جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
Loading

أحدث المقالات

نمایش تسلیحات و تجهیزات جدید نیروی زمینی در رژه “روز ارتش”/ اگر مجددا شرارتی صورت بگیرد قاطعانه می‌گویم پاسخ ما کمتر از ساعت خواهد بود/ هیچ نیازی به خرید تسلیحات از خارج نداریم

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌ مناسبت 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی با شبکه خبری العالم گفتگو کرد….

زلنسکی: از اوکراین مانند اسرائیل حفاظت کنید / بریتانیا: رویارویی نیروهای ناتو با روسیه “به تشدید نگران‌کننده درگیری” خواهد انجامید؛ بنابراین در سرنگونی پهپاد‌های روس شرکت نمی‌کنیم

رئیس جمهور اوکراین می‌گوید کشورش می‌توانست از مدت‌ها پیش مانند اسرائیل محافظت شود. مداخله در خاورمیانه نشان داد که “اتحاد تا چه اندازه می‌تواند در دفاع علیه تروریسم موثر باشد”. بریتانیا این درخواست را با دلایلی رد کرد.

چرا اردن به ناگهان دلسوز اسرائیل شد؟

تنها یک روز بعد از حمله هوایی ایران به اسرائیل وزارت امورخارجه اردن سفیر ایران را فراخواند و به اظهارات علیه این کشور در برخی از خبرگزاری‌های ایران هشدار داده و خواهان توقف تمام تردیدها به مواضع این کشور شد.

احداث پروژه چند منظوره ی ایران در سریلانکا

پروژه چند منظوره “اومااویا” سریلانکا به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق بزودی با حضور روسای جمهور دو کشور و علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو افتتاح می‌شود.

Loading

تشدید تنش‌های اقتصادی اروپا و روسیه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: ولادیمیر پوتین به تازگی در فرمانی قرارداد تجارت آزاد روسیه با اوکراین را لغو کرد. این فرمان پس از اعلام تاریخ اجرایی شدن توافقنامه تجارت آزاد جامع و عمیق (DCFTA) میان اوکراین و اتحادیه اروپا صادر شد. روسیه پیش تر هشدار داده بود که قبل از آغاز اجرای این توافقنامه، به نقطه نظرات مسکو و نگرانی های آن در شرایط جدید توجه شود، در غیر این صورت، مسکو چاره‌ای جز لغو رژیم آزاد تجاری با اوکراین نخواهد داشت. اتحادیه اروپا و اوکراین برای مقابله با این تهدید، اجرای توافقنامه را تا دسامبر 2015 و آغاز مذاکرات سه جانبه به تعویق انداخته بودند.

کاتارینا ولکزوک در تحلیلی که اندیشکده چتم هاوس منتشر کرد، نوشت: در اصل، مخالفت روسیه با عضویت اوکراین در DCFTA بیشتر جنبه سیاسی داشت تا اقتصادی. براین اساس اقدام روسیه در فسخ مشارکت اوکراین در قرارداد رژیم تجارت آزاد کشورهای مستقل مشترک المنافع که در اکتبر سال ۲۰1۱ ایجاد شده بود، اقدامی تلافی جویانه در قبال عضویت اوکراین در DCFTA قلمداد می‌شود.

در واقع روسیه مخالف هرگونه الحاق کشورهای تحت سیطره شوروی سابق به ویژه اوکراین، گرجستان و مولداوی به اتحادیه اروپاست و آن  را نوعی تجاوز به حیاط خلوت خود قلمداد می‌کند. بر همین اساس نیز از نظر اروپا، استدلال روسیه درباره نقض تعهدات اوکراین به رژیم تجارت آزاد ناشی از امضای DCFTA چندان قابل پذیرش نیست. به ویژه آنکه عضویت اوکراین در DCFTA با مشارکت این کشور در سایر سازمان های همکاری اقتصادی منافاتی ندارد.

پایه و اساس سیاسی نگرانی‌های روسیه به شکل آشکاری در مذاکرات سه جانبه اتحادیه اروپا، روسیه و اوکراین افشا شده بود، به نحوی که مطالبات گسترده این کشور برای بازبینی اساسی DCFTA نشان داد که مشارکت روس ها در مذاکرات دوجانبه اوکراین و اتحادیه اروپا یک اشتباه محاسباتی جدی بود. چرا که زمینه سنگ اندازی های روسیه برای توقف پیشرفت ها را فراهم می‌کرد.

در آخرین دور از مذاکرات سه جانبه، پاولو کلیمکین، وزیر امور خارجه اوکراین پیشنهادات روسیه را «پوچ و بی اساس» خواند. در عوض، الکسی اولیوکایف، وزیر اقتصاد روسیه نیز براین موضوع اصرار داشت که پذیرش DCFTA برای روسیه «مطلقاً غیر قابل قبول» است.

در حالیکه DCFTA از اول ژانویه سال 2016 اجرایی شده،‌ از همین تاریخ نیز، هرگونه تجارت و معامله در بازار آزاد روسیه با طرف‌های اوکراینی ممنوع است.

با در نظرگرفتن رویکردهای روسیه، جالب است که برخی مقامات اتحادیه اروپا و آلمان اصرار دارند باید به نگرانی‌های موجه کرملین توجه شود. برای مثال، وزیر امور خارجه آلمان، به منظور تامین خواسته های روسیه، پیشنهاد بازبینی نظام بازرسی مواد غذایی در DCFTA را ارائه کرده بود. با این حال بعید است که این قبیل انعطاف پذیری ها بر مواضع روسیه موثر باشد.

پیشنهاد اخیر ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز تلاش ناموفقی برای یافتن راه‌حل‌ فنی دیگری برای رسیدن طرفین به توافق بود. چرا که اختلافات موجود اساسا ریشه در مخالفت جدی روس‌ها با یکپارچگی اقتصادی کشورهای تحت حاکمیت شوروی سابق با اتحادیه اروپا دارد.

پیامد‌ها برای اوکراین

همزمان با ادامه مذاکرات سه جانبه، حجم مبادلات بازرگانی روسیه و اوکراین در نتیجۀ لغو مجوزها و تحریم‌های اقتصادی به شدت کاهش یافت، به نحوی که صادرات اوکراین به روسیه از سال 2012 تا کنون به نصف رسیده است.

هرچند که واکنش اوکراین به این مساله، تنوع‌بخشی به روابط تجاری خود بوده است، اما این اقدامات به موازات افول اقتصاد جهانی و جنگ با جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در شرق تا حد زیادی پرزحمت، هزینه بر و البته کند بوده است.

طی این فرایند، برخی بخش‌ها همچون صنایع ماشین سازی به دلیل کاهش صادرات به بازار روسیه آسیب زیادی دیدند و برخی بخش‌های دیگر مانند تولیدات مواد غذایی به دلیل صادرات فزاینده به چین به سرعت با شرایط جدید سازگار شدند.

در سال گذشته، وابستگی تجاری و انرژی اوکراین به روسیه به طرز چشمگیری کاهش یافت و به تبع آن سرمایه گذاری خارجی روسیه در اوکراین کاهش یافت.

در پایان باید گفت که مذاکرات سه جانبه به ارائه راه‌حل منجر نشد، چون اعتراض‌های روسیه درباره موضوعات مورد مناقشه فنی نبود. به همین دلیل نیز وارد شدن اتحادیه اروپا به مذاکرات با روسیه و ارائه راه حل های فنی برای غلبه بر کشمکش های ژئوپلیتیک بدون نتیجه پایان یافت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *