جدیدترین مطالب

همکاری دفاعی اروپا و کره جنوبی و محدودیت‌های آن

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «با تداوم تهاجم روسیه که امنیت شرق و شمال اروپا را برهم زده است، هیچ کشوری به اندازه کره‌جنوبی نمی‌تواند با این وضعیت همدلی کند. سئول که در برابر همسایه‌ای مسلح به سلاح هسته‌ای و در آن‌سوی یکی از نظامی‌ترین مرزهای جهان قرار دارد، سال‌هاست بر راهبردی دوگانه تکیه کرده است: تقویت بازدارندگی در داخل و ایجاد شرکای راهبردی در خارج. بااین‌حال، در سال‌های اخیر پویاترین شراکت‌های کره‌جنوبی نه در آسیا یا آن‌سوی اقیانوس آرام، بلکه در اروپا، به‌ویژه با لهستان و چند کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا شکل گرفته است.»

ناکارآمدی و ابهام در سیاست خارجی دولت ترامپ

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دولت دوم دونالد ترامپ با وعده بازگرداندن قدرت و نفوذ آمریکا، خاورمیانه را به صحنه اصلی سیاست خارجی خود بدل کرده است. رویکرد ترامپ ترکیبی از عمل‌گرایی تاکتیکی و تصمیم‌های غیرقابل‌پیش‌بینی است. با وجود برخی دستاوردهای سریع، کمبود منابع، نبود راهبرد بلندمدت و ناتوانی در حل بحران‌های مزمن مانند یمن و لبنان، پرسش‌هایی جدی درباره پایداری این سیاست‌ها در افق بلندمدت ایجاد کرده است.

سیاست مهار و بی‌ثبات‌سازی ترامپ در ونزوئلا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل آمریکای لاتین گفت: هم‌زمان با بازگشت سیاست «فشار حداکثری» در دولت دوم ترامپ، الگوی ضدایرانی واشنگتن این بار در آمریکای لاتین و علیه ونزوئلا بازتولید می‌شود؛ کشوری که امروز به نماد مقاومت در برابر نظم آمریکامحور بدل شده است.

فرصت راهبردی برای پیشبرد دیپلماسی هوشمند انرژی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: وضعیت کنونی سیاست‌های تحریمی غرب نشان از آن دارد که ضروری است جایگاه ژئوانرژیک ایران با بهره‌گیری از دیپلماسی هوشمند انرژی، بازتعریف شود.

تاثیر تحولات بین‌المللی بر بازار انرژی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بررسی بازار انرژی و تحولات بازار جهانی و فرصت‌ها و تهدیدهای آن برای ایران، امروز به یک مسئله جدی برای کشورمان تبدیل شده است. این موضوع بویژه تحت تأثیر بحران‌های جهانی اوکراین و خلیج فارس بر قیمت و تقاضای نفت برای کشورمان، اهمیت بیشتری یافته است.

تحلیلی بر اقدام روسیه در لغو رسمی توافق نابودسازی ذخایر پلوتونیوم

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه با اشاره به اقدام اخیر روسیه در لغو رسمی توافق نابودسازی ذخایر پلوتونیوم، گفت: روسیه با این گونه اقدامات در حال مخابره پیام‌هایی است تا بر اساس آن اعلام کند که دوران کنترل و سلطه‌جویی غرب به پایان رسیده و مسکو عملکردها را رصد می‌کند. واقعیت این است که جنگ اوکراین، تقابل ژئوپلتیک بین روسیه با آمریکا و غرب را تشدید کرد و مسکو تلاش می‌کند تا قواعد بازی امنیتی جهان را بازتعریف کند.

Loading

أحدث المقالات

همکاری دفاعی اروپا و کره جنوبی و محدودیت‌های آن

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «با تداوم تهاجم روسیه که امنیت شرق و شمال اروپا را برهم زده است، هیچ کشوری به اندازه کره‌جنوبی نمی‌تواند با این وضعیت همدلی کند. سئول که در برابر همسایه‌ای مسلح به سلاح هسته‌ای و در آن‌سوی یکی از نظامی‌ترین مرزهای جهان قرار دارد، سال‌هاست بر راهبردی دوگانه تکیه کرده است: تقویت بازدارندگی در داخل و ایجاد شرکای راهبردی در خارج. بااین‌حال، در سال‌های اخیر پویاترین شراکت‌های کره‌جنوبی نه در آسیا یا آن‌سوی اقیانوس آرام، بلکه در اروپا، به‌ویژه با لهستان و چند کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا شکل گرفته است.»

ناکارآمدی و ابهام در سیاست خارجی دولت ترامپ

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دولت دوم دونالد ترامپ با وعده بازگرداندن قدرت و نفوذ آمریکا، خاورمیانه را به صحنه اصلی سیاست خارجی خود بدل کرده است. رویکرد ترامپ ترکیبی از عمل‌گرایی تاکتیکی و تصمیم‌های غیرقابل‌پیش‌بینی است. با وجود برخی دستاوردهای سریع، کمبود منابع، نبود راهبرد بلندمدت و ناتوانی در حل بحران‌های مزمن مانند یمن و لبنان، پرسش‌هایی جدی درباره پایداری این سیاست‌ها در افق بلندمدت ایجاد کرده است.

سیاست مهار و بی‌ثبات‌سازی ترامپ در ونزوئلا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل آمریکای لاتین گفت: هم‌زمان با بازگشت سیاست «فشار حداکثری» در دولت دوم ترامپ، الگوی ضدایرانی واشنگتن این بار در آمریکای لاتین و علیه ونزوئلا بازتولید می‌شود؛ کشوری که امروز به نماد مقاومت در برابر نظم آمریکامحور بدل شده است.

فرصت راهبردی برای پیشبرد دیپلماسی هوشمند انرژی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: وضعیت کنونی سیاست‌های تحریمی غرب نشان از آن دارد که ضروری است جایگاه ژئوانرژیک ایران با بهره‌گیری از دیپلماسی هوشمند انرژی، بازتعریف شود.

تاثیر تحولات بین‌المللی بر بازار انرژی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بررسی بازار انرژی و تحولات بازار جهانی و فرصت‌ها و تهدیدهای آن برای ایران، امروز به یک مسئله جدی برای کشورمان تبدیل شده است. این موضوع بویژه تحت تأثیر بحران‌های جهانی اوکراین و خلیج فارس بر قیمت و تقاضای نفت برای کشورمان، اهمیت بیشتری یافته است.

تحلیلی بر اقدام روسیه در لغو رسمی توافق نابودسازی ذخایر پلوتونیوم

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه با اشاره به اقدام اخیر روسیه در لغو رسمی توافق نابودسازی ذخایر پلوتونیوم، گفت: روسیه با این گونه اقدامات در حال مخابره پیام‌هایی است تا بر اساس آن اعلام کند که دوران کنترل و سلطه‌جویی غرب به پایان رسیده و مسکو عملکردها را رصد می‌کند. واقعیت این است که جنگ اوکراین، تقابل ژئوپلتیک بین روسیه با آمریکا و غرب را تشدید کرد و مسکو تلاش می‌کند تا قواعد بازی امنیتی جهان را بازتعریف کند.

Loading

دلایل احساس تهدید آسیا از چین

1398/04/03 | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: بدون تردید شکوفایی نظامی و اقتصادی غیرمنتظره چین، مهم‌ترین تحول در روابط بین‌الملل در قرن بیست و یکم بوده است. بسیاری از کشورها در مواجهه با چین متهاجم که مصمم است توازن قوای موجود و قواعد رفتار بین‌المللی را تغییر دهد، احساس خطر می‌کنند.

راویج سیکری در مقاله‌ای با عنوان “چرا آسیا از ناحیه چین احساس خطر می‌کند؟” که در کتاب “آسیایی‌ها درباره آینده خود چه نظری دارند؟” – چاپ شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا – منتشر شد، نوشت: اختلافات سرزمینی گذشته، به ویژه با هند، ژاپن، ویتنام و فیلیپین دوباره سر بر آورده‌اند و هزینه‌ها و توانایی‌های نظامی چین به شدت افزایش یافته است.

شاید حضور نظامی چین در اقیانوس هند عمدتا به منظور تضمین امنیت مسیرهای دریایی تجاری باشد، اما اقداماتش دست‌اندازی در فضای امنیتی دیگر کشورها محسوب می‌شود.

ناامنی فراینده در تبت و شین جیانگ موجب شده که این کشور در پی افزایش نفوذ خود در کشورهای هم‌مرز با تبت و شین جیانگ مانند نپال، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان باشد.

از طرف دیگر رشد اقتصادی چین بی وقفه ادامه دارد. بنابراین دولت و بنگاه‌های خصوصی باید درها را برای تجارت باز بگذارند. این کشور مانند آهن‌ربا عمل می‌کند، یعنی هم دافعه دارد و هم جاذبه.

در سطح جهانی تنها نیرویی که توان مقابله با چین را دارد، ایالات متحده است. اما بسیاری از کشورهای آسیایی که متحد آمریکا هستند، مطمئن نیستند به هنگام بحران بتوانند به این کشور تکیه کنند، بلکه حتی می‌ترسند که ایالات متحده و چین با یکدیگر یک گروه با دو عضو (G2) ایجاد کنند و به این ترتیب سایر کشورها را به موقعیت اقتصادی مادونی برانند.

روسیه که تحت محاصره غرب قرار گرفته و وابستگی شدیدی به بازار انرژی و سرمایه گذاری چین دارد، تبدیل به شریک بزرگی برای این کشور شده است. این کشور که دو دهه پیش اختلاف سرزمینی خود را با چین حل و فصل کرد، دیگر آن را خطری برای امنیت خود تلقی نمی‌کند.

در واقع دو کشور تفاهم متقابلی دارند که بر اساس آن چین در اروپا برای روسیه دردسری ایجاد نمی‌کند و روسیه از راهبردهای چین در آسیا حمایت می‌کند.

اروپایی‌ها نیز در مواجهه با چین برای منافع اقتصادی خود اولویت قائل می‌شوند و به همین دلیل ترجیح نمی‌دهند بر سر مسائل امنیتی با این کشور مقابله کنند.

دشوارترین چالش سیاست خارجی برای هند

چین دشوارترین چالش سیاست خارجی هند است. این کشور هم‌زمان که باید با توازن قوای جهانی کنار بیاید باید با راهبرد چین برای ممانعت از تبدیل هند به یک رقیب آسیایی نیز مقابله کند. مهم‌تر از همه اینکه باید راهی برای تعامل با چین به عنوان کشور همسایه پیدا کند، خصوصا که اختلاف مرزی 60 ساله و مساله تبت این تعامل را دشوار می‌کند.

منافع دو کشور در عرصه جهانی در جاهایی اشتراک و در زمینه‌هایی تعارض دارد. هر دو کشور تمایل دارند که نهادهای بین‌المللی به ویژه موسسات مالی بین‌المللی اصلاح و از زیر سلطه غرب خارج شود.

هم‌چنین دو کشور در مسائلی مانند تغییرات آب و هوایی و تجارت همکاری‌هایی داشته‌اند؛ اما در مقابل چین در خصوص عضویت دائم هند در شورای امنیت ساکت است، این کشور را به عنوان کشور هسته‌ای شناسایی نکرده و از عضویت هند در رژیم‌های منع فناوری (Technology denial regimes) حمایت نمی‌کند.

در سطح منطقه‌ای به خاطر عدم توازن قوا میان چین و همسایگانش به نظر می‌رسد هیچ کس به تنهایی توان مقابله با این کشور را ندارد.

راهبرد چین برای چند دهه آتی این است که سلطه خود را در آسیا تثبیت کند. ژاپن مانعی در این راه محسوب می‌شود، اما از آنجا که بسیار کوچک‌تر و دچار فقر منابع است، تهدید بلند مدتی نخواهد بود.

تنها رقیب محتمل، هند است. چین طی سال‌ها از پاکستان برای کنترل هند استفاده کرده، اما به تازگی به شکل جسورانه‌ای تلاش می‌کند که کشورهایی مانند نپال، بنگلادش، سریلانکا و مالدیو را نیز از حوزه نفوذ هند خارج کند.

پیشنهاد ایجاد مسیر چین-پاکستان برای عبور انرژی، جاده ابریشم دریایی و کمربند اقتصادی جاده ابریشم نوین همگی بر خلاف منافع هند هستند. پاسخ هند به این اقدامات تقویت رابطه با همسایگان و ایجاد همکاری‌های امنیتی با استرالیا، ژاپن، ویتنام و ایالات متحده بوده است.

امنیت، مهم‌ترین اولویت هند در رابطه با چین است. نرندرا مودی، نخست وزیر هند در دیدار رییس جمهور چین از کشورش صراحتا بیان کرد که آرامش و ثبات در مرزهای دو کشور اساس اعتماد و رابطه متقابل را تشکیل می‌‌دهد.

هند متوجه این موضوع هست که درافتادن با همسایه بزرگ و قدرتمندی مانند چین عقلانی نیست. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری چین می‌تواند در توسعه زیرساخت‌های این کشور نقش مهمی بازی کند.

از طرف دیگر با وجود اختلاف نظرها در حزب کمونیست چین، سیاستمداران خردمندتر این کشور می‌دانند که هند با وجود ضعف‌هایش به لحاظ اقتصادی خوب عمل کرده و نظام سیاسی و ساختار اجتماعی باثبات‌تری نسبت به چین دارد. به همین دلیل اگر هند به خود بیاید و به ویژه اگر ژاپن و آمریکا شرکای راهبردی این کشور شوند، می‌تواند چالش بزرگی برای چین در آسیا باشد. از این روست که داشتن تعامل سازنده‌ با هند، به نفع چین است.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *