جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

Loading

مروری بر گفته‌های مقامات آمریکا درباره برجام

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: در حالی که دیدگاه دولت آمریکا به محتویات توافق هسته ای ایران با نوعی خوش‌بینی واقع‌بینانه همراه است، اما بعضی از متحدان آمریکا نگرانند که دیدگاه دولت آمریکا در بهبودی روابط ایران- آمریکا بسیار آرمانی باشد.

پاتریک اشمیت در تحلیلی که اندیشکده واشنگتن منتشر کرد، نوشت: بسیاری از متحدان آمریکا تمایل دارند تا درباره تاثیر بلندمدت و گسترده توافق هسته ای بین ایران و 1+5 بحث کنند. به عنوان بخشی از این فعالیت‌ها، آنها به گفته های مقامات آمریکا به دقت توجه می کنند تا مطئمن شوند که سیاست دولت اوباما در قبال ایران صرفا به پرونده هسته ای محدود می شود. در این رابطه باید به نظرات اوباما، بایدن معاون رئیس جمهور و کری وزیر امور خارجه که از لا به لای سخنرانی ها و اظهارات آنها در قبل از توافق و بعد از نهایی شدن آن در ماه اخیر انتخاب شده است، توجه کرد.

توافق هسته ای به عنوان تعامل محدود …

بایدن، سمپوزیوم سورف موسسه واشنگتن، 30 آوریل 2015

«در نهایت افسانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه توافق هسته ای بین ایران و آمریکا، ایران را قادر می سازد تا به خاورمیانه تسلط یابد. این یک معامله بزرگ بین ایران و آمریکا نیست که همه اختلافات بین این دو کشور را حل و فصل کند. بلکه یک توافق هسته ای بین بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آلمان، اتحادیه اروپا، آمریکا و ایران می باشد … چیزی که خطر جنگ هسته ای را کاهش داده و باعث می شود منطقه و جهان امن تر شود. این تضمینی برای تغییر خط و مشی ایران نیست. همه می دانید که در ایران هم دیدگاه های متفاوت وجود دارد و در داخل ایران در مورد آینده این توافق، بحث های مهمی وجود دارد. اکثر ایرانیان خواستار روابط عادی با دنیای خارج هستند، چرا که رئیس جمهور منتخب‌شان آقای روحانی چنین رویکردی دارد. این توافق بر پیش فرض استوار نیست، بلکه توافقی استوار، ارزشمند و قابل اجراست».

اوباما، مصاحبه با الشرق الاوسط، 13 مه 2015

«از زمانیکه وارد توافق هسته ای با ایران شدیم، آمریکا در مقابل سایر رفتارهای جسورانه ایران خویشتن‌داری نشان داد. ما به حضور نظامی قدرتمند خود در منطقه ادامه دادیم تا به کشورهای حاشیه خلیج فارس در ایجاد ظرفیت دفاعی و بازدارندگی در مقابل تهاجمات خارجی کمک کنیم. ما به تحریم کامل ایران به خاطر برنامه موشکی بالستیک آن ادامه دادیم و به تحمیل این تحریم ها ادامه خواهیم داد، حتی اگر به یک توافق هسته ای با ایران دست بیابیم».

کری، کنفرانس خبری، 14 ژوئیه 2015

«چیزی که ما امروز اعلام کردیم عبارتست از توافقی که فقط و فقط در مورد برنامه هسته ای است. هرکسی که به امور بین‌المللی آشنایی دارد می داند که اگر با کشوری مشکل داریم بهتر است با آن توافق کنیم تا سلاح هسته ای نداشته باشد. به همین خاطر، تعدادی تحریم های آمریکا از جمله تحریم های مربوط به تروریسم، حقوق بشر و موشک های بالستیک پابرجا خواهد بود. علاوه بر این، آمریکا به تلاش خود برای بررسی نگرانی‌ها از تلاش های ایران در منطقه ادامه می دهد که از آن جمله حمایت های کلیدی از شرکای‌مان و متحدان‌مان خواهد بود تا قاطعیت خود را در مقابله با فعالیت های آشوب‌زا ثابت کنیم.»

اوباما، مصاحبه با توماس فریدمن، 14 ژوئیه 2015

«ما این توافق را اینطور ارزیابی نمی کنیم که آیا آن همه مسائل ما با ایران را حل می کند یا نه، و اینکه آیا این توافق همه فعالیت های شرارت آمیز در سراسر جهان را از بین می برد یا نه. بلکه ارزیابی ما این است که ایران به سلاح هسته ای دست نمی یابد»

کری، مصاحبه با بی بی سی، 14 ژوئیه 2015

«نمی دانیم که در آینده در مورد همکاری ها چه اتفاقی می افتد و این هدف این توافق نیست. این یک توافق هسته ای است. می دانیم که فعالیت ایران امروز هرچه که باشد، در صورت دست یافتن به سلاح هسته ای برای جامعه جهانی چالش بیشتری به بار خواهد آورد».

کری، جلسه کمیته روابط خارجی سنا، 23 ژوئیه 2015

«این برنامه برای پرداختن به موضوع هسته ای طراحی شده است، صرفا موضوع هسته ای. زیرا می دانستیم که اگر درگیر مسائل دیگر می شدیم، نمی توانستیم به آنچه که برای متوقف ساختن برنامه هسته ای نیاز داشتیم برسیم و باید می نشستیم و تا ابد در مورد این یا آن مذاکره می کردیم».

… اما راه باز است

اوباما، مصاحبه با توماس فریدمن، 14 ژوئیه 2015

«حقیقت این است که ایران یک قدرت منطقه‌ای است و باید هم باشد. ایران کشوری بزرگ و پیشرفته در منطقه است. ایران به دنبال این نیست که رفتارش موجب نگرانی همسایگانش شود و نیازی به خصومت ندارد. این چیزی است که من از ایران می دانم و اینکه دولتمردان این کشور در مورد این موضوعات چه فکر می کنند در آینده مشخص خواهد شد».

اوباما، مصاحبه با الشرق الاوسط، 13 مه 2015

«اینکه آینده ایران چه خواهد شد قابل پیش بینی نیست. دو راه پیش روی ایران است. یکی تداوم تقابل، و دیگری که بهتر است، رویکرد سازنده در منطقه که به تعامل هر چه بیشتر ایران با جامعه جهانی می انجامد. به هر حال، این توافق برای ما ضروری است چراکه از دستیابی کشوری که با ما رابطه خوبی ندارد به سلاح هسته ای جلوگیری می کند.»

کری، کمیسیون روابط خارجی، 24 ژوئیه 2015

«به نظر بنده در طول 15 سال گذشته اتفاقات زیادی در کشورها اتفاق افتاده که چیزهای زیادی را تغییر داده است. اگر ما به این توافق پشت کنیم پیام بدی را به ایران رسانده ایم».

نتیجه گیری

در حالی که نظریات رئیس جمهور اوباما و دیگر مقامات دولتی به توافق هسته ای با ایران در چهارچوب خوش بینی واقع‌بینانه می‌گنجد، اما دیدگاه آنان درباره پتانسیل بهبودی روابط با تهران ممکن است برای متحدان آمریکا آرمانی به نظر بیاید. اگر این متحدان به این نتیجه برسند که واشنگتن در توسعه مثبت فضای سیاسی ایران سرمایه گذاری می‌کند، نگرانی آنها از تغییر ناخوشایند در سیاست آمریکا افزایش می‌یابد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *