جدیدترین مطالب

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.

جان باختن ۵ پناهجو در دریای مانش

۵ پناهجو ازجمله سه مرد، یک زن و یک کودک ۵ ساله هنگام عبور از دریای مانش برای رسیدن به انگلستان در یک سانحه دریایی جان باختند.

Loading

أحدث المقالات

گزارش مغرضانه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر با دخالت در امور داخلی ایران و بدون توجه به سیاست‌های دوگانه خود در قبال مسائل حقوق بشر بخصوص ادامه کشتار در غزه، گزارشی ادعایی در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر کرد.

طالبان: سازمان‌های ملل متحد و همکاری‌های اسلامی در بخش بهداشت افغانستان همکاری کنند

تهران- ایرنا- سرپرست وزارت بهداشت عمومی حکومت سرپرست طالبان امروز (سه‌شنبه) با مسئول دفتر کمیساریای سازمان ملل متحد و نماینده ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی در افغانستان دیدار کرد و خواستار همکاری این سازمان‌ها در بخش بهداشت کابل شد.

پارلمان بریتانیا لایحه انتقال پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان بریتانیا با تصویب لایحه انتقال پناهجویان از این کشور به رواندا، مسیر قانونی برای این اقدام را هموار کرد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا ساعاتی پیش از تصویب این لایحه که به «لایحه رواندا» مشهور شده است، گفت که انتقال پناهجویانی که خود را با قایق به سواحل این کشور می‌رسانند، بین ۱۰ تا ۱۲ هفته دیگر آغاز خواهد شد.

Loading

اعتراض بیش از 160 کشور به تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت آرا، قطعنامه «خطر گسترش تسلیحات اتمی در خاورمیانه» را با هدف تشکیل یک منطقه عاری از تسلیحات اتمی در خاورمیانه تصویب کرد که بر اساس آن از رژیم صهیونیستی خواسته شده تا از داشتن تسحلیات اتمی دست کشیده و تاسیسات اتمی‌ خود را تحت بازدیدهای بین‌المللی قرار دهد.

در این قطعنامه که با 161 رای موافق و پنج رای مخالف تصویب شده، آمده است: اسرائیل تنها طرف در خاورمیانه است که عضو معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (ان.پی.تی) نیست. آمریکا، کانادا، پالائو و میکرونزی به همراه رژیم صهیونیستی با این قطعنامه مخالفت کردند و 18 کشور هم به آن رای ممتنع دادند.

این قطعنامه در حالی تصویب شد که پنجم آذرماه نیز اکثر کشورهای جهان در مجمع عمومی سازمان ملل، همزمان شش قطعنامه را ضد اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی تصویب کردند. این قطعنامه ها در سال 2014 میلادی که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان “سال بین المللی همبستگی با مردم فلسطین” نام گذاری شده است، تصویب شد.

جامعه جهانی در این قطعنامه‌ها تاکید کردند که هر نوع اقدام رژیم اشغالگر صهونیستی در تحمیل قوانین خود بر شهر بیت المقدس غیرقانونی و فاقد اثر است و باید فوراً از آنها دست بکشد. تشکیل کمیته اعمال حقوق لاینفک مردم فلسطین، ایجاد بخشی در دبیرخانه سازمان ملل برای احقاق حقوق فلسطینی ها، ایجاد برنامه اطلاعات ویژه درباره مسئله فلسطینی ها در اداره اطلاعات عمومی دبیرخانه سازمان ملل، حل و فصل صلح آمیز مسئله فلسطین، قطعنامه منطقه اشغالی جولان سوریه و وضعیت بیت المقدس شش قطعنامه ای بودند که در مجمع عمومی سازمان ملل همزمان علیه رژیم اشغالگر قدس تصویب شدند.

جالب اینکه نماینده آمریکا در سازمان ملل که همیشه از رژیم صهیونیستی حمایت می کرد این بار پس از تصویب این شش قطعنامه، با اشاره به تصویب 18 قطعنامه ضداسرائیل از آغاز سال 2014 تاکنون، به گسترش شهرک سازی های اسرائیل نیز انتقاد کرد وگفت: چنین اقداماتی از سوی اسرائیل با تعهدات بین المللی این رژیم مغایرت دارد.

سامانتا پاور افزود: در هفته های اخیر گسترش شهرک سازی های اسرائیل را همراه اعلام قصد آنها در ایجاد هزاران واحد مسکونی جدید در کرانه باختری شاهد بوده ایم که این امر نگرانی عمیق ما را موجب شده است.

آنچه مسلم است تحمیل جنگ 50 روزه به مردم غزه، محاصره این منطقه فلسطینی، شتاب در شهرک‌سازی و ایجاد آشوب در بیت المقدس تنها بخشی از فجایعی است که در کارنامه رژیم صهیونیستی قرار دارد.

این رژیم با سیاست نسل کشی در اراضی فلسطینی، تحمیل مرگ تدریجی به غزه تحت محاصره و ساخت شهرک‌هایی که فلسطینی ها را از خانه هایشان بیرون می کند، جامعه بین المللی را بر آن داشته است تا در برابر حامیان این رژیم صف آرایی نمایند. جالب اینکه اخیرا کشورهای اروپایی نیز برآن شدند با تحریم اسرائیل و شناسایی کشور فلسطینی، سازمان ملل را به اجرای قطعنامه 181 مجمع عمومی در خصوص تشکیل کشور فلسطینی ترغیب کنند.

آمریکا قریب به یک دهه است که با حمایت مطلق از رژیم صهیونیستی ، این رژیم را در جنایاتش علیه ملت فلسطین همراهی کرده است و اکنون به نظر می رسد اروپا بر آن است در حرکتی نمادین، جهان را به پایان بخشیدن به رنج مردم فلسطین ترغیب کند.

با همه اینها گرچه قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل از نظر قانونی الزام‌آور نیستند، اما از نظر اخلاقی بسیار تاثیرگذار است، چراکه مجمع عمومی تنها هیاتی است که تمامی 193 کشورعضو سازمان ملل در آن حضور و حق رای دارند.

به عبارتی قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل به دلیل پشتوانه‌ و جایگاهی که از منظر حقوق نرم در حقوق بین‌الملل دارند، بسیار حائز اهمیت هستند.

جنبش عدم تعهد اخیرا با انتقاد از دخالت‌های شورای امنیت در وظایف مجمع عمومی و دیگر ارکان سازمان ملل تاکید کرد: وظایف شورا برای حفظ صلح و امنیت بین المللی طبق منشور ملل متحد به نمایندگی از همه کشورهاست، بنابراین شورای امنیت باید به مجمع عمومی پاسخگو باشد. بر اساس منشور ملل متحد، وظیفه اصلی حفظ صلح و امنیت بین المللی به شورای امنیت محول شده و بدین ترتیب، شورا باید مراقب هر گونه اقدامی باشد که به حفظ صلح جهانی آسیب می زند، اما شورای امنیت تا چه حد توانسته است در انجام این وظیفه موفق عمل کند؟

در سالهای اخیر در موارد بسیاری، جلسات و نشست های موضوعی در شورای امنیت درباره مسائلی برگزار شده که تهدید صلح و امنیت بین المللی نیستند. از سوی دیگر نشست های شورای امنیت در موارد بحرانی و مصداق‌های تهدید صلح و امنیت در مناطق مختلف جهان نه فقط به جدیت پیگیری نمی شود، بلکه بنا به منافع برخی قدرت های حاضر در شورای امنیت، نتایج الزام آوری در بر ندارد.

در حالی که مجمع عمومی، به عنوان پارلمان جهانی، جایگاهی مؤثر برای ابراز عقاید جامعه جهانی است و حتی طبق قطعنامه اتحاد برای صلح (1950) در مواردی که شورای امنیت به دلایلی همچون «وتو» با بن بست روبه رو می شود، می‌توان مسئله مورد بحث را در مجمع عمومی مطرح کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *