جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

واکنش زلنسکی به اظهارات پوتین درباره حمله مرگبار مسکو: او بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

آمریکا حمله تروریستی مرگ‌بار در حومه مسکو را به‌ شدت محکوم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه چهارم فروردین، با انتشار بیانیه‌ای کوتاه، «حمله تروریستی مرگ‌بار» روز جمعه سوم فروردین، در مسکو را به‌شدت محکوم کرد. او ضمن ابراز مراتب همدردی با خانواده‌ها و عزیزان قربانیان این «جنایت شنیع» گفت: «تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنیم و در غم جان‌باختن ناشی از این رویداد هولناک، در همبستگی با مردم روسیه می‌ایستیم.»

چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟

گزارش‌های رسانه‌ای همچنین حاکی است، ایران قرار است چندین هزار فروند پهپاد شاهد ۱۰۱ و پهپاد‌های پیشرفته‌تر شاهد ۱۰۷ به روسیه بفروشد. به علاوه، کارخانه مستقر در جمهوری تاتارستان نیز خط تولید این نوع از پهپاد‌ها را راه اندازی خواهند کرد. در حالی که گروه‌های مورد حمایت ایران در هر عملیات خود در خاورمیانه حداکثر از دو یا سه شاهد ۱۰۱ استفاده می‌کنند، ارتش روسیه ظرفیت انجام حملات پهپادی گسترده در اوکراین را دارد و این امکان آزمایش و ارتقاء توان رزم این تسلیحات را فراهم می‌سازد. همه اینها نشانه هایی است از اینکه چگونه درگیری ها در اوکراین و خاورمیانه رویدادهایی در هم تنیده اند و فن آوری های نظامی در هر دو جبهه بین گروه های درگیر به اشتراک گذاشته می شوند.

سنتکام: حوثی‌ها روز شنبه به یک نفتکش چینی حمله کردند

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد حوثی‌های یمن در روز شنبه ۴ فروردین‌ماه به یک نفتکش متعلق به چین حمله کردند.به گزارش سنتکام این گروه  ابتدا بین ساعت ۲:۵۰ تا ۴:۳۰ بامداد روز شنبه با چهار موشک  به نفتکش چینی «هووانگ پو» در دریای سرخ حمله کردند که این موشکها به کشتی برخورد نکرد و دوباره در ساعت ۴:۲۵ دقیقه بعد از ظهر پنجمین موشک را به سمت نفتکش «هووانگ پو» شلیک کردند که این موشک به پیرامون کشتی برخورد کرد و آسیب مختصری به آن وارد کرد و کشتی بدون تلفات جانی به مسیر خود ادامه داد.

سیل و رانش زمین در برزیل؛ ۱۲ تن جان باختند

مقامات برزیل اعلام کردند که طی شبانه‌روز گذشته در پی بارش شدید باران و رانش زمین در ایالت‌های ریو دو ژانیرو و اسپیریتو سانتو، ۱۲ نفر جان خود را از دست داده و شماری مفقود شده‌اند. در  همین حال، مقامات ایالت ریودوژانیرو به دلیل طوفان و گردباد شدید وضعیت فوق العاده اعلام کردند.

تشدید جنگ در اوکراین؛ موشک‌ روسی حریم هوایی ناتو را نقض کرد

همزمان با تشدید حملات روسیه به خاک اوکراین و همچنین حمله هوایی گسترده نیرو‌های اوکراینی به مواضع روسیه در کریمه، ارتش لهستان صبح روز یکشنبه پنجم فروردین از نقض حریم هوایی این کشور توسط یک موشک کروز روسی خبر داد. ارتش لهستان می‌گوید این موشک تا زمان خروج از حریم هوایی لهستان، توسط یک سیستم راداری رصد شد.

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و عمان درباره تحولات اخیر در غزه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان امروز – یکشنبه پنجم فروردین – طی تماس تلفنی، موضوعات روابط دوجانبه و تحولات اخیر در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

العربیه: در پی حمله  اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند

خبرگزاری العربیه نوشت: در پی حمله اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که ملیت کشته‌شدگان این حمله سوری است.

Loading

گزیده‌ای از کنفرانس امنیتی مونیخ

۱۳۹۴/۱۱/۲۵ | موضوعات

شورا آنلاین – گزارش: کنفرانس امنیتی مونیخ با حضور 600 مقام سیاسی و دفاعی از کشورهای مختلف جهان، با هدف بررسی بحران سوریه، بحران پناهجویان، مقابله با گروه تروریستی داعش و بحران اوکراین در شهر مونیخ آلمان برگزار شد. این کنفرانس امنیتی از 12 تا 14 فوریه (23 تا 25 بهمن) برگزار شد و 23 تن از سران دولت های جهان و ده‌ها وزیر، از جمله وزیر امور خارجه کشورمان در آن شرکت کردند.

محمدجواد ظریف، وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از شرکت‌کنندگان و سخنرانان کنفرانس امنیتی مونیخ بودند.

کنفرانس امنیتی مونیخ با توجه به شمار و اهمیت شرکت کنندگان سیاسی و دفاعی و پرداختن به مسایل مهم امنیت جهانی در آن، از جمله نشست‌های مهم دیپلماتیک در جهان محسوب می شود. در حال حاضر کنفرانس مونیخ به یکی از مجامع مهم بین‌المللی در عرصه امنیت جهانی تبدیل شده ‌است و به دلیل تشابه کمی و کیفی و بازتاب‌های آن با مجمع جهانی اقتصاد، به داووس امنیتی نیز شهرت دارد. در کنفرانس مونیخ تصمیمی گرفته نمی‌شود و صرفاً ویژه اظهار نظر، رایزنی و دیدارهای سیاسی است.

درخواست برای واکنش جهانی به مسایل جهانی

امسال، ولفگانگ ایشینگر، رییس کنفرانس امنیتی مونیخ در آغاز این نشست با بیان اینکه نظم بین المللی در بدترین وضع خود قرار دارد، از کشورهای جهان خواست به جای تلاش برای حل بحران ها از دیدگاه ملی خودشان، تلاش کنند وحدت بیشتری داشته باشند و به بحران ها واکنش مشترک نشان دهند.

نگاه روسی به قضیه سوریه

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه نیز درکنفرانس امنیتی مونیخ با تمرکز بر موضوع سوریه  اعلام کرد تنها همکاری منظم بین روسیه و آمریکا می تواند منجر به عادی سازی اوضاع در سوریه شود و همکاری منظم روسیه و آمریکا حیاتی است. وی همچنین با بیان اینکه هیچ نیازی برای ایجاد ترس و وحشت با عملیات زمینی در سوریه وجود ندارد، اعلام کرد این کشور اهداف پنهانی در سوریه دنبال نمی کند و تنها از منافع ملی خود دفاع می کند.

مدودف گفت: هیچ سند و مدرکی دال بر بمباران غیرنظامیان در سوریه توسط روسیه وجود ندارد.

لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در یک کنفرانس خبری در مونیخ گفت: گزارش‌ها درباره کشتار غیرنظامیان در حملات روسیه دروغ است. وی در نشست خبری با جان کری، همتای آمریکایی خود و استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، در مونیخ در پاسخ به سوالی درباره حملات روسیه در سوریه گفت: «درباره تفاوت آتش‌بس و توقف درگیری‌ها، باید بگویم قطعنامه 2254 فقط درباره آتش بس صحبت می کند. این واژه را برخی از اعضای گروه بین المللی حمایت از سوریه دوست ندارند. البته ما توافق کرده ایم توقف درگیری‌ها اولین گام برای آتش‌بس است.

البته کری اضافه کرد: در عمل تفاوت زیادی میان توقف درگیری‌ها و حملات و آتش بس نیست. طرح این قضیه حتی در حرف مثل مطرح کردن موضوع اعزام نیروی زمینی برای شکست دادن داعش است که می‌تواند قضیه را پیچیده تر کند.

لاوروف در ادامه درباره گروه‌هایی که نمی توانند در مذاکرات سوریه و آتش‌بس شرکت کنند، گفت: «گروه‌های داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی که شورای امنیت به عنوان گروه‌های تروریستی شناخته است، شرایط لازم را برای رعایت آتش بس ندارند. به همین علت ما و تا آنجایی که من می دانم، ائتلاف تحت رهبری آمریکا همچنان به نبرد با این گروه‌ها ادامه خواهند داد. »

دفاع موگرینی از عملکرد خود در 2015

فدریکا موگرینی ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ما سال گذشته و امسال ساعت های طولانی مذاکرات داشتیم و این گفتگوها نتیجه خوبی داشته است، زیرا در حقیقت خبر خوبی در سال 2015 وجود داشت و آن توافق درباره برنامه هسته ای ایران در چهاردهم ژوئیه سال گذشته بود.

وی بابیان اینکه  جهان سرمایه گذاری سیاسی و شجاعت بسیاری نشان داد و رهبران سیاسی جهان تصمیم گرفتند ریسک تعامل جدی در روند دیپلماتیک را بپذیرند، افزود: این بازی صفر -صفر نبود، بلکه رویکرد برد-برد بود.

موگرینی درباره سوریه نیز گفت: من معتقدم ما اگر امروز گروه بین المللی حامی سوریه را داریم، این گروه فقط چند ماه پس از توافق به صورت تصادفی یا شانسی تشکیل نشد. من معتقدم ما امروز توانستیم همه بازیگران مربوطه را که در داخل سوریه نفوذ دارند،گرد هم آوریم.

نگاه آمریکا به بحران در سوریه

کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در نشست امنیتی مونیخ در آلمان گفت همگان به غیر از داعش و جبهه النصره باید در مذاکرات برای حل بحران سوریه شرکت داده شوند.

وی همچنین گفت جمعه گذشته درباره لزوم ادامه سرازیر شدن کمک‌ها به مناطق تحت محاصره در سوریه توافق کردیم.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد شکست داعش زمان بر است، اما باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا همه ظرفیت‌ها را برای تحقق این هدف به میدان آورده است.

ایران: ضرورت همکاری بین‌المللی برای مقابله با تروریسم

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران هم روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان با اشاره به تهدیدات گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه گفت: همه کشورهای منطقه با تهدیدات مشترکی مواجهند و تروریسم همه کشورها از جمله کشورهای غربی را نیز تهدید می کند.

وزیر خارجه ایران حل مسائل منطقه‌ای را نیازمند تغییر الگو و نگاه به واقعیت‌ها دانست و گفت: اکنون جهان با مشکل مشترکی به نام تروریسم روبروست و همه کشورهای جهان باید در مبارزه با این پدیده شوم با یکدیگر همکاری کنند.

ظریف همچنین تداوم برنامه هسته ای صلح آمیز را حق ایران دانست و تصریح کرد از توافق هسته ای ایران می توان به عنوان الگویی برای حل مشکلات منطقه ای و بین المللی استفاده کرد.

وزیر خارجه ایران همچنین پنجشنبه شب در نشست تماس سوریه در مونیخ  که منجر به حصول توافق برای توقف درگیری ها در این کشور شد، گفت تصمیم گیری درباره حکومت سوریه تنها به مردم این کشور مربوط می شود.

ورود جهان به دوره «هایپر تروریسم»

اما مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد «مطمئنا» حملات گسترده دیگری در اروپا به وقوع خواهد پیوست.

والس با بیان اینکه جهان وارد دوره «هایپر تروریسم» شده است، افزود : «ما باید این واقعیت را به مردم خود بگوییم: مطمئنا حملات گسترده دیگری وجود خواهد داشت. این تروریسم مفرط برای مدت طولانی خواهد ماند، حتی اگر ما با اراده قوی تری با آن بجنگیم.

اعلام همپیمانی ترکیه و عربستان

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه بعد از کنفرانس مونیخ در گفتگو با رسانه ها  اعلام کرد آنکارا و ریاض احتمال دارد در سوریه علیه گروه تکفیری صهیونیستی داعش عملیات نظامی انجام دهند و عربستان در یک پایگاه ترکیه جنگنده مستقر خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد مقامات عربستانی « به ترکیه سفر و از این پایگاه بازدید کرده اند. هنوز مشخص نیست عربستان چند فروند هواپیما مستقر خواهد کرد .»

در همین حال،  عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در کنفرانس امنیتی مونیخ مدعی شد فرقه گرایی و افراط گرایی مذهبی و تروریسم رشد یافته است و همه باید با همکاری یکدیگر با این چالش‌ها مقابله کنند.

وی گفت: عربستان سعودی از طرح و نقشه خود برای برکناری بشار اسد در سوریه عقب نشینی نخواهد کرد.

اردن و چالش آوارگان

همچنین  عبدالله دوم پادشاه اردن در سخنانی در کنفرانس مونیخ گفت بحران آوارگان سوری بزرگ‌ترین بحران در دوره ماست.

پادشاه اردن افزود:  باید از دولت عراق برای بازپس گیری مناطقی که تحت کنترل داعش است، حمایت کنیم.

وی افزود ما عرب ها و مسلمانان باید نقش محوری ضدتندروها ایفا کنیم.

اعلام موفقیت عراق در جنگ با داعش

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز که در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرده بود تاکید کرد: ما در جنگ با داعش موفق بوده ایم و مناطق وسیعی را در استا‌ن‌های مختلف آزاد کرده ایم و فقط بخشی از الانبار باقی مانده است.

کنفرانس مونیخ هرساله در ماه فوریه در هتل بایریشر هوف در مونیخ آلمان برگزار می‌شود. کنفرانس سال 2016 با توجه به مسائل مهم امنیت جهانی بحران سوریه را در اولویت کاری خود قرار داد.

پیش از آغاز این کنفرانس نیز  نشستی با شرکت طرف‌های بحران سوریه برگزار شد که نتیجه آن توافق بر سر برقراری آتش بس در سوریه ظرف مدت یک هفته بود.

این نشست تحت عنوان«کمک به حل بحران سوریه» پنجشنبه شب در مونیخ و با حضور 15 وزیر خارجه و نمایندگان نهادها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و در ادامه نشست‌های وین برگزار شد.

البته مقامات روسی از جمله سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور در سخنان خود تصریح و تاکید کردند که برقراری آتش بس مشمول گروه‌های تکفیری داعش و النصره نخواهد شد و این بدین مفهوم است که حملات هوایی روسیه و همچنین حملات زمینی ارتش سوریه علیه این گروه‌ها کماکان ادامه خواهد یافت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *