جدیدترین مطالب

رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی علیه ایران دست بردارد

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهور اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

همزمان با اوج گیری تهدید و تنش‌ها در منطقه و رسیدن بحران غزه به نقطه جوش، قشر‌های مختلف مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | گزارش خبرگزاری فارس از واکنش تبریزی‌ها به همراهیِ احتمالی جمهوری آذربایجان با اسرائیل

گزارشگر خبرگزاری فارس به با حضور در جمع مردم تبریز، از آنان سوال کرد: «اگر اسرائیل قصد داشته باشد از طریق جمهوری آذربایجان به ایران حملۀ احتمالی داشته باشد نظر شما چیست؟»/ فارس

Loading

اوباما، ایران و انتخابات رژیم صهیونیستی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: عوامل تنش‌زای بسیاری میان دولت اوباما و نتانیاهو وجود دارد که بدون شک یکی از مهم‌ترینِ این عوامل، ایران است. مذاکره با ایران و امکان حصول توافق در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش می‌تواند مهم‌ترین موفقیت اوباما در زمینه سیاست خارجی وی تلقی شود و مسائلی مانند ادامه غنی سازی یا عدم از کار انداختن تاسیسات هسته ای ایران در این میان می‌توانند بی اهمیت تلقی شوند.

افرایم انبار در مقاله‌ای که در مرکز صهیونیستی مطالعات راهبردی بگین – سادات به چاپ رسید، نوشت: به نظر می رسد ایالات متحده حتی حاضر است که ایران را به عنوان شریک راهبردی خود برای برقراری ثبات در منطقه اعلام نماید. بخشی از این هم سو شدن بستگی به این مساله دارد که آمریکا با برنامه هسته ای ایران سازش کرده و مقاومتی در برابر حضور این کشور در منطقه نکند.

گویی اوباما به این خاطر که هیچ موفقیتی در سیاست خارجی کسب نکرده است، می خواهد رابطه با ایران را به عنوان میراث ریاست جمهوری خود بر جای بگذارد.

چنین رفتاری موقعیت آمریکا را در خاورمیانه و منافع ملی نزدیک ترین متحدش یعنی اسراییل را به خطر می‌اندازد. اوباما به جایگاه بین المللی آمریکا اهمیتی نمی دهد و هیچ وقت هم اهمیت چندانی برای اسراییل قائل نبوده است، اما می داند که دغدغه های اسراییل پیوند نزدیکی با افکار عمومی مردم آمریکا دارد. دقیقا به همین خاطر است که وی نمی خواهد نتانیاهو در کنگره آمریکا سخنرانی کند. اوباما نگران است که سخنرانی سوم مارس نتانیاهو موجب جدلی عمومی درباره سیاست های او در برابر ایران شود و دقیقا به همین خاطر است که نتانیاهو قصد دارد که بر خلاف خواسته اوباما عمل کند.

تا زمانی که بخت حداقلی وجود داشته باشد که سخن گفتن با کنگره به مشاجره عمومی بر سر ایران در آمریکا نیروی دوباره بخشیده و تلاش دولت را برای حصول توافق مختل کند، نتانیاهو مایل است که تمام توان خود را برای ممانعت از شکل گیری چنین توافقی به کار گیرد. از طرف دیگر تلاش اوباما برای جلوگیری از دیدار نتانیاهو با کنگره و تشویق اعضای کنگره برای تحریم این سخنرانی تنها موجب افزایش تمایل به شنیدن سخنان نخست وزیر اسراییل می شود.

بنابراین مشکل اوباما با نتانیاهو علاوه بر خصومت شخصی، به این دلیل است که نمی خواهد وی مهم ترین پروژه سیاست خارجی اش را خراب کند. اما علاوه بر واشنگتن، اوباما مایل به حذف نتانیاهو در اورشلیم هم هست. ابراز نارضایتی وی از نامزدهای لیکود و ترغیب فعالان و حامیان مالی ضد نتانیاهو در همین راستا صورت می گیرد.

البته این اولین باری نیست که آمریکا قصد مداخله در انتخابات اسراییل را دارد. به هر روی اوباما تمایلی ندارد که حتی پس از توافق با ایران، نتانیاهو به عنوان منتقدی دائمی در عرصه قدرت فعالیت کند. به ویژه که نخست وزیر اسراییل بارها اعلام کرده که خود را مقید به توافقات یکجانبه آمریکا با ایران نمی داند و ممکن است بر خلاف چنین توافقی عمل کند. به عقیده اوباما، نتانیاهوی متوهم ممکن است کماکان از گزینه نظامی علیه ایران استفاده کرده و کل موفقیت وی را در عرصه سیاست خارجی خراب کند.

البته واقعیت نیز همین است که در میان نامزدهای نخست وزیری اسراییل، تنها نتانیاهوست که چنین علاقه ای به مساله ایران نشان می دهد. در اسراییل نیز اگرچه تمرکز کمپین های انتخاباتی بر شخصیت نامزدهاست و نه مسائل مورد بحث آن ها، اما در لایه‌های زیرین، تهدید ایران و اینکه چه کسی بیشترین تجربه را برای مواجهه با این چالش دارد، بسیار مطرح و تعیین کننده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *