جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading

تلاطم بازارهای جهانی به خاطر کاهش بهای نفت

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شاخص سهام در بازار بورس آمریکا هفته گذشته به پایین ترین میزان در سه سال گذشته رسید و این در حالی است که نگرانی ها درباره تاثیر کاهش شدید بهای نفت بر بازارهای مالی و احتمال بروز رکود اقتصادی در جهان شدت یافته است.

نیک بیمز در گزارشی با عنوان «کاهش بهای نفت بازارهای جهانی را متلاطم کرده است» در پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست نوشت: شاخص سهام داو جونز روز جمعه 316 واحد معادل 1.8 درصد کاهش داشت و به پایین ترین میزان از نوامبر سال 2011 میلادی رسید.

کاهش ارزش سهام در بازار بورس آمریکا بازتابی گسترده در سراسر جهان داشت و بازارهای بورس و اوراق بهادار بیش از یک تریلیون و 200 میلیارد دلار متحمل زیان مالی شد.

اقدام آژانس بین المللی انرژی در کاهش پیش بینی خود برای مصرف نفت در سال 2015 از علل تاثیرگذار در ادامه روند نزولی بهای نفت عنوان شده است.

بهای نفت به پایین ترین میزان در بیش از پنج سال گذشته رسیده و ظرف مدت یک هفته 10 درصد کاهش داشته است.

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با پایگاه اینترنتی بلومبرگ اعلام کرده بود اوضاع نفت، بازار جهانی را تحت الشعاع قرار داده است. در ابتدا تنها مسئله عرضه بیش از حد نفت مطرح بود، اما اکنون این مسئله به نگرانی ها درباره اقتصاد جهان که روند رشد بسیار کندی دارد، دامن زده است.

کاهش بهای نفت موجب شده است تا از بهای اقلام و کالاها نیز در بحبوحه آهنگ کند رشد اقتصادی به ویژه در منطقه یورو کاسته شود.

بهای سنگ آهن به عنوان شاخص تعیین کننده فعالیت صنعتی دو سوم کاهش داشته است و از 180 دلار برای هر تن در سال 2011 میلادی به کمتر از 70 دلار در هر تن رسیده است.

از دیگر پیامدهای کاهش بهای نفت می توان به تاثیر آن بر چشم انداز اقتصادی جهان اشاره کرد به طوری که پیش بینی رشد اقتصادی چین برای سال 2015 میلادی از 7.25 درصد به 6.75 درصد کاهش یافته و از رقم هفت درصد برای سال 2016 میلادی به 6.5 درصد رسیده است.

این آمار و ارقام با رشد هفت و نیم درصدی پیش بینی شده برای اقتصاد چین بسیار تفاوت دارد و از رشد اقتصادی تقریبا 10 درصدی این کشور در سه سال گذشته پایین تر است.

کاهش بهای نفت از آن جهت حائز اهمیت است که با بازارهای مالی ارتباط مستقیم دارد. یک تحلیلگر مسائل فنی در گفتگو با روزنامه فایننشال تایمز می گوید با توجه به ارتباطی که بین بهای نفت و نظام های مالی وجود دارد به هنگام کاهش بهای نفت بازارهای مالی نیز متلاطم و دستخوش تغییر خواهند شد.

بنا بر برخی گزارش ها، تولید کنندگان انرژی از سال 2010 میلادی با صدور اوراق بهادار جدید 550 میلیارد دلار کسب درآمد کرده اند، اما با کاهش بهای نفت بسیاری از آنها برای پرداخت تعهدات مالی خود دچار مشکل شده اند.

با وجود اینکه پیش بینی تحولات در بازارهای مالی در کوتاه مدت غیرممکن است، نشانه ها حاکی از آن است که با کاهش بهای نفت بی ثباتی در بازارهای مالی رو به شدت گذاشته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *