جدیدترین مطالب

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

أحدث المقالات

ایران، چین و روسیه چگونه در حال ایجاد صمیمیت بیشتر بین یکدیگر هستند؟ / این اتحاد فعلا «ترسناک» نیست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی اش چند نقطه اشتراک دارند. هر دو متعلق به گروه کوچکی از رهبران جهان هستند که شخصا تحت تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته اند. هرچند هیچ کدام از ان‌ها چندان سفر نمی‌کنند، اما هر دو در سال‌های اخیر از چین دیدار داشته اند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

تعلیق هسته‌ای کره شمالی

۱۳۹۷/۰۲/۰۱ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – گزارش: رئیس کره شمالی بامداد امروز اعلام کرد دیگر نیاز به آزمایش‌های هسته‌ای ندارد. تصمیمی که واکنش‌های جهانی را در پی داشت.

کیم جونگ اون در سخنان خود در این باره گفت: کره شمالی به صورت موفقیت آمیز توانسته است زرادخانه خود را توسعه دهد و کلاهک‌های کوچکی بسازد که می‌تواند روی موشک سوار شود. وی افزود: بدین ترتیب، اکنون هیچ گونه آزمایش هسته‌ای و شلیک آزمایشی موشک های بالستیک قاره پیما و میان برد، برای جمهوری دموکراتیک خلق کره ضروری نیست.

او همچنین در سخنان خود خطاب به کمیته مرکزی حزب کارگران افزود به همین دلیل، سایت آزمایش هسته‌ای کره شمالی دیگر مورد نیاز نیست. با وجود این، رئیس کره شمالی در سخنان خود به هیچ وجه به این موضوع اشاره ای نکرد که وی ممکن است آنچه را که «شمشیر ارزشمند» کره شمالی می‌خواند، کنار بگذارد.

اعلان تصمیم جدید رئیس کره شمالی در حالی صورت گرفت که گمانه‌زنی‌ها درباره چرایی اقدام کیم جونگ اون ادامه دارد. در حالی که برخی با نگاه تردیدآمیز، تصمیم کیم را اقدامی موقت و ظاهرا اعتمادساز برای دیدار تاریخی وی با ترامپ رئیس جمهور آمریکا در آینده‌ای نزدیک قلمداد می کنند، بسیاری دیگر با استناد به اقدامات غیر هسته‌ای اخیر رئیس کره شمالی، همچون وعده آزادی سه زندانی آمریکایی در کره شمالی یا تماس مستقیم تلفنی وی با رئیس جمهور کره جنوبی، از برنامه بلندپروازانه نظامی و اقتصادی کیم در کره شمالی خبر می‌دهند که سبب شده این کشور به میز مذاکره باز گردد.

اما به رغم تحلیل‌های مختلف و بعضا خوشبینانه‌ای که درباره چرایی تصمیم کیم جونگ اون در کنار گذاشتن آزمایش‌های هسته‌ای شنیده می‌شود، همچنان بسیاری با اشاره به تصمیمات غیرقابل پیش‌بینی پیشین کیم جونگ اون  معنقدند که تصور اینکه کره شمالی به زودی از سلاح‌های هسته‌ای خود دست بکشد، بسیار سخت و حتی محال است، زیرا این سلاح‌ها اصلی‌ترین عامل بازدارندگی این کشور در مقابل تهدیدات خارجی و همچنین اهرمی مناسب در مذاکره با کشورهای قدرتمند اطراف است.

واکنش‌های جهانی

اما جدای از رویکردهای مختلفی که درباره این خبر وجود دارد، واکنش‌های جهانی نیز به تصمیم امروز رئیس کره شمالی متفاوت بود؛ واکنش‌هایی که عمدتا محتاطانه و با چاشنی ابهام بودند، اما استقبال ضمنی از تصمیم کیم جونگ اون وجه مشترک تمام این واکنش‌ها بوده است. البته برخی از کشورها همچون روسیه نیز هنوز درباره این موضوع اعلان نظر رسمی نکرده‌اند.

در این میان خبرگزاری‌های مطرح جهانی همچون رویترز و شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان واکنش مشابهی به تصمیم اون داشته‌اند. این دو بنگاه خبری معتقدند که رئیس کره شمالی تنها گفته است که به آزمایش نیازی نیست و نمی‌توان در قبال این مساله محتاط نبود.

 

حمایت ترامپ از تصمیم کره شمالی

رئیس جمهور آمریکا تصمیمم پیونگ‌یانگ برای تعلیق آزمایش هسته‌ای‌اش را «خبری خوب برای جهان» دانست. وی در پیامی توییتری به این تصمیم واکنش نشان داده و آن را گامی رو به جلو در آستانه دیدار سران آمریکا و کره شمالی در آینده نزدیک دانست.

در این پیام آمده است: کره شمالی با تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای و آزمایش موشکی خود موافقت کرده است. این خبری خوب برای کره شمالی و جهان و نیز پیشرفتی بزرگ است.

استقبال چین از توقف برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی

وزارت خارجه چین نیز تصمیم اخیر کره شمالی برای به تعلیق درآوردن آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود را تحسین کرد. لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای گفت: کره شمالی تصمیم گرفته تا آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود را متوقف و بر رشد اقتصادی و بهبود رفاه مردمش تمرکز کند و ما از این تصمیم استقبال می‌کنیم.

او خاطر نشان کرد: این تصمیم به بهبود شرایط در شبه جزیره کره، کاستن از تنش‌ها و پیشبرد خلع سلاح هسته‌ای در این منطقه کمک می‌کند.

خشنودی کره جنوبی

رئیس جمهوری کره جنوبی با اظهار امیدواری درباره چشم‌انداز رابطه دو کشور کره شمالی و آمریکا گفت که رئیس کره شمالی گفته که کاملا تمایل دارد از سلاح هسته‌ای خلع شود. مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی گفت: دستیابی به توافق‌هایی درباره خلع سلاح هسته‌ای، ایجاد یک نظام صلح و عادی سازی روابط دو کره و همچنین آمریکا در طی نشست‌های چند روز بعد رهبران کره شمالی و کره‌ جنوبی و همچنین نشست برتری که بین کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اتفاق خواهد افتاد دشوار نخواهد بود.

مون جائه این در اظهاراتی در جریان یک مراسم ناهار با مدیران اجرایی شرکت‌های رسانه‌ای کره‌ای گفت: من فکر نمی‌کنم خلع سلاح هسته‌ای معناهای متفاوتی برای کره شمالی و کره‌ جنوبی داشته باشد. کره شمالی تمایلش را برای خلع سلاح هسته‌ای کامل اعلام داشته است.

واکنش محتاطانه ژاپن

نخست وزیر ژاپن روز شنبه از تصمیم کره شمالی مبنی بر تعلیق آزمایش‌های هسته‌ای و شلیک موشک‌های دوربرد خود محتاطانه استقبال کرد. شینزو آبه که رویکرد تندی در قبال کره شمالی دارد، گفت: این تصمیم را که بامداد شنبه در رسانه‌های کره شمالی اعلام شد، رویدادی مثبت می‌داند.

نخست وزیر ژاپن گفت: مسئله مهم در اینجا این است که این رویداد چگونه منجر به برچیدن کامل، قابل راستی آزمایی و غیرقابل بازگشت تسلیحات هسته ای، تسلیحات کشتار جمعی و موشک‌ها می‌شود. من این موضوع را به دقت زیر نظر خواهم داشت. وی افزود ژاپن به هماهنگی سیاست خود (در قبال کره شمالی) با کره جنوبی و آمریکا ادامه خواهد داد.

نگاه مثبت اتحادیه اروپا

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از تصمیم کره شمالی در توقف آزمایش‌های موشکی و اتمی‌اش استقبال کرد. در همین راستا، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد. این تصمیم کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی برای توقف آزمایش‌های اتمی و موشکی و همچنین تعطیل کردن سایت آزمایش اتمی گامی مثبت در مسیر بدون بازگشت و معتبر خلع سلاح اتمی، احترام گذاشتن به الزامات و تعهدات بین‌المللی و تمامی قوانین مرتبط با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و همچنین اجرای پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای است.

اعتمادساز از نظر دبیرکل سازمان ملل

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بیانیه‌ای درباره تصمیم کره شمالی برای توقف آزمایش‌های موشکی و اتمی این کشور صادر و آن را «گامی مثبت» توصیف کرد. گوترش در واکنش‌ به اعلام توقف آزمایش‌های موشکی و اتمی کره شمالی، دبیرکل سازمان ملل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم گامی مثبت برای کمک به اعتمادسازی و همچنین کمک به فرایند منتهی به عاری سازی اتمی مسالمت‌آمیز در شبه جزیره کره است.

در بیانیه دبیرکل سازمان ملل، ضمن اعلام حمایت سازمان ملل از تلاش‌ها برای عاری کردن شبه جزیره کره از سلاح اتمی، ابراز امیدواری کرده که سران کره شمالی و جنوبی با توجه به در پیش بودن دیدار آتی‌شان، بتوانند در ازسرگیری مذاکرات به منظور حصول به صلح پایدار در منطقه، توفیق یابند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *