جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

جلوگیری از افراط گرایی خشونت بار

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: رخدادهای اخیر از جمله حمله به نشریه فکاهی "شارلی ابدو"، حملات صورت گرفته در پایتخت دانمارک، دستگیری حدود 20 تن که متهم به استخدام افراد برای عضویت در گروه‌های افراطی و برنامه ریزی برای حملات در بارسلونا هستند، نشان می دهد که دولت های اروپایی در معرض خطر افراط گرایی خشونت بار قرار دارند.

موسی بورکبا در مقاله‌ای که در مجله چاپ اندیشکده اسپانیایی مرکز روابط بین‌الملل بارسلونا (CIDOB) منتشر شد، نوشت: این وقایع اگرچه افکار عمومی را شوکه و رهبران سیاسی را وادار به تقویت تدابیر امنیتی داخلی کرد، اما نشان داد باید با تهدید ناشی از افراط گرایی خشونت بار در سطح اروپا جدی‌تر برخورد شود.

 

راهبرد نه چندان مفید اروپایی

در واقع هدف راهبرد اتحادیه اروپایی که در سال 2005 تدوین شد مبارزه با افراطی گری بود و به راه اندازی شبکه اروپایی کارشناسان افراطی‌گرایی هم منجر شد. با این حال چالش  های بسیار دیگری که در یک دهه بعد از این راهبرد ظهور کرده‌اند نیاز به تدوین یک راهبرد منسجم چند بعدی در خصوص افراط گرایی خشونت بار را ضروری ساخته است.

با توجه به گفته کمیسیونر قضایی اتحادیه اروپا مبنی بر خروج بیش از 6000 اروپایی برای پیوستن به گروه‌های افراط گرای خشن، هر یک از دولت های عضو راهبرد امنیتی خود را در خصوص افراط‌گرایی خشونت بار به کار بسته است، اما دامنه این پدیده نشان می دهد که اعضای اتحادیه نه تنها باید در زمینه سرکوب، بلکه باید بیش از هر چیز دیگر در زمینه پیشگیری با یکدیگر همکاری کنند.

این همکاری تبادل بیشتر اطلاعات، بهبود تبادل اطلاعات میان نیروی پلیس و دستگاه قضایی دولت های عضو، تبادل نظر درباره بهترین اقدامات و تاسیس یک موسسه اروپایی را شامل  می‌شود که به کارشناسان و کارکنان مربوطه اجازه دهد به بررسی دلایل سوق یافتن افراد به سوی افراط گرایی خشونت بار بپردازند.

 

گامی به سوی یک راهبرد پیشگیرانه بلندمدت

منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در همسایگی اتحادیه اروپا از سال 2011 تا کنون به مکانی برای انفجار بی سابقه افراط گرایی تبدیل شده است و در عین حال باید به چالش های اقتصادی بسیاری در این منطقه پاسخ داده شود. تداوم جنگ های داخلی در عراق، سوریه، لیبی و آثارشان (اشاعه شبه نظامیان و تسلیحات در این کشورها و همسایگان‌شان) و نیز لزوم اصلاحات ساختاری (این منطقه بالاترین سطح بیکاری جوانان در جهان را دارد) قطعا بذر افراط گرایی خشونت بار را می کارد.

با وجود چنین زمینه ای و پیامدهای احتمالی آن برای بسیاری از کشورهای شریک اتحادیه اروپا و تدابیر سرکوب کننده اتخاذ شده، اتحادیه اروپا باید مساله افراط‌گرایی خشونت بار را در راستای عوامل تحریک کننده‌ای حل کند که شهروندان اروپایی و غیر اروپایی را در برابر ایدئولوژی های افراطی آسیب پذیر می سازد. این به معنای همکاری نزدیک تر با کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا نه فقط در زمینه امنیتی، بلکه با حمایت از اصلاحات ساختاری اجتماعی-اقتصادی با چشم اندازی بلندمدت است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *