جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading

اندیشکده اروپایی بررسی کرد: فرار، جذب یا چرخش مغزها؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | علمی - فرهنگی, موضوعات

بر اساس پژوهش یک اندیشکده اروپایی، اسپانیا و انگلیس بهترین کشورها برای جذب دانشمندانی که کیفیت علمی بالایی دارند، بوده اند، در حالی که فرانسه و آلمان از این لحاظ حتی از نظر جذب دانشمندان کیفی، با شکست روبرو شده اند.

اندیشکده بروگل، مستقر در بروکسل که در حوزه تخصصی اقتصاد فعالیت می کند، در مطلبی به قلم آلسیو ترزی، آورده است: نمودار زیر میانگین کیفیت علمی دانشمندانی را نشان می دهد که بین سال های 1996-2011 (برای اولین بار) از یک کشورخارج یا به یک کشور وارد شده اند. اندازه دایره ها گردش کلی (ورود به علاوه خروج ) را نشان می دهد. کشورهای به رنگ قرمز، فرستنده صرف به بازار بین المللی دانشمندان و کشورهای آبی رنگ، پذیرندگان صرف هستند.

نمودار بروگل درباره گردش مغزها در کشورهای مختلف

یک کشور اگر بخواهد در حالت ایده آل قرار گیرد، باید روی خط 45 درجه یا پایین تر از آن باشد؛ این خط نشان می دهد که کیفیت علمی تازه واردها به اندازه کیفیت آنهایی است که کشور را ترک کرده اند یا اینکه به نسبت آنها کیفیتی بالاتر دارند. دایره ای بزرگ تر نشاندهنده میزان گردش قابل توجه دانشمندان است و بهره برداری کامل از هم افزایی حاصل از همکاری بین المللی را نشان می دهد.

در نهایت کشورها باید قرار گرفتن در ربع بالا در سمت راست را هدف خود قرار دهند که نشاندهنده کیفیت بالای هر دو دسته از دانشمندانی است که از یک کشور خارج می شوند یا به آن وارد می شوند.

در طول دوره مورد بررسی اسپانیا و انگلیس ظاهرا بهترین مکان برای جذب دانشمندانی با کیفیت علمی بالا بوده اند. فرانسه و آلمان حتی از نظر کیفیت هم با شکست روبرو بوده اند، اگرچه خاطر نشان می شود که آنها مانند انگلیس با خروج قابل توجه دانشمندان روبرو بوده اند.

در کل در نمونه ای که اینجا ارایه شده است، در حالی که آمریکا از نظر ورود دانشمندان با کیفیت علمی بالا در راس قرار دارد، ایتالیا از این نظر بسیار ضعیف است. این کشور نه تنها فرستنده دانشمندان است، بلکه دانشمندان بسیار با کیفیتی را در ازای آنهایی که کیفیت پایین تری دارند، مبادله کرده است. پس آیا اکنون زمان اصلاح نظام دانشگاهی نیست؟

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *