جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading

زرادخانه غیر قابل تحمل

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

بر اساس اعلام دفتر غیرحزبی بودجه کنگره آمریکا، این کشور قصد دارد در یک دهه آینده دستکم 355 میلیارد دلار را برای حفظ و بازسازی زرادخانه هسته ای خود که بازمانده دوران جنگ سرد است، هزینه کند. در عین حال بنا بر یک ارزیابی مستقل دیگر احتمالا در 30 سال آینده این بودجه تا یک تریلیون دلار افزایش خواهد یافت.

تام زد. کولینا و همکارانش در بخش تحقیقات مجمع کنترل تسلیحات در گزارش خود با عنوان “زرادخانه غیر قابل تحمل” نوشتند: این پروژه ها در حالی مطرح می شود که بودجه دفاعی آمریکا و در عین حال نقش تسلیحات هسته ای در استراتژی دفاعی این کشور رو به کاهش است.

در سال 2011 کنگره قانون کنترل بودجه را تصویب کرد که مستلزم کاهش هایی چشم گیر در بودجه وزارت دفاع طی یک دهه آینده است.

اخیرا یک کمیسیون مستقل فدرال با در نظر داشتن این موضوع، برنامه های مدرنیزه سازی زرادخانه هسته‌ای آمریکا را ” غیرقابل تحمل” و تهدیدی برای ” بهسازی مورد نیاز نیروهای متعارف” خواند.

چالش های جدید امنیت بین الملل خواستار توجه نظامی و دیپلماتیک آمریکا در سراسر جهان است؛ از مداخله روسیه در اوکراین گرفته تا تهدید رو به رشد تروریسم افراطی در عراق و سوریه و ویروس ابولا در آفریقا.

برخی در پاسخ به این موضوع، افزایش بودجه دفاعی را خواستار شده اند. اما با توجه به اینکه تغییری با این حد از اهمیت باید مورد موافقت کنگره قرار گیرد – که چنین دورنمایی بعید به نظر می رسد- عاقلانه است که برای کاهش هزینه های دفاعی دستکم در یک دهه آینده برنامه ریزی شود.

ساختار جدید نیروهای آمریکایی بر مبنای استارت جدید

خوشبختانه بخش قابل توجهی از بودجه پنتاگون هست که می توان با خیال راحت آن را کاهش داد: زرادخانه هسته ای آمریکا.

هیچ یک از تهدیدهای مهمی را که آمریکا با آنها روبروست نمی توان با تسلیحات هسته ای و یا تقویت قابلیت های هسته ای به شکلی موثر حل کرد و ابعاد نیروهای هسته ای آمریکا بسیار بزرگ‌تر از حد لازم برای بازداشتن حمله هسته ای علیه آمریکا یا متحدانش است.

پنتاگون در سال 2013 اعلام کرد که می تواند نیروهای هسته ای راهبردی خود را تا یک سوم زیر سطوح تعیین شده در معاهده استارت جدید کاهش دهد. ذخایر هسته ای آمریکا از سال 1967 که در اوج خود قرار داشت، تا کنون 80 درصد کاهش یافته است اما همچنان با داشتن 4800 کلاهک نیرویی قابل توجه است.

هزینه بسیار بالا و رو به افزایش تسلیحات هسته ای به همراه بودجه و ذخایر رو به کاهش، باید شاخه اجرایی یعنی کنگره و افکار عمومی آمریکا را وادار سازد تا درباره برنامه های کنونی بازسازی نیروهای هسته ای آمریکا در سال های پیش رو تجدید نظر کنند.

هزینه تخمینی نیروهای هسته‌ای آمریکا، 2014 تا 2023

اکنون و پیش از قطعی شدن تصمیمات مهم کاهش بودجه زمان آن است که این طرح ها مورد ارزیابی دوباره قرار گیرند. برنامه های اکتساب و خرید تازه در حال آغاز است و می توان آنها را کاهش داد. دولت اوباما در حال انجام یک بازنگری در برنامه های بلند مدت مدرنیزه‌سازی تسلیحات هسته ای توسط چند کارگزاری با در نظر داشتن یافتن مخارج ضروری است.

فهرست کنونی خریدهای هسته ای فهرستی طولانی است. نیروی دریایی می خواهد 12 زیردریایی جدید مجهز به موشک بالستیک خریداری کند که هزینه کلی تولید آن حدود 100 میلیارد دلار است.

نیروی هوایی آمریکا به دنبال 100 بمب افکن راهبردی جدید با قابلیت حمل تسلیحات هسته ای است که حدود 80 میلیارد دلار هزینه دارد و نیز خواستار موشک های بالستیک قاره پیمای زمینی و موشک های کروز هوایی جدید است. اداره امنیت هسته ای ملی وزارت انرژی در حال دنبال کردن برنامه ای 60 میلیارد دلاری برای ارتقای پنج نوع کلاهک هسته ای از جمله بمب گرانشی B61 است.

نیروی دریایی و نیروی هوایی می گویند که بودجه های برنامه ریزی شده برای این سیستم ها هزینه نخواهد شد و به دنبال بودجه های بیشتری هستند. مشخص نیست که این پول از کجا خواهد آمد.

بر اساس این گزارش، راه‌هایی معقول وجود دارد که می‌توان صرفه جویی 70 میلیارد دلاری در یک دهه آینده در خصوص هر سه شاخه تسلیحات “سه‌گانه” و کلاهک هایی که حمل می کنند ترسیم کرد. پنتاگون می تواند سیستم های پرتابی گران قیمت جدید را کاهش دهد یا اجرای آنها را به تاخیر اندازد و رویکردی منظم تر را برای بازسازی کلاهک های هسته ای اتخاذ کند:

  • کاهش برنامه های تعویض ناوگان موجود زیر دریایی های مجهز به سلاح هسته ای اوهایو با خرید هشت فروند به جای 12 فروند ( با این کار در 10 سال 16 میلیارد دلار صرفه جویی میشود)
  • تاخیر در برنامه های ساخت بمب افکن های جدید دارای قابلیت حمل سلاح هسته ای (32 میلیارد دلار صرفه جویی)
  • حذف موشک های کروز زمینی هوایی (3 میلیارد دلار صرفه جویی)
  • کاهش برنامه تمدید طول عمر بمب B61 (4 میلیارد دلار صرفه جویی)
  • تعمیر موشک های بالستیک زمینی به جای ساخت یک سیستم کاملا جدید (16 میلیارد دلار صرفه جویی)

گزینه های صرفه جویی در هزینه کرد برای تسلیحات هسته‌ای، 2014 تا 2023

آمریکا می تواند این میزان را در حالی صرفه جویی و ذخیره کند که همچنان هر سه شاخه سیستم های پرتابی و تعداد کلاهک های هسته ای را که قصد دارد تحت استارت جدید 2010 مستقر سازد، حفظ کند. کاهش بیشتر ذخایر هسته ای یعنی آنچه اوباما در سال 2013 پیشنهاد کرد، اجازه صرفه جویی بیشتر را می دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *