جدیدترین مطالب

دلایل مخالفت اتحادیه اروپا با درخواست جوزپ بورل برای تحریم مقامات رژیم اسرائیل

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تعلل و عدم حمایت اتحادیه اروپا از تحریم مقامات رژیم اسرائیل، نشانه سست بودن این اتحادیه در مقابل فشارهای این رژیم و آمریکا است.

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: پژوهشگر مسائل خاورمیانه گفت: نشست قاهره برای آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت و در آستانه یک‌سالگی شروع این درگیری‌ها، همچنان خبری از توافق برای پایان جنگ نیست.

تحلیلی بر دکترین نظامی ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن به‌شکلی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 در مقام سوم رشد بودجه نظامی دنیا قرار گیرد، اما این به‌معنای قرار گرفتن این کشور در موقعیت جنگی و نظامی شدید نیست.

عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنش‌ها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را به‌شدت نگران کرده است.

انتیموان: جبهه جدید جنگ تجاری چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا چین اعلام کرد که از پانزدهم سپتامبر سال جاری میلادی، محدودیت‌هایی را برای صادرات انتیموان خود اعمال می‌کند؛ محدودیت‌های صادراتی شامل شش محصول مرتبط با انتیموان از جمله سنگ معدن انتیموان، فلزات انتیموان و فناوری ذوب و جداسازی طلا – انتیموان می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

دلایل مخالفت اتحادیه اروپا با درخواست جوزپ بورل برای تحریم مقامات رژیم اسرائیل

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تعلل و عدم حمایت اتحادیه اروپا از تحریم مقامات رژیم اسرائیل، نشانه سست بودن این اتحادیه در مقابل فشارهای این رژیم و آمریکا است.

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: پژوهشگر مسائل خاورمیانه گفت: نشست قاهره برای آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت و در آستانه یک‌سالگی شروع این درگیری‌ها، همچنان خبری از توافق برای پایان جنگ نیست.

تحلیلی بر دکترین نظامی ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن به‌شکلی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 در مقام سوم رشد بودجه نظامی دنیا قرار گیرد، اما این به‌معنای قرار گرفتن این کشور در موقعیت جنگی و نظامی شدید نیست.

عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنش‌ها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را به‌شدت نگران کرده است.

انتیموان: جبهه جدید جنگ تجاری چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا چین اعلام کرد که از پانزدهم سپتامبر سال جاری میلادی، محدودیت‌هایی را برای صادرات انتیموان خود اعمال می‌کند؛ محدودیت‌های صادراتی شامل شش محصول مرتبط با انتیموان از جمله سنگ معدن انتیموان، فلزات انتیموان و فناوری ذوب و جداسازی طلا – انتیموان می‌شود.

Loading
رابطه پیچیده دولت‌های خلیج فارس و ایران

همکاری میان رقبا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: آیا نشانه‌‌هایی از تلاش برای عادی‌سازی روابط ایران و سعودی وجود داشته است؟ تاکید رییس جمهور ایران بر لزوم بهبود روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس در ابتدای ریاست جمهوری خود و سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به ریاض در 24 ژانویه 2015 برای ابراز تسلیت مرگ شاه پیشین، نشانه‌های بهبود تلقی شده‌اند، اما کینه اعراب به ویژه از زمان انقلاب اسلامی و طرح ایده صدور انقلاب، عمیق است. اساسا شورای همکاری خلیج فارس در 1981 به منظور مقابله با تهدید علیه پادشاهی در این کشورها تاسیس شد.

گیدون ویندکر و پیتر سندروویچ در مقاله‌ای که اندیشکده کنراد آدنائر منتشر کرد، نوشتند: توافق ژنو میان ایران و 1+5 که تا حدی نیز با وساطت یمن صورت گرفت، فرصتی فراهم کرد که ایران و شورای همکاری روابط خود را بهبود بخشند.

تجدیدنظر در روابط برای طرفین ساده نیست. به ویژه که دولت‌های عربی در سه دهه اخیر سیاست فردی متفاوتی را با ایران در پیش گرفته‌اند. با وجود تظاهر عربستان به اینکه کشورهای خلیج فارس به ویژه در قبال ایران شانه به شانه ایستاده‌اند، کشورهای کوچک به ویژه قطر، عمان و کویت روابط حسنه‌ای با ایران داشته‌اند. دیالکتیک جغرافیایی با ایران از یک طرف و تلاش سعودی‌ها برای تقویت و توسعه سلطه هژمونیک خود بر منطقه که مورد غضب پادشاهی‌های کوچک است از طرف دیگر، دلیل این روابط حسنه بوده است. بنابراین حصول توافق بر سر سیاست خارجی واحدی که موجب شکاف میان کشورهای شورای همکاری نباشد، ساده نخواهد بود. شاید ایران از شکاف میان این کشورها سود ببرد، اما ضرورت گفتگو با عربستان به ویژه بر سر مسائلی مانند داعش را دریافته و شاید دیدار ظریف و سعود بن فیصل در سپتامبر 2014 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، پس از سال‌ها فقدان گفتگو در چنین سطحی به این دلیل بوده است.

 

رویکرد روحانی: روابط حسنه ایران و اعراب یا شکاف در شورای همکاری؟

انتخاب روحانی در ژوئن 2013 و تلاش‌های مسقط در راستای توافق میان ایران و E3+3 بر سر مساله هسته‌ای تغییری در روابط ایران و اعراب ایجاد کرده و می‌تواند مبنایی برای تحلیل روابط طرفین باشد. در سپتامبر 2013، تماس میان روحانی و اوباما موجب واکنش ناراضی اعراب شد. تصور آن‌ها این بود که ترس دیرینه‌شان محقق شده و غرب برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، به نفوذ بیش‌تر این کشور در منطقه رضایت خواهد داد. توافق موقت ژنو این کشورها را هراسان‌تر کرد و به همین دلیل در دسامبر 2013 در کویت جلسه‌ای ترتیب داده و به حذف خود از مذاکرات میان ایران و E3+3 اعتراض کردند. با این حال تلاش عربستان سعودی برای تبدیل شورای همکاری به یک اتحادیه سیاسی با شکست مواجه شد، چرا که عمان تهدید به ترک شورا کرد. بی‌اعتمادی عمان، قطر، کویت و امارات متحده به عربستان و سلطه سیاسی وی در چنین اتحادیه‌ای موجب نزدیکی آن‌ها به ایران، به ویژه در این زمانه آشتی میان ایران و غرب شده است.

 

تهدید داعش: تسهیل‌گر یک مشارکت راهبردی؟

وقتی شبه نظامیان داعش به رهبری ابوبکر البغدادی در تابستان 2014 اعلام خلافت کردند، کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان دچار تشویش و نگرانی شدند، چرا که داعش، مکه را نیز در میان اهداف خود معرفی کرده بود. از این رو عربستان سعودی پس از شکست ارتش عراق در موصل و انتشار خبر عقب نشینی آن‌ها،30 هزار سرباز را به مرز عراق اعزام کرد. اما تهدید داعش برای عربستان تنها از ناحیه عراق نبود و تعداد زیادی از جوانان داخل این کشور نیز حامی و طرفدار این گروه هستند.

به همین دلیل و با توجه به سیاست اوباما مبنی بر عقب‌نشینی از خاورمیانه و شدت خطر بنیادگرایی، ریاض وادار به پیدا کردن شرکای جدید در منطقه شد. از آن‌جایی که دولت‌های عراق و سوریه فروپاشیده شده‌اند، اتحادی راهبردی با ایران راه حلی منطقی به نظر می‌آمد. به ویژه که داعش با تضعیف دولت‌های شیعه منطقه، دشمن ایران نیز محسوب می‌شد. پس از توافق هر دو کشور بر سر ریاست جمهوری فواد معصوم در سال 2014 به نظر می‌رسید روابط به صورت بی سابقه‌ای حسنه شده است و ظریف نیز در دیدار با همتای عرب خود از آغاز فصل جدیدی از روابط میان دو کشور حرف زد.

اما منفعت مشترک در مبارزه با داعش قادر به پوشاندن رقابت دیرین طرفین نبود. از سویی ایران زمانی حاضر به همکاری بود که کمک به شورشیان سوری قطع شود و از سوی دیگر، عربستان پیوستن به ائتلاف علیه داعش را مشروط به ادامه مبارزه علیه دیکتاتور سوری اعلام کرد. اختلافات زمانی بیش‌تر آشکار شد که ایران در دسامبر 2014 بدون هماهنگی با ایالات متحده یا عربستان حملات هوایی خود علیه داعش را ترتیب داد و اختلاف بر سر قیمت پایین نفت، دیدار دیپلمات‌های ریاض و تهران در عمان را بر سر راهبرد مشترک در مبارزه با داعش برهم زد.

نهایتا یمن از دیگر موضوعات اختلاف میان دو کشور است. از زمان کسب قدرت حوثی‌ها در یمن، ریاض ابزار نفوذ خود در صنعا را از دست داده است. این کشور ایران را متهم به حمایت فعالانه از آنها می‌کند. تهدید مداوم حوثی‌ها علیه پادشاهی عربستان موجب تقویت این تصور در ریاض شده که کل کشورش در احاطه دشمنان تحت نفوذ ایران قرار دارد.

 

جمع‌بندی

روی هم رفته تنوع موضع کشورهای حاشیه خلیج فارس در قبال ایران که در دو دهه اخیر شروع شده بود، از زمان برنامه اقدام مشترک ژنو شدت گرفته است. شبکه پیچیده‌ای از منافع، توقعات مختلف و برخی نگرانی‌های دیرین، از دست رفتن فرصت‌ها، بدبینی و بی‌اعتمادی را موجب شده است. اگرچه ایالات متحده به عنوان حامی این کشورها، به نزدیکی روابط‌شان با ایران چراغ سبز نشان داده، اما به دلیل سلطه غالب عربستان در شورا، این تعامل به شکوفایی کامل نرسیده است. توافق جامع ایران و غرب تنها موجب بهبود همکاری کشورهای کوچک‌تر حاشیه خلیج فارس و ایران و در نتیجه تضعیف سلطه عربستان خواهد بود. باید دید چه عامل بیرونی دیگری در این معادله تغییر ایجاد خواهد کرد. سوال این‌جاست که این تحولات به شکلی خواهد بود که بتواند ضمن حفظ شورای همکاری خلیج فارس به عنوان یک سازمان، روابط طرفین را بهبود بخشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *