جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

Loading
رييس بنياد سوروس از غيرقابل تغيير بودن روند فروپاشي اتحاديه اروپا نوشت

آینده اتحادیه اروپا پس از خروج انگلیس

۱۳۹۵/۰۴/۰۶ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: انگلیس بهترین تعامل ممکن را با اتحادیه اروپا داشت، زیرا بدون آنکه به منطقه یورو تعلق داشته باشد، عضو این بازار مشترک بود و در برخی موارد دیگر نیز از قوانین این اتحادیه پیروی نمی کرد، اما ظاهرا این امتیازها برای آنکه مانع رای مثبت مردم به خروج از اتحادیه اروپا شود، کافی نبوده است؛ چرا؟

جورج سوروس، رییس بنیاد سوروس در تفسیری که در پایگاه اینترنتی اندیشکده پراجکت سیندیکت منتشر شد، نوشت: احتمالا پاسخ را می توان در نظرسنجی هایی یافت که در ماه های منتهی به همه پرسی برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) انجام شده بود.

بحران مهاجرت اروپا و برگزیت بر یکدیگر تاثیر داشتند. جنبش «ترک اتحادیه اروپا» از اوضاع رو به وخامت مهاجران به ویژه تصاویر تکان دهنده هزاران پناهجویی که در کاله (فرانسه)، ناامید از ورود به انگلیس به سر می بردند، استفاده می کرد تا به وحشت از مهاجرت بدون کنترل از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا دامن زند. مقامات اروپایی نیز تصمیم گیری های مهم در زمینه مهاجرت را به تعویق انداختند تا مانع تاثیر منفی آن بر همه پرسی انگلیس شوند.

تصمیم آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان مبنی بر باز کردن درهای کشورش به روی پناهجویان حرکتی الهام بخش بود، اما خیلی سنجیده نبود. هجوم ناگهانی پناهجویان زندگی روزمره مردم را در سراسر اتحادیه اروپا مختل کرد.

فقدان کنترل مناسب وحشتی را موجب شد که همه از جمله مردم، مقاماتی که مسئول تامین امنیت آنها بودند و حتی خود پناهجویان را تحت تاثیر قرار داد.

علاوه بر آن، ناتوانی دولت ها و نهادهای اروپایی در حل و فصل بحران راه را برای رشد احزاب ضداتحادیه اروپای بیگانه هراس، مانند حزب استقلال انگلیس که جلودار جنبش ترک اتحادیه اروپا بود، هموار ساخت.

اکنون سناریوی فاجعه باری که بسیاری بیم آن را داشتند، به وقوع پیوسته است، آنچه روند فروپاشی اتحادیه اروپا را عملا غیرقابل تغییر می سازد.

اقتصاد و مردم انگلیس در کوتاه مدت و میان مدت از برگزیت آسیب چشمگیری خواهد دید. بلافاصله پس از همه پرسی ارزش پوند به پایین ترین میزان خود در بیش از سه دهه سقوط کرد و احتمال دارد بازارهای مالی سراسر جهان تا زمانی که مذاکرات درباره روند پیچیده جدایی سیاسی و اقتصادی انگلیس از اتحادیه اروپا ادامه دارد، دستخوش بحران بمانند. عواقب برگزیت برای اقتصاد را تنها می توان با بحران مالی سال های 2007 و 2008 مقایسه کرد.

این روند به طور قطع مملو از بی ثباتی ها و خطرات سیاسی بیشتر خواهد بود، زیرا تنها منافع انگلیس مطرح نیست، بلکه بقای پروژه اروپایی را در معرض خطر قرار داده است. برگزیت راه را برای دیگر نیروهای ضداتحادیه اروپا در درون این اتحادیه هموار کرد. در حقیقت به مجرد اعلام نتیجه همه پرسی انگلیس جبهه ملی فرانسه «فرگزیت» و خیرت ویلدرس، سیاستمدار هلندی نیز «نگزیت» را مطرح کردند.

به اعتقاد نویسنده، برگزیت برای خود انگلیس نیز دردسرساز خواهد بود، زیرا مردم اسکاتلند به باقی ماندن در اتحادیه اروپا رای داده اند و در نتیجه دور از انتظار نیست که بار دیگر برای جدایی از انگلیس و به دست آوردن استقلال خود تلاش کنند. برخی از مقامات ایرلند شمالی نیز که رای دهندگان آن حامی باقی ماندن در اتحادیه اروپا بودند نیز خواستار اتحاد با جمهوری ایرلند شده اند.

واکنش اتحادیه اروپا به برگزیت خود می تواند مشکل دیگری باشد. سران اروپا که در تلاشند مانع از تکرار این روند در دیگر کشورها شوند، احتمالا برای کاهش آلام ترک اتحادیه اروپا پیشنهادی برای انگلیس نخواهند داشت.

با توجه به وسعت تبادلات تجاری اتحادیه اروپا با انگلیس تبعات برگزیت برای صادرکنندگان می تواند فاجعه بار باشد و از آنجایی که در سال های آتی مؤسسات مالی عملیات و نیروهای خود را به مراکز منطقه یورو منتقل خواهند کرد، شهر لندن (و بازار مسکن این شهر) از آسیب در امان نخواهد ماند.

اما پیامدهای برگزیت برای اروپا از این هم بدتر خواهد بود. اکنون تنش ها میان کشورهای عضو به نقطه اوج خود رسیده و این در حالی است که سران تضعیف شده فرانسه و آلمان اکنون به طور مستقیم بر روی مشکلات داخلی متمرکز شده اند. سقوط 10 درصدی ارزش سهام در ایتالیا در پی همه پرسی برگزیت به خوبی نشان دهنده آسیب پذیری این کشور در برابر بحران بانکی تمام عیاری است که می تواند به روی کار آمدن «جنبش پنج ستاره» در این کشور تا سال آینده شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *