جدیدترین مطالب

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.

جان باختن ۵ پناهجو در دریای مانش

۵ پناهجو ازجمله سه مرد، یک زن و یک کودک ۵ ساله هنگام عبور از دریای مانش برای رسیدن به انگلستان در یک سانحه دریایی جان باختند.

Loading

أحدث المقالات

گزارش مغرضانه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر با دخالت در امور داخلی ایران و بدون توجه به سیاست‌های دوگانه خود در قبال مسائل حقوق بشر بخصوص ادامه کشتار در غزه، گزارشی ادعایی در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر کرد.

طالبان: سازمان‌های ملل متحد و همکاری‌های اسلامی در بخش بهداشت افغانستان همکاری کنند

تهران- ایرنا- سرپرست وزارت بهداشت عمومی حکومت سرپرست طالبان امروز (سه‌شنبه) با مسئول دفتر کمیساریای سازمان ملل متحد و نماینده ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی در افغانستان دیدار کرد و خواستار همکاری این سازمان‌ها در بخش بهداشت کابل شد.

پارلمان بریتانیا لایحه انتقال پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان بریتانیا با تصویب لایحه انتقال پناهجویان از این کشور به رواندا، مسیر قانونی برای این اقدام را هموار کرد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا ساعاتی پیش از تصویب این لایحه که به «لایحه رواندا» مشهور شده است، گفت که انتقال پناهجویانی که خود را با قایق به سواحل این کشور می‌رسانند، بین ۱۰ تا ۱۲ هفته دیگر آغاز خواهد شد.

Loading

رویکرد افکار عمومی آمریکا به داعش و سوریه

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: افکار عمومی آمریکا بر مبنای آنچه از داعش و بحران سوریه برای او تصویر شده، گرایش‌های مختلفی به تحولات مربوط به این موضوعات پیدا کرده است. مرکز مطالعات سیاسی خاورمیانه در موسسه بروکینگز در یک نظرسنجی به تبیین این گرایش‌ها پرداخته که مطالعه آن به درک بهتر از نگاه آمریکایی‌ها به تهدید انگاشتن داعش، تهاجم نظامی به این گروه تروریستی و رابطه داعش با سوریه و منافع آمریکا کمک می‌کند.

این پژوهش با حمایت کرسی “صلح و توسعه” مرکز سادات در دانشگاه مریلند و با همکاری برنامه مشاوره عمومی انجام گرفته و در تاریخ هشتم ژانویه 2015 در مرکز سیاست خاورمیانه موسسه بروکینگز ارایه شده است. شایبلی تلهمی با همکاری استیون کول، ایوان لیوایز، کلی رمزی، و کتایون کیشی و با مشورت پیتون کریگیل این پژوهش را به صورت آنلاین در تاریخ 14 نوامبر تا 19 نوامبر 2014 با جامعه آماری 1008 بزرگسال آمریکایی انجام داده‌اند. حاشیه خطای این پژوهش به اضافه یا منهای 3.1 درصد است.

 

یافته های کلیدی

رتبه بندی تهدید داعش

اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی ها می گویند داعش بزرگ‌ترین چالشی است که کشورشان در خاورمیانه با آن روبروست – به این ترتیب جایگاه داعش در این خصوص بالاتر از موضوع فلسطین و اسراییل قرار دارد.

در کل 70 درصد می گویند که داعش بزرگ‌ترین تهدید آمریکاست و 13 درصد خشونت ناشی از درگیری فلسطین – اسراییل را بزرگ‌ترین تهدید آمریکا می‌دانند. در دیدگاه احزاب اصلی آمریکا برخلاف دیگر مسایل مربوط به خاورمیانه در این باره اختلاف اندکی وجود دارد.

میزان حمایت از اعزام نیروهای زمینی

اگر حملات هوایی نتواند داعش را متوقف کند، 57 درصد آمریکایی ها مخالف و 41 درصد موافق اعزام نیروهای زمینی برای مبارزه با داعش هستند. در هر حال اختلافات قابل توجهی در میان احزاب این کشور درباره این موضوع وجود دارد: اکثریت جمهوریخواهان (53%) از اعزام نیروی زمینی حمایت می کنند، اما فقط 36 درصد دموکرات ها و 31 درصد احزاب مستقل از آن حمایت می کنند.

چه چیزی استفاده از نیروی زمینی را توجیه می کند؟

یکی از یافته های مهم این پژوهش دلیلی است که شرکت کنندگان در نظرسنجی برای مطلوب دانستن اعزام نیروی زمینی انتخاب می‌کنند. از میان آنهایی که حامی اعزام نیرو هستند 43 درصد می گویند چون داعش وابسته القاعده است و آمریکا در حال جنگی با القاعده است که باید خاتمه یابد، اعزام نیرو را توجیه می‌کند.

دلیل توجیهی بعدی که 33 درصد آن را برگزیدند، ظلم و عدم تساهل داعش است. نظرات در میان احزاب درباره دو مقوله بالا نیز به همین منوال است. در مقابل تعداد کمی از پاسخ دهندگان گزینه تهدیدهای داعش علیه متحدان (7%) یا حتی پتانسیل داعش برای تهدید بیشتر منافع حیاتی آمریکا از جمله منافع داخلی (16%) را برگزیدند.

متغیر بودن افکار عمومی آمریکا

با وجود مخالفت با اعزام نیروهای زمینی، آمریکایی ها احساساتی قوی را درباره نیاز به مقابله با داعش نشان دادند. در این پژوهش دوگزینه ارایه شد که یکی می‌گوید آمریکا باید از این بحران دور بماند و دیگری می گوید مداخله “در سطح لازم” انجام گیرد، اکثر پاسخ دهندگان گزینه دوم را انتخاب کردند. (در کل 57 درصد، از جمله 67 درصد جمهوریخواهان و حدود نیمی از دموکرات ها و مستقل ها)

توضیح این متغیر بودن افکار عمومی: زور نمی تواند تضمین کند که داعش بازنخواهد گشت

یک دلیل اینکه آمریکایی ها از یک سو می خواهند مداخله “در سطح ضروری” انجام گیرد و از سوی دیگر می خواهند نیروهای زمینی از این معرکه دور بمانند، می تواند ارزیابی آنها درباره دورنماهای موفقیت یا شکست باشد. فقط 20 درصد می گویند که آمریکا می تواند داعش را شکست دهد و اطمینان دهد که باز نمی‌گردند. اکثریت (56%) می گویند که داعش میتواند شکست داده شود، اما این گروه یا چیزی مشابه آن به زودی پس از خروج نیروهای آمریکایی دوباره بازخواهد گشت. نظرات درباره این موضوع در میان احزاب نیز به همین شکل است.

ارزیابی درباره میزان حمایت از داعش

فقط یک اقلیت 14 درصدی در میان آمریکایی ها معتقدند که داعش از حمایت اکثریت مسلمانان سراسر جهان برخوردار است. باقی آنها دو دسته‌اند که یکی می گوید حتی مسلمانان هم از هم گسیخته اند (44%) و دیگری می گوید آنها از حمایت حداقلی برخوردارند (40 درصد). در هر حال در میان احزاب اختلافات اساسی در این باره وجود دارد: 22 درصد جمهوری خواهان معتقدند که اکثریت مسلمانان از داعش حمایت می کنند و 60 درصد دموکرات‌ها و 13 درصد احزاب مستقل این نظر را دارند.

آمریکایی ها نیز دو دسته اند: آنهایی که نگران پیوستن تعداد قابل توجهی از آمریکایی ها به داعش و انجام حملات در خاک آمریکا هستند و آنهایی که نگران این امر نیستند. دموکرات ها و مستقل ها در مقایسه با جمهوری‌خواهان در این باره نگرانی کمتری دارند. اما در دورنمای این امر، آمریکایی ها بیشتر نگران حمایت آمریکایی ها از القاعده هستند تا اینکه نگران حمایت آنها از داعش باشند: 56 درصد می‌گویند میزان حمایت از این دو مشابه است، 25 درصد می‌گویند حمایت احتمالی آمریکایی ها از داعش کمتر از حمایت آنها از القاعده خواهد بود و 17 درصد فکر می کنند که این حمایت بیشتر از میزان حمایت از القاعده خواهد بود.

17 درصدی آمریکایی ها فکر می کنند که حمایت از داعش بیشتر از القاعده است، 25 درصد می‌گویند حمایت از این گروه نسبت به القاعده کمتر است؛ اما 56 درصد حمایت از این دو گروه تروریستی را در یک سطح می‌دانند.

سوریه و داعش

دو سوم آمریکایی ها می گویند که اپوزیسیون سوری برای برخاستن در برابر نظام فعلی و داعش خیلی ضعیف و دچار شکاف است. این امر در میان احزاب نیز به همین شکل است و 69 درصد جمهوری خواهان و 62 درصد دموکرات ها و مستقل ها این نظر را دارند.

آمریکایی ها درباره برخورد با اسد احساسات ضد و نقیضی دارند. از یک سو 70 درصد با این استدلال که اسد به اندازه داعش بد است و جنگ نمی تواند بدون برکناری دولت او رفع شود، متقاعد می شوند. از سوی دیگر 60 درصد معتقدند که آمریکا نباید با ارتش اسد بجنگد و در عوض باید به آنها اجازه دهد با داعش مبارزه کنند.

البته سوالی که در این نظرسنجی مطرح شده، فرض را بر کشتار مردم سوریه با سلاح‌های شیمیایی به دست دولت قرار داده که دولت دمشق این ادعا را تکذیب کرده و مدعی هم سندی در این باره ارایه نداده است.

با وجود بیان احساسات قوی ضد اسد، اصل کلی این است که آمریکایی ها همچنان به شدت مخالف عملیات های نظامی آمریکا علیه ارتش اسد در سوریه هستند. 72 درصد مخالف و 25 درصد موافق چنین عملیات هایی هستند. این در میان احزاب نیز به همین شکل است.

مسایل مرتبط

64 درصد از پاسخ دهندگان می گویند که احتمالا داعش از تشدید بحران فلسطین و اسراییل برای جلب حمایت بیشتر و نیز جلب توجهات به مقابله با اسراییل و آمریکا استفاده می کند. در عین حال 30 درصد می گویند که بحران فلسطین و اسراییل تاثیری بر حمایت از داعش ندارد.

جمهوری خواهان این دو مساله را بیشتر مرتبط می دانند (71% در مقایسه با 60 درصد در میان دموکرات ها و مستقل ها)

جالب اینکه آن دسته از آمریکایی‌ها که می خواهند آمریکا در دیپلماسی خود به سمت اسراییل گرایش داشته باشد، در عین حال این مسایل را بیشتر مرتبط می دانند (73%)

در عین حال آنهایی که می خواهند آمریکا به نفع اسراییل گرایش داشته باشد، تمایل بیشتری دارند که بگویند اکثریت مسلمانان از داعش حمایت می کنند (24 درصد در مقایسه با 8 درصد از آنهایی که می خواهند آمریکا به سمت هیچ طرفی گرایش نداشته باشد)

اکثریت آنهایی که می خواهند آمریکا به سمت اسراییل گرایش داشته باشد (61%) از اعزام نیروی زمینی علیه داعش حمایت می کنند در مقایسه با آنها فقط 31 درصدی از آنهایی که می خواهند آمریکا به هیچ سمتی متمایل نشود، از این موضوع حمایت می کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *