی ارائه داده ایم که به آنها اجازه خواهد داد نیازهای انرژی صلح آمیز خود را تامین کنند.ایالات متحده به ایران شیوه ای را پیشنهاد کرده است که به شکلی فزاینده، گام به گام و قابل اثبات به آنها اجازه خارج شدن از تحریم ها را می دهد به طوری که آنها بتوانند به عنوان یک عضو تمام عیار دوباره وارد جامعه بین المللی شوند.»

وی افزود :« اینکه آیا آنها ( ایران ) بتوانند به توافق پاسخ مثبت دهند ، موضوعی است که مشخص نیست.» در عین حال ، اوباما به این گزارش ها که او قصد دور زدن کنگره را دارد اشاره نکرد.

مفسران ایرانی در توییتر و فیسبوک گفتند آنها معتقدند پنجره دستیابی به توافق هسته ای ممکن است پس از انتخابات در ایالات متحده، به سرعت بسته شود.

مایکل روبین مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) گفت ایرانی ها تشخیص دادند که رای دهندگان ایالات متحده ، رویکرد آشتی جویانه کاخ سفید را در قبال تهران رد کردند.

روبین گفت: « اگر جمهوری اسلامی فکر می کرد برای ساده لوحی در امریکا پایانی وجود ندارد، این تصور اشتباه بود. ضعیف بودن نزد افکار عمومی آمریکا جایگاه خوبی ندارد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *