جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

هراس آمریکا از قدرت دفاعی ایران/ سالیوان: تحریم‌های جدیدی وضع می‌کنیم

تهران- ایرنا- جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پی هراس از تقویت توان دفاعی ایران و عجز رژیم صهیونیستی در برابر پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که آمریکا در روزهای آتی تحریم‌هایی علیه ایران وضع می‌کند.

کاردار ایران در لندن : نتانیاهو برای کشاندن غرب به جنگ تمام عیار در منطقه، دام پهن کرد

لندن – ایرنا – کاردار سفارت کشورمان در لندن در گفت‌وگو با نشریه گاردین هشدار داد که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای کشاندن پای غرب به جنگ تمام عیار در منطقه، دام پهن کرده است؛ جنگی که به گفته او پیامدهای غیرقابل محاسبه‌ای برای منطقه و جهان در پی خواهد داشت.

Loading

آثار رفع ممنوعیت صادرات نفت آمریکا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: لایحه تخصیص بودجه چند منظوره‌ای که کنگره آمریکا به تازگی تصویب کرد، علاوه بر تامین بودجه دولت برای باقی سال مالی، تغییرات بسیاری را در سیاست های دولت این کشور ایجاد می کند. یک بند از این لایحه که درآن ممنوعیت 40 ساله صادرات نفت خام این کشور لغو می شود، بیشترین توجه را در میان این تغییرات به خود جلب کرد.

کیث کرین و ناتالی لوتووسکی در تحلیلی که اندیشکده رند منتشر کرد، نوشتند: این ممنوعیت که در سال 1975 در پی تحریم نفتی اعراب به اجرا درآمد، برای حفظ ذخایر نفت خام آمریکا در جهت پالایش داخلی طراحی شد. بنا بر تفکر آن زمان، آمریکا برای تضمین کافی تامین نفت خام داخل به این ممنوعیت نیاز داشت.

این قانون برای صادرات به کانادا و در شرایط خیلی خاص به دیگر کشورها استثنا قایل می شد. اما با وجود ممنوعیت صدور نفت خام، فروش فرآورده های نفتی پالایش شده به خارج مجاز بود. به عنوان مثال در سال 2014 آمریکا روزانه بیش از 4/3 میلیون بشکه فرآورده های نفتی پالایش و تغلیظ شده (یا بیش از یک ششم مجموع تولید پالایشگاهی) را صادر کرد.

بحث درباره درست بودن این سیاست اغلب تولیدکنندگان نفت و پالایش کنندگان آن را در برابر هم قرار می داد. تولیدکنندگان در داکوتای شمالی می گفتند که اگر نفت شان را به جای خط آهن با خط لوله یا کرجی به پالایشگاه‌های سواحل جنوب آمریکا در ساحل گالف (شامل سواحل ایالات جنوبی آمریکا که با خلیج مکزیک مرز مشترک دارد) منتقل کنند، می توانند در هزینه های حمل و نقل صرفه جویی کنند. پالایشگاه‌ها در سواحل غرب میانه (میدوست) و سواحل شمالی می گویند که تغییر این سیاست بهای نفت داخلی را افزایش خواهد داد و خرید نفت خام را برای آنها گران تر خواهد کرد.

اما حالا که این ممنوعیت دیگر به تاریخ پیوسته، ممکن است چه اتفاقی رخ دهد؟

بیشتر تولید نفت آمریکا در تگزاس و داکوتای شمالی انجام می گیرد. مقداری از نفت داکوتای شمالی در غرب میانه (میدوست) پالایش می شود، اما پالایشگاه‌های منطقه ای تقریبا با ظرفیت کامل کار می‌کنند. بیشتر نفت باقی مانده با خط آهن به سواحل شرق و غرب می رود. تولید کنندگان برای انتقال ریلی برای هر بشکه 5 تا 10 دلار بیشتر از حالتی می پردازند که آن را با خط لوله منتقل کنند. تولیدکنندگان داخلی برای اینکه محصول‌شان با نفت وارداتی قابل رقابت باشد، باید بهای آن را کاهش دهند تا هزینه انتقال را پوشش دهد.

با لغو ممنوعیت صادرات، بیشتر نفتی که به سواحل شرقی و غربی می رفت، می تواند بسیار ارزان تر با کرجی، خط لوله یا خطوط آهن کوتاه تر به ساحل گالف منتقل شود تا از آنجا به بازارهای خارجی صادر شود. تولیدکنندگان برای رساندن نفت خود به بازار، تخفیف کمتری می دهند و به شکل موثری سودآوری نفت داکوتای شمالی بالا می رود. این می تواند به تولید بیشتر نفت منجر شود که در عوض می تواند تا حدودی فشاری رو به پایین را بر بهای جهانی نفت وارد کند. 

لغو صادرات نفت همچنین احتمالا سودآوری در پالایش را افزایش می دهد. در حال حاضر نفت خام شیرین سبک تگزاس به پالایشگاه‌های ساحل گالف فروخته می شود که تطابق بهتری با نفت خام سنگین ونزوئلا و مکزیک دارند. تولیدکنندگان تگزاس نفت شان را با قیمت پایین تری می فروشند تا پالایش‌کنندگان را مجبور به خرید محصولات شان کنند.

بدون ممنوعیت صادرات، تولیدکنندگان می توانند محصول‌شان را بدون تخفیف به خارج بفروشند و پالایشگاه‌های گالف می توانند بر روی نفت سنگینی متمرکز شوند که برای آنها مناسب تر است. در کل صنعت جهانی پالایشگاهی احتمالا از دستاوردهای سودمند آن بهره مند می شود.

لغو ممنوعیت صادرات برای تولیدکنندگان نفت یک پیروزی محسوب می شود، آنها اکنون مشوق بیشتری برای تولید نفت بیشتر دارند، زیرا تخفیفی که ارایه می دهند تا هزینه های حمل و نقل را پوشش دهد، کاهش می یابد. در حالی که مشخص نیست چه میزان نفت جدید به جریان درمی آید، اما یک چیز نسبتا روشن است و آن اینکه بازارهای جهانی نفت کمی کارآمد تر می شوند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *