جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

ایدئولوژی روسی پس از کریمه

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: پس از الحاق کریمه به روسیه در مارس 2014، مردم روسیه به طور فزاینده ای ایدئولوژی ملی‌گرایانه و محافظه‌کارانه‌ای را در پیش گرفتند. گذشته از تغییرات کلی در این کشور، طرد این ایدئولوژی زمانی اتفاق می‌افتد که نیاز به تغییر از پایین جامعه با تمایل به تجددگرایی از بالا همراه باشد.

آندره کولسنیکوف در تحلیلی که اندیشکده کارنگی منتشر کرد، نوشت: این ایدئولوژی و قرارداد اجتماعی جدید مستلزم آن است که مردم روسیه آزادی خود را در ازای کریمه و احساس غرور ملی معامله کنند. این امر از تغییراتی بهره می جوید که قبلا در تفکر بسیاری از روس ها به وجود آمده بود. بنابراین، این ایدئولوژی بر بازیافت عمدی شکل‌های کهنه‌ای از آگاهی عمومی استوار است – پدیده ای که می‌توان آن را تقدیس اسارت نامید.

مردم روسیه درحالیکه در قلعه‌ای محصور توسط دشمنان خارجی احاطه شده و با ستون پنجم داخلی مواجه هستند، دچار سندرم استکهلم شده و از فرمانده قلعه یعنی رئیس جمهور پوتین حمایت و پشتیبانی می‌کنند. آنها منطق پوتین را اتخاذ کرده و حتی از منافع وی دفاع می کنند و چنین می پندارند که همه عضو تیم پوتین هستند.

تشدید سیستم ممنوعیت ها و انواع مجازات ها از جمله تعقیب کیفری خواه به صورت آموزشی خواه در شکل بازدارندگی باعث شده که آزادی بیان به طور چشمگیری کاهش یابد و فشار بر رسانه های دموکراتیک نیز فوق العاده افزایش یافته است.

در روسیه ایدئولوژی محصولی دسته جمعی است که به راحتی جذب می شود. ارجاع  پی در پی به گذشته و سنت باشکوه و گاها روایت داستان رویدادهای تاریخی هم به آن مشروعیت می بخشد. هر چند که این ایدئولوژی از بالا سرچشمه می گیرد، اما در پایین جامعه هم تقاضا برای آن وجود دارد.

از برخی لحاظ با اوج‌گیری مشکلات اقتصادی، توان بدنه سیاسی روسیه هم در بسیج توده به تحلیل می‌رود و قرارداد اجتماعی که در دوره اوج قیمت نفت بوجود آمده بود، از تب و تاب می افتد. از این رو، چیزی که روس ها آن را با آزادی معاوضه کرده اند، بدتر شده و گران‌تر می شود. در هر حال، هرچند که قمار کریمه در جلب حمایت عمومی از دولت فوق العاده موثر بود، اما کرملین مجبور است که در آینده نزدیک مردم را با چیز جدیدی تغذیه کند و این تغذیه مردم هم بایستی با تقاضا و نیاز همگام باشد. در نتیجه، نوسازی ایدئولوژی جدید صرفا زمانی اتفاق می افتد که ایده های اصلاحات از بالا تراوش شود و تقاضا برای آنها در پایین وجود داشته باشد.

ایدئولوژی دولتی هیچ تفکر مهمی از آینده در چنته ندارد و بنیاد آن بر شکوه گذشته روسیه استوار است. از همین رو، این ایدئولوژی قطعا عمر کوتاهی خواهد داشت و مشکل استراتژیک دولت عبارتست از اینکه: حالا که از کارت کریمه استفاده شده است، می تواند چه دستاوردی برای مردم روسیه داشته باشد؟

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *