جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

آیا پاریس برای میزبانی بازی‌های المپیک آماده است؟

تهران- ایرنا- انتشار اخباری در مورد کمک‌های خارجی به پاریس برای تضمین امنیت بازی‌های المپیک و نیز نتایج نظرسنجی‌ها از میزان آمادگی فرانسه برای میزبانی این مسابقات این سوال را مطرح می‌کند که آیا این کشور واقعا برای میزبانی بزرگترین رویداد ورزشی جهان، آمادگی کافی را دارد؟

Loading
کارشناسان بنیاد صلح خاورمیانه بررسي کردند

روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی در نقطه عطف

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: امروز روابط دوجانبه آمریکا و رژیم صهیونیستی مرحله‌ای حساس را تجربه می‌کند. منافع ملی دو طرف – به ویژه با وجود رهبران فعلی‌شان – روز به روز از یکدیگر فاصله بیشتری می گیرد. در حالی که تازه ترین بحران دو طرف بر گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران متمرکز است، اما شکاف میان آنها در خصوص هیچ مساله ای به اندازه مساله ایجاد دو کشور در سرزمین‌های فلسطینی، تاثیرات مهم بلندمدتی بر منافع آمریکا نداشته است. این موضوع برای آمریکا یک ضرورت است، اما برای دولت فعلی تل‌آویو این طور نیست.

مایکل ای. کوهن و متیو داس در پژوهشی که بنیاد صلح خاورمیانه منتشر کرد، نوشتند: بدیهی است که نخست وزیر نتانیاهو و متحدان راستگرایش برای آینده‌ای تک کشوری آماده می شوند که در آن اسراییل کل قلمرو میان مدیترانه و رود اردن را کنترل می کند و فلسطینی ها شکل بسیار ضعیفی از “خودگردانی” را دارند. احساس بدبینی رو به رشدی در میان فلسطینی ها وجود دارد مبنی بر اینکه آرمان‌های‌شان هرگز محقق نمی‌شود و این باور در میان‌شان وجود دارد که مذاکرات با اسراییل بی‌معناست.

در این گزارش استدلال شده است که این شکل رفتار به زودی وضعیتی غیرقابل دفاع را برای آمریکا ایجاد خواهد کرد. در چنین وضعیتی آمریکا میان حمایت سنتی‌اش از اسراییل و دنبال کردن سیاست‌های دولت تل‌آویو که آمریکا را در خاورمیانه و میان جامعه بین‌المللی منزوی می کند، گرفتار می‌شود. این احتمال فقط در صورتی تشدید می شود که پس از انتخابات پارلمانی ماه مارس از نتانیاهو درخواست شود دولت بعدی اسراییل را تشکیل دهد.

آمریکا به این دلیل باید اقدامی هماهنگ را برای رسیدن به یک راه حل دو کشوری دایمی و واقع گرایانه اتخاذ کند. این تلاش باید به زودی و در فاصله زمانی باقی مانده تا روز انتخابات با برداشتن گام‌هایی به منظور روشن کردن پیامدهای حفظ وضعیت فعلی برای شهروندان اسراییل آغاز شود. تغییر رهبری اسراییل به شکلی که به ظهور دولتی منجر شود که نفعش را در خاتمه دادن به بحران اسراییلی – عربی به شکلی منصفانه، ایمن و عادلانه ببیند، بسیار در جهت منافع مستقیم امنیت ملی آمریکا خواهد بود.

نویسندگان این پژوهش بر مبنای مصاحبه های انجام شده در چند سال گذشته در بیت المقدس، رام الله، تل آویو و واشنگتن و نیز بر اساس نظرسنجی انجام گرفته در ماه گذشته توسط بنیاد صلح خاورمیانه به همراه موسسه تحقیقاتی نیو ویو (موج نو) اسراییل بر این باورند که ممکن است کاخ سفید بار دیگر بتواند دری را هل بدهد که قبلا باز شده است، یعنی به سادگی به چیزی که می خواهد برسد زیرا افراد زیادی با آن موافقند و به آن کمک می کنند.

 

نظرسنجی اخیر نشان می دهد که:

  • اکثریت قریب به اتفاق اسراییلی ها بر این باورند که این رژیم به حمایت آمریکا وابسته است.
  • 50 درصد بر این باورند که در رابطه آمریکا – اسراییل بحرانی فزاینده وجود دارد.
  • تقریبا دو سوم می‌گویند که بهبود این رابطه دو جانبه در چگونگی رای دادن شان نقش دارد.
  • شمار زیادی موافقند که یک دوره دیگر نخست وزیری نتانیاهو، عامل تخریب بیشتر این روابط خواهد بود و احتمال بیشتری وجود دارد که احزاب چپگرا این وضعیت را بهبود بخشند.

 

آمریکا این فرصت را دارد که بر انتخاب گزینه‌های رویاروی رای دهندگان اسراییلی تاثیر گذارد و دو مساله خاص شهرک ها و روند صلح را مطرح کند.

نظر سنجی اخیر نشان داد:

  • سه چهارم اسراییلی ها می گویند برای‌شان مهم است حزبی که در ماه مارس از آن حمایت می کنند در گفت و گوها با فلسطینی ها پیشرفت حاصل کند.
  • این شامل 60 درصد از رای دهندگانی است که خود را راستگرا معرفی می کنند
  • این اعداد نشانگر بروز تغییری مهم از زمان انتخابات اخیر اسراییل است که سه سال قبل انجام شد. در آن زمان این روند دیپلماتیک در اولویت پایین تری قرار داشت.
  • اکثریت قاطعی از اسراییلی ها از دولت اوباما در انتشار چهارچوب خود برای توافقنامه نهایی حمایت خواهند کرد.

برداشتن چنین گامی توسط آمریکا منجر به حمایت از احزابی خواهد شد که به باور اکثریت قریب به اتفاق اسراییلی ها به احتمال زیاد مذاکرات را پیش خواهند برد و در عین حال انعطاف ناپذیری دولت نتانیاهو را روشن می سازد.

به علاوه در حالی که نویسندگان پژوهش متوجه شدند که اسراییلی ها در کل از فشار آمریکا بر روی اسراییل نگرانند، اما موضوع شهرک سازی ها در این میان یک استثناست.

  • نیمی از آنهایی که در نظرسنجی شرکت کردند گفتند که گسترش شهرک سازی مشروعیت و امنیت اسراییل را تحلیل می برد.
  • یافته ها به این موضوع اشاره می کند که در صورت تشدید انتقاد آمریکا از سیاست های اسراییل در خصوص شهرک سازی ها، احتمالا اسراییلی ها اسراییل را مورد سرزنش قرار می دهند.

بنا بر تحقیقات انجام گرفته نویسندگان معتقدند احتمال دارد در صورتی که آمریکا از قطعنامه شورای امنیت در خصوص محکومیت شهرک سازی های اسراییل حمایت کند یا به آن رای ممتنع بدهد، ممکن است تاثیری تعیین کننده بر روی بسیاری از رای دهندگان اسراییلی داشته باشد که می توان آنها را تحریک کرد.

در نهایت نویسندگان دریافتند که شواهد اندکی وجود دارد دال بر اینکه فشار آمریکا، در صورتی که با دقت اعمال شود، باعث بروز واکنشی حمایت کننده از نتانیاهو شود.

  • 46 درصد از رای دهندگان میانه رو که در این نظرسنجی شرکت کردند گفتند اگر قرار باشد آمریکا مسیر فوق الذکر را طی کند تمایل بیشتری به رای دادن به نفع احزاب میانه‌رو یا چپ‌گرا خواهند داشتند و تعدادی برابر همین تعداد نیز گفتند که این امر اصلا تاثیری بر رای آنها نخواهد داشت.
  • کمتر از 10 درصد گفتند که این امر آنها را وادار می سازد گرایش بیشتری به رای دادن به احزاب راستگرا پیدا کنند.

در حالی که تاثیر هر گونه تلاش آمریکا احتمالا محدود خواهد بود، حتی تغییر معدودی کرسی از راست به چپ می تواند تعیین کند که از چه کسی درخواست خواهد شد دولت بعدی را تشکیل دهد.

 

مطمئنا مشاهده دخالت آمریکا در انتخابات رژیم دیگری، به خصوص رژیمی که متحد نزدیکش است، خطراتی طبیعی را به همراه خواهد داشت. به علاوه در حالی که روی کار آمدن یک دولت اسراییلی متعهد به کار کردن روی راه حل دو کشوری اولین گام مهم به سمت توافق نهایی خواهد بود، اما این توافق به خودی خود کافی نخواهد بود.

در هر حال منافع آمریکا مستلزم آن است که رژیم اسراییل به راه حل دو کشوری برای بحران اسراییل- فلسطین متعهد باشد. آمریکا باید برداشتن گام هایی را در ماه‌های آینده به منظور ممکن ساختن چنین نتیجه ای بررسی کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *