جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره ریزپرنده‌ها در اصفهان

نیویورک – ایرنا- در پی ساقط کردن چند ریز پرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی ایران، رسانه هایی که مدعی حمله هستند، در تلاشند تا از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در این باره سوال کنند.

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی دریافت نکردیم، اما شاهد نشانه‌هایی هستیم که حاکی از کاهش تنش‌هاست.

رسانه عبری‌زبان: مذاکرات تبادل اسرا به بن‌بست رسیده است

کابینه جنگ اسرائیل ۱۲ روز است که درباره پرونده اسرای اسرائیلی نزد مقاومت در نوار غزه مذاکراتی انجام نداده است.  شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل با اعلام این خبر افزود: مذاکرات به بن‌بست رسیده و جنگ جای آن را گرفته است.

Loading

اقتصاد دانش بنیان در کشورهای حوزه خلیج فارس

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: منطقه خلیج فارس یکی از جالب‌توجه‌ترین مناطق جهان برای اقتصاد دانش بنیان به شمار می‌رود، به ویژه که سوخت‌های فسیلی کشورهای ثروتمند این منطقه در آینده‌ به پایان می‌رسد.

پیتر انگلکه در گزارشی که مرکز امنیت بین‌المللی برنت اسکوکرافت وابسته به شورای آتلانتیک منتشر کرد، نوشت: رهبران شش کشور شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) هم اکنون مشغول سرمایه‌گذاری زیربنایی برای دستیابی به اقتصادهایی با نوآوری بیشتر و نه صادرات بیشتر انرژی هستند.

این کشورها نهادهایی را برای پیگیری راهبردهای بلندپروازانه به منظور ایجاد ظرفیت‌های توسعه و تحقیق، توانمندسازی جهت سرمایه‌گذاری مشارکتی، جذب کارگران خارجی دارای مهارت‌های عالی و ایجاد خوشه‌های ابتکاری بنا کرده‌اند.

برخی از کشورهای این منطقه به منظور تبدیل شدن به موتور محرک جهانی، در میان مشهورترین اقتصادهای دانش بنیان جهان در جستجوی قدرت‌هایی همچون ایالات متحده و سنگاپور هستند.

“اقتصاد دانش بنیان” به آن معناست که ثروت با تولید کالاها و خدمات دارای ارزش افزوده نسبت به تولید مواد خام ایجاد می‌شود.

در حالی که تعاریف بسیاری درباره اقتصاد دانش بنیان ارایه شده، اما ایده اصلی آن بر خلق و حفظ نظام‌هایی تاکید دارد که به رشد نوآوری اهتمام می‌ورزند.

اقتصادهای دانش بنیان زمانی ظهور می‌یابند که ترکیبی از مکان‌های پژوهشی فنی و علمی پیشرفته، فعالیت‌های کارآفرینی تجاری و متفکران خلاق، همگی در یکجا گردهم آیند.

اقتصادهای دانش بنیان، تلفیقی از نیروی کار تحصیلکرده و ماهر، نهادهای پژوهشی، شرایط تجاری کارآفرینانه، محیط قانونی توانمند و فرهنگی را در اختیار دارند که آموزش، ابراز وجود و پذیرش خطر را ارزش می‌دانند. امروزه شهرها، مناطق و استان‌های مختلف در سراسر جهان در رهبری اقتصاد دانش بنیان با هم در رقابتند.

 

نتیجه گیری

هم اکنون چالش مهم کشورهای عرب حوزه خلیج فارس این است که آیا موفقیت‌هایی را که تاکنون به دست آورده‌اند، قابل حفظ و گسترش است یا خیر. چه در ایالات متحده و چه در کشوری چون سنگاپور، دهه‌ها زمان می‌برد تا موفق‌ترین قطب‌های نوآور در جهان به وجود بیایند. ولی آنچه مهم است، التزام به اقتصاد دانش بنیان در بلندمدت است.

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس منابع و اراده لازم برای سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی در ساخت زیربناهای عظیم را دارند. با اینکه آنها مبالغ هنگفتی هزینه کرده‌اند، اما این هزینه‌ها تنها قسمت ساده‌تر معادله را نشان می‌دهد. قسمت دشوار آن، ایجاد زیربنای نرم‌افزاری اقتصاد دانش‌بنیان است که ابعاد مشارکت فرهنگ کارآفرینی، خلاقیت، ابراز وجود، ظرفیت‌سازی، قطع و عاریه‌گیری دوباره از جریان‌های فرهنگی جهانی را دربرمی‌گیرد. با اینکه دستور راهنمای مشخصی وجود ندارد، اما سیاست‌گذاران باید به زیربناهای نرم نیز همانند بخش سخت‌افزاری این داستان توجه کنند.

جوامع عرب خلیج فارس به نوآوری‌های جسورانه علاقه چندانی ندارند و معمولا برای شکست‌هایی که ممکن است در نهایت منجر به نوآوری‌هایی شود، پاداشی در نظر نمی‌گیرند. این در حالی است که این ویژگی در اقتصادهای دانش‌بنیان به طور برجسته حایز اهمیت است.

باید دید آیا افراد مستعد در هسته اصلی فرایندهای نوآوری قرار می‌گیرند یا خیر. سپس سیاست‌های دولت باید بر ایجاد مکان‌هایی بادوام و پویا به منظور جذب و نگهداری بهترین استعدادها از سراسر جهان تمرکز کند.

در حالیکه مقامات عربی خلیج فارس ممکن است معتقد باشند می‌توانند اقتصاد دانش بنیان را پیگیری کنند، اما باید با دیدگاه‌های اجتماعی رقیب، همچون نگاه به نقش زنان نیز دست و پنجه نرم کنند.

مساله دیگر آنها در این زمینه، مهاجرت است. تبدیل شدن به قطب جهانی به مفهوم جذب مهاجران است. این در حالی است که این کشورها چندان مهاجرپذیر نیستند.

برای مثال ابوظبی نگران فشار فرهنگی ناشی از ادغام مهاجران با جامعه‌اش است. برای همین، محل سکونت خارجیان را به طور فیزیکی از شهروندان خود جدا و حتی زمین‌های تحت تملک خارجیان و مهاجران را محدود کرده است.

عاقلانه است که رهبران جوامع عربی با راهبرد بلندمدتی هماهنگ شوند که هدف آن عمق‌بخشی به وابستگی افراد مقیم به محل زندگی‌شان است. این کار ساده‌ای نیست، به ویژه اگر دلیل جوامع عرب خلیج فارس دلیل خوبی برای وابستگی به مهاجران نداشته باشند.

واقعیت آن است که در حالی که اقتصادهای دانش بنیان نیاز به دسترسی به جریان‌های جهانی تجارت، بازرگانی و استعداد دارند، اما برای موفقیت باید مکان‌هایی ایجاد شده باشد که در آنها جایگاه مهاجران تعریف شده باشد و مورد دفاع و حمایت قرار گیرند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *