جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان:قضاوت ما بر مبنای رفتار دولتمردان آمریکاست/ ایده‌های منطقی حماس روی میز است

نیویورک –  ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا گفت: هر انتخابی مردم آمریکا کنند مربوط به خود جامعه آمریکا است. ما در سیاست خارجی خودمان اصول شناخته شده‌ای داریم. برای ما تفاوتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد. تفاوت واقعی را باید در رفتار آمریکا جستجو کرد.

Loading

آینده تهدید فشار اقتصادی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: در طول 10 سال گذشته، تحریم‌های مالی به اولین روش در برخورد با مسائل و مشکلات لاینحل سیاست خارجی تبدیل شده اند.

پیتر دی. فیور و اریک لوربر در گزارشی که مرکز امنیت آمریکای نوین منتشر کرد،‌ نوشتند: سیاستگذاران ایالات متحده، تحریم را ابزار قدرتمند، قابل تحمیل و نسبتا بدون دردسری قلمداد می کنند.

اوباما در راهبرد امنیت ملی 2015، به تحریم‌های هدفمند اقتصادی به عنوان “ابزار موثری در تحمیل هزینه بر بازیگران غیر مسئول” اشاره کرد. بنابراین می توان گفت که تحریم، روش‌های قدرتمندی را برای رسیدگی به مسائل دشوار سیاست خارجی مانند تروریسم، منع گسترش سلاح های هسته ای، تجاوز خارجی و حملات سایبری در اختیار رهبران آمریکا قرار داده است.

با این حال، به دلیل افزایش تحریم‌های مالی، این احتمال می‌رود که خود ایالات متحده نیز روزی قربانی موفقیت‌هایش شود. در واقع دو مشکل عمده در آینده در انتظار ایالات متحده خواهد بود. نخست اینکه، واکنش کشورهای دیگر به این تحریم ها ممکن است به تدریج میزان اثرگذاری آنها را کاهش دهد.

در حالیکه ایالات متحده به دسترسی مداوم به بخش مالی خود به عنوان روشی برای اعمال فشار بر دیگر بازیگران متکی است تا رفتار آنها را به منظور پیشبرد اهداف سیاسی خود تغییر دهد، کشورهای دیگر نیز وابستگی و اتکای خود را به دلارهای آمریکا برای طیف گسترده ای از معاملات مورد تجدید نظر قرار داده اند.

این جنبش ها به رقابت پذیری اقتصادی ایالات متحده صدمه خواهد زد و همچنین تهدیدات آینده آمریکا برای قطع دسترسی به نظام مالی این کشور را نیز کم اثر خواهد کرد.

دوم اینکه، دیگر کشورها نیز برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی خود شروع به استفاده از ابزارهای مشابه خواهند کرد. در طول چند سال گذشته، چین – که اغلب دارای منافعی مغایر با ایالات متحده آمریکاست – از نفوذ اقتصادی خود برای اعمال فشار به سایر کشورهای شرق آسیا در طیف وسیعی از مسائل سیاسی پرداخته است. 

با اینکه ابزار اقتصادی چین به احتمال زیاد با رویکردهای اخیر ایالات متحده متفاوت خواهد بود، اما احتمال دارد که این کشور آسیایی از تجربیات ایالات متحده درس گرفته و در روش کاربرد این ابزارها به منظور تضعیف منافع آمریکا تغییراتی اعمال کند.

برای اطمینان از اینکه راهبردهای تحریمی ایالات متحده می‌تواند موثر باقی بماند – و برای مقابله با کاربرد ابزارهای مشابه توسط دشمنان بالقوه این کشور- سیاستگذاران این کشور باید تصمیم بگیرند که موج بعدی تحریم‌ها و کاربرد موثر آنها را به عنوان اهرم اقتصادی چگونه ارزیابی کنند.

علاوه بر این، سیاستگذاران ایالات متحده باید شروع به پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌های مربوط به چگونگی تضعیف توسل چین به فشار اقتصادی علیه منافع آمریکا و متحدان این کشور کنند. با این حال، حداقل دو چالش مهم برای برنامه‌ریزی‌های آینده آمریکا وجود دارد. اول اینکه نگاه متحدان آمریکا علی‌الخصوص اروپایی‌ها به اختلافات بنیادین سیاسی بعید است که دقیقا مشابه نگاه سیاستگذاران ایالات متحده باشد و این امر اتکای آمریکا بر متحدان خود در اعمال تحریم را دچار مشکل می‌کند.

به طور کلی، هرچه تفاوت بین ایالات متحده و متحدان آن از لحاظ مواضع بیشتر باشد – به ویژه هنگامی که ایالات متحده از آنها بخواهد مبنع اصلی فشار را اعمال کنند-  احتمال موثر بودن تحریم کاهش می یابد.

دوم اینکه، در طول تاریخ شرکای اروپایی همواره خواستار استاندارد حقوقی بالاتری در خصوص اثبات تخلف بوده‌اند تا ایالات متحده و از همین رو برآورده شدن چنین استانداردهای قانونی می‌تواند اعمال تحریم‌های اقتصادی را با چالش بیشتری روبرو کند.

بنابراین سیاستگذاران ایالات متحده باید روش‌های متعددی را در محدود کردن کاربرد اهرم اقتصادی از سوی دشمنان بالقوه مد نظر قرار دهند. برای مثال، اگر چین بخواهد از این اهرم علیه ژاپن استفاده کند، ایالات متحده باید دست پیش را بگیرد و محصولات و فن‌آوری‌های کلیدی تحریم شده از سوی چین را در اختیار ژاپن قرار دهد.

نگاه به آینده
در طول 10 سال گذشته، ایالات متحده مجموعه جدیدی از تحریم ها را اعمال کرده است که در شرایط خاص برخی از آنها موثر بوده و در اکثر موارد نیز پیامدهای ناخواسته‌ای را در پی داشته است. از جمله این پیامدها می‌توان به این موارد اشاره کرد: عقب نشینی کشورهای هدف از بازارهای ایالات متحده برای محدود کردن فشارهای این کشور و اعمال تحریم ها و همچنین فشارهای مشابه از طرف دشمنان آمریکا با هدف متضرر کردن منافع این کشور.
این بدان معنا نیست که ایالات متحده نمی تواند به اعمال فشار و تحریم های خود ادامه دهد، بلکه سیاستگذاران ایالات متحده باید بدانند که موج بعدی تحریم های آمریکا را چگونه سازماندهی کنند و تمرکز ویژه ای بر چگونگی اعمال تحریم داشته باشند. آمریکا همچنین نیاز به توسعه راهبردهای کاهش خطر دارد، یعنی باید بتواند تضمین کند متحدان و شرکای وی قادر به مقاومت در برابر چنین فشارهایی هستند، مانند چین که به طور فزاینده‌ای از این ابزار اقتصادی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده کرده است.

مسیر آتی فشار اقتصادی، به احتمال زیاد مانند مسیر آشنای فشار نظامی خواهد بود: ارتکاب به جرم باعث ایجاد نوآوری ها در دفاع می شود و آن هم به نوبه خود موجب افزایش تلاش برای ارتکاب به جرم می شود. هر عملی عکس العملی را در بر خواهد داشت و این مسیر همچنان ادامه دارد. کشورهای قوی تر در صورتی که خلاق تر و داناتر از دشمنان خود باشند می توانند در امر استفاده از اهرم فشار از مزایای طولانی مدتی برخوردار باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *