جلسه توجیهی پیاده‌نظام اوباما با سنا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – گزارش خبری: کمیته بانکداری سنای ایالات متحده با دعوت از دو معاون وزیر دولت اوباما "چشم اندار ضرورت راهبردی تحریم ایران" را بررسی کرد. آنتونی بلینکن، معاون وزیر امور خارجه و دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا پیگیری تحریم‌های جدید را در کنگره این کشور مانعی برای مذاکره هسته‌ای با ایران توصیف کردند.

بلینکن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفتگوهای اخیر میان دو کشور را درباره دستیابی به توافق جامع، جدی، مفید و موثر خواند و افزود: ما در برخی از موضوعات پیشرفت داشتیم، اما شکاف درباره برخی از موضوعات دیگر باقی مانده و هدف ما این است که تا پایان مارس عناصر مهم این توافق را نهایی کنیم و سپس تا ژوئن جزییات فنی آن را تکمیل سازیم. در مجموع باید بگویم براساس ارزیابی ما همچنان شانس معتبری برای رسیدن به توافق وجود دارد که این بهترین نفع را برای امنیت آمریکا و متحدان ما خواهد داشت.

وی گفت: زمانی که مشغول مذاکرات هستیم، مهم است به شرکای خود و همچنین ایران نشان دهیم که واشنگتن در حمایت از راه حل جامع متعهد است.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه تحریم ها پیشرفت برنامه هسته ای ایران را متوقف نکرد، ادامه داد: به نفع ماست که خود را از بخت رسیدن به راه حل جامع و طولانی مدت محروم نکنیم.

 

تحریم‌های غیرضروری

بلینکن هدف کنگره از بررسی لایحه مربوط به اعمال تحریم های جدید علیه ایران را افزایش فشار علیه ایران و تقویت توان مذاکره‌کنندگان آمریکایی برای رسیدن به راه حل جامع دانست، اما گفت: هم اکنون تحریم های جدید غیر ضروری است و نمی‌تواند موفقیت مذاکرات را بالا ببرد، بلکه تصویب آنها امکان رسیدن به توافق نهایی در چند ماه آینده را در خطر قرار می دهد.

وی یکی از پیامدهای تصویب تحریم های جدید علیه ایران را ترک میز مذاکره عنوان کرد و گفت: ایران حتی اگر از میز مذاکرات دور نشود و به سرعت به میز مذاکرات بازگردد در واکنش به تحریم ها مواضع این کشور در مذاکرات سخت خواهد شد و احتمال رسیدن به توافق نهایی را حتی اگر غیرممکن نسازد، دشوارتر خواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: شرکای بین المللی ما معتقدند که آمریکا با افزایش تحریم ها، بدون تحریک و نقض توافق به وسیله ایران زودهنگام اقدام خواهد کرد و تمایل آنها برای اجرای رژیم تحریم های موجود یا افزایش آن در صورت شکست مذاکرات کاهش خواهد یافت. حمایت آنها حساس است و بدون آن رژیم تحریم ها به صورت چشمگیری تضعیف خواهد شد.

وی افزود: ما تاکنون با وجود این که تحریم ها برخلاف منافع اقتصادی دیگر کشورها بوده، آنها را با خود همراه کرده ایم و علت آن این است که نشان داده ایم در تلاش برای رسیدن به راه حل دیپلماتیک جدی هستیم، اگر آنها این اعتقاد را از دست بدهند، نه ایران بلکه آمریکا منزوی خواهد شد، رژیم تحریم ها سقوط خواهد کرد و ایران می تواند همه چیز را به جای اولش برگرداند و طرح اقدام مشترک را بدون ترس از پیامد و فشار تحریم بین المللی کنار زند.

 

تحریم، مانع راه حل دیپلماتیک

دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی و رئیس دایره تحریم های این وزارتخانه نیز در جلسه استماع کمیته بانکداری سنا گفت: لایحه تحریم های جدید حتی با وجود به تاخیر افتادن آن، مانعی بر سر راه رسیدن به راه حل دیپلماتیک است.

وی با تشریح نقش وزارت خزانه داری در تحریم های ایران و اینکه تحریم‌های آمریکا موتور اصلی اقتصاد ایران و بخش انرژی را هدف قرار داده است، گفت: رژیم تحریم های بین المللی با همان قوت و شدت از زمانی که ایران و پنج به علاوه یک در نوامبر 2013 به طرح اقدام مشترک دست یافتند، همچنان اجرا می‌شود و در طرح اقدام مشترک طرح کامل تحریم های مالی، بانکی، نفتی و تجاری ما حفظ شده است.

وی گفت: ما بر اساس اختیارات مقابله با ترویسم و تکثیر و اختیارات در زمینه حقوق بشر و دیگر اختیارات مرتبط با ایران تحریم‌هایی بر بیش از 700 فرد و شرکت مرتبط با ایران اعمال کردیم که تقریبا 15 درصد از آنها پس از امضای طرح اقدام مشترک تعیین شدند.

 

خداحافظی کوهن از وزارت خزانه داری آمریکا

کوهن همچنین خبر داد که تا چند هفته دیگر از وزارت خزانه‌داری خواهم رفت، اما ادعا کرد: هر کسی باید اطمینان داشته باشد که اجرای شدید این تحریم‌ها بی‌هیچ کاهشی ادامه خواهد یافت.

کوهن افزود: پیش بینی ها مبنی بر اینکه کاهش محدود تحریم ها در طرح اقدام مشترک منجر به سقوط رژیم تحریم ها و کاهش فشار بر ایران خواهد شد، تحقق نیافته است.

دیوید کوهن گفت: لایحه تحریم‌های اضافی اینک غیرضروری و آسیب زننده است؛ ما به خاطر شدت و دامنه تحریم‌های فعلی علیه ایران و فشار اقتصادی ناشی از این تحریم ها معتقدیم نیاز به اعمال تحریم های جدید نیست، بلکه برعکس، تحریم های جدید در حال حاضر حتی به جای افزایش بخت رسیدن به راه حل جامع، شانس آن را کاهش خواهد داد یا تضعیف خواهد کرد و بیشتر به جای افزایش شانس حفظ فشار فزاینده علیه ایران در صورت شکست مذاکرات، شانس حفظ آن را کاهش خواهد داد.

وی افزود: تحریم ها به خودی خود هرگز یک هدف نیست. تحریم ها به تنهایی مانع از نصب سانتریفیوژها یا غنی سازی اورانیوم در ایران نشده اند.

 

انزوای بین‌المللی آمریکا در صورت وضع تحریم‌ها

کوهن اضافه کرد: به نظر ما که شرکای بین المللی ما نیز همین نظر را دارند، لایحه تحریم های جدید به جای این که موجب شود ایران امتیازات اضافی بدهد، بیشتر موجب ایجاد مانع بر سر پیشرفت در میز مذاکرات خواهد شد. علاوه بر این، اگر کنگره تحریم‌های جدید را هم اکنون اجرا کند و مذاکرات با موفقیت همراه نشود، ‌شرکای بین المللی ما ممکن است به جای ایران، ما را مسئول شکست این گفتگوها بدانند و پیش بینی اینکه بعدا چه اتفاق خواهد افتاد، دشوار است.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که برخی از اعضای ائتلاف در تحریم های بین المللی که شرکت‌های آنها علاقمند به از سرگیری فعالیت با ایران هستند، در همکاری خود با ما برای فشار به ایران بازبینی و حفظ فشار فعلی را سخت تر کنند. اگر حمایت کلی از رژیم تحریم ها کاهش یابد، تشدید فشارهای تحریم نیز بسیار دشوارتر خواهد شد و در نهایت اگر شکست در گفتگوها موجب از بین رفتن طرح اقدام مشترک گردد، ما نظارت مضاعف بر برنامه هسته ای ایران و محدودیت‌هایی را که طرح اقدام مشترک ایجاد کرده است، از دست خواهیم داد.

کوهن گفت: از نظر ما، با وجود این خطرات لایحه تحریم های جدید در حال حاضر توصیه نمی شود، اما حتی اگر خطرات را کنار بگذاریم، با توجه به اینکه ایران هم اکنون نیز با فشار چشمگیر مالی و اقتصادی مواجه است، هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای اعمال تحریم های جدید وجود ندارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *