جدیدترین مطالب

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

مقاومت اسلامی عراق: حمله دیشب به پایگاه «کالسو» کار اسرائیل بود / به یک هدف کلیدی در جنوب اسرائیل حمله کردیم

این گروه‌های مسلح در بیانیه‌ای اسرائیل را به هدف قرار دادن پایگاه «کالسو» در استان بابل عراق متهم کرده و اعلام کردند که حمله پهپادی روز شنبه «در پاسخ به کشتار غیرنظامیان بی‌دفاع فلسطینی‌» به‌دست اسرائیل و «تجاوز دشمن صهیونیستی به حاکمیت عراق با هدف قرار دادن پایگاه‌های حشد شعبی» صورت گرفت.

کانال ۱۳ اسرائیل: مشاجره بین نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان / نتانیاهو صدایش را بالا برد و به بربوک گفت ما مثل نازی‌ها نیستیم

بنا بر گزارش شبکه اسرائیلی “کانال ۱۳”، در جریان سفر آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان به فلسطین اشغالی مشاجره نسبتا شدیدی بین او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل پشت در‌های بسته رخ داده است.

دستور دولت بایدن به چند ارگان آمریکایی: درباره حادثه ایران به طور علنی صحبت نکنید

تهران-ایرنا- «واشنگتن‌پست» گزارش داد که مقام‌های ایالات متحده در چندین ارگان دولتی به این روزنامه گفتند که دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به آنها دستور داده است که درباره ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان، به طور علنی صحبت نکنند.

آمادگی پاکستان برای استقبال از رئیس جمهور ایران

اسلام آباد-ایرنا- رئیس جمهور ایران در دوشنبه پیش رو تهران را به مقصد اسلام‌آباد پایتخت پاکستان ترک خواهد کرد.در آستانه این سفر گزارش خبرنگار ایرنا حاکی از تزئین خیابان‌های پایتخت پاکستان با پرچم جمهوری اسلامی ایران است. به طوری که در میادین اصلی شهر و مقابل کاخ ریاست جمهوری پاکستان این تزئینات به چشم می‌خورد.

Loading

تفسیر آمریکایی از بازگشایی سفارت انگلیس

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: پس از گذشت حدود چهار سال از تعطیلی سفارت انگلیس در تهران، دو کشور اخیرا سفارتخانه های‌شان را بازگشایی کردند و بازگشایی سفارت انگلیس در تهران با حضور فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس انجام شد.

سوزان ملونی در تحلیلی که اندیشکده بروکینگز منتشر کرد، نوشت: هاموند بلندپایه ترین مقام انگلیسی به شمار می رود که طی یک دهه گذشته به ایران سفر کرده و ارتقای دیپلماسی دوجانبه گامی مهم در جهت بهبود و تقویت روابط ایران با جهان است.

با توجه به حساسیت های سیاسی که در خصوص روابط با انگلیس در داخل ایران وجود دارد، بازگشایی این سفارتخانه می تواند نشانه ای از اعتدال در سیاست خارجی ایران باشد.

این دقیقا همان چیزی است که دو سال قبل به انتخاب حسن روحانی رئیس جمهور ایران کمک کرد. نخستین و مهم ترین اقدام در این راستا حل بن بستی بود که برسر برنامه هسته ای ایران وجود داشت.

در همین حال نزدیکی تهران و لندن نشانه ای از همین روند است. ایران بابت خشونت نوامبر سال 2011 علیه سفارت انگلیس در تهران که منجر به تعطیلی این سفارتخانه شد، عذرخواهی نکرد. حادثه نوامبر سال 2011 می تواند الگویی مناسب برای شکاف و احیا در روابط بین ایرانی انقلابی و امپراتوری انگلیس باشد.

خروج از ایران برای لندن یک گزینه طولانی مدت نبود. ویلیام هیگ وزیر امور خارجه سابق آمریکا سال گذشته گفت: من به هیچ وجه تردید نداشتم که در صورتی که شرایط ایجاب کند، باید سفارتی در ایران داشته باشیم.

هاموند نیز در سفر اخیر خود به ایران به منظور شرکت در مراسم بازگشایی سفارت انگلیس گفت ایران یک کشور مهم در منطقه ای ناآرام است و حفظ سفارتخانه ها در سراسر جهان حتی در شرایط دشوار، از ارکان مهم رویکرد دیپلماتیک انگلیس در جهان است.

انگیزه انگلیس برای بازگشایی سفارت خود در ایران صرفا راهبردی نبوده است. با توجه به موافقتنامه هسته‌ای به دست آمده با ایران و لغو پیش بینی شده اکثر تحریم های سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا علیه این کشور، زمینه برای بازگشت اروپا به اقتصاد ایران فراهم خواهد شد.

بازرگانان انگلیسی نگران آن بوده اند که موضع تند دولت انگلیس در مذاکرات هسته ای ایران و ادامه اختلاف با تهران باعث تضعیف چشم‌انداز فعالیت تجاری آینده آنها در ایران شود.

از سوی دیگر حضور بازرگانان دیگر کشورهای اروپایی ازجمله آلمان در ایران بلافاصله پس از موافقتنامه هسته ای باعث عصبانیت آنها شد.

رسیدن به این نتیجه که ایران کشوری بسیار مهم است و یک بازار پر منفعت به شمار می رود، باعث شد تا انگلیس و شرکای اروپایی آن اقدامات ایران را پس از یک دوره روابط سرد نادیده بگیرند و در جهت آغاز فصلی جدید با این کشور گام بردارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *