جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading
انتخابات آمریکا و نقش آن در تحولات خاورمیانه

پیروزی کلینتون عرصه را بر ایران تنگ خواهد کرد

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شوراآنلاین - رسانه ها: مواضع هیلاری کلینتون ضد ایران و متمایل به عربستان است و با روی کار آمدن این فرد در آمریکا، بحران خاورمیانه شدت بیش‌تری می‌گیرد.

سلسله نشست‌های حزب همبستگی دانش آموختگان ایران با عنوان “انتخابات آمریکا و نقش آن در تحولات خاورمیانه” برگزار شد. سید محمد حسینی، استاد دانشگاه و سفیر پیشین ایران در عربستان و سنگال در این نشست با بیان این که  11 سپتامبر فرصت طلایی برای آمریکا در حوزه سیاست خارجی بود، گفت: 11 سپتامبر برای نئوکان‌ها و افرادی که معتقد به قدرت نظامی و برتری ارزش‌های آمریکایی بودند، فرصت خوبی را مهیا کرد.

او با بیان این که این افراد معتقدند که آمریکا باید فرایند دموکراسیزاسیون در خاورمیانه را با نظامی‌گری گسترش دهد، افزود: این تفکر بر این باور است که صلح از طریق توازن قوا تحقق نمی‌یابد بلکه از طریق سلطه امکان‌پذیر است.
حسینی با تاکید بر این که آمریکا پس از جنگ جهانی دوم از انزوا خارج شده و سلطه‌جویی در جهان را آیینه رهبری خود قرار داد، افزود: از این رو برخی بحران‌ها فرصت طلایی برای آمریکا بود تا چتر نظامی‌گری‌اش را در خاورمیانه گسترده‌تر کند. واقعه 11 سپتامبر به اندازه‌ای مهم است که پس از این جریان، جهان را به دو مرحله قبل و بعد از آن تقسیم می‌کنند. 11 سپتامبر ماهیتی کاملا عربستانی دارد که طلایی‌ترین فرصت را در اختیار نئوکان‌ها قرارداد تا در راستای سیاست خود مبنی بر رفع تهدیدات، با جنگ در عراق، سوریه و ایران، رسالت جهانی خود را اعمال کرده و ارزش‌های آمریکایی را حفظ کنند.
 سفیر پیشین ایران در عربستان و سنگال در ادامه با اشاره به این که منطقه خاورمیانه منطقه ژله‌ای است که رخدادها در آن به سرعت اتفاق می‌افتد که فهم انسان از تحولات آن عاجز می‌ماند، گفت: آمریکایی‌ها گرانی‌گاه یا مرکز ثقل خود را خاورمیانه قرارد داده‌اند تا این منطقه را مطابق خواسته خود تغییر دهند. دشمنی با ایران و تضعیف عربستان از برنامه‌های آمریکاست. خواست آن‌ها شکل‌گیری خاورمیانه‌ای با هژمونی آمریکاست.
حسینی هم‌چنین درخصوص کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت: کلینتون هرچند از حزب دموکرات است، اما او در سیاست‌های ذکر شده از رقیب خود، دونالد ترامپ بسیار نئوکان‌تر است.
وی با اشاره به این که در راستای سیاست‌های آمریکا جنگ در سوریه هم‌چنان ادامه پیدا خواهد کرد، افزود: مواضع هیلاری کلینتون ضد ایران و متمایل به عربستان است و با روی کار آمدن این فرد در آمریکا، بحران خاورمیانه شدت بیش‌تری می‌گیرد. روی کار آمدن کلینتون منجر به ایجاد شوک و سونامی جدید در خاورمیانه می‌شود. کلینتون عرصه را بر ایران سخت‌تر و تنگ‌تر کرده و هم‌چنین شرایط را برای روسیه دشوارتر خواهد کرد.
او کلینتون را ستیزه‌جو و مخالف منافع ایران خواند و افزود: قدرت ایجاد اجماع کلینتون علیه ایران، بسیار خطرناک است.
به گفته این سفیر پیشین ایران این در حالی است که دونالد ترامپ قدرت اجماع‌سازی ندارد و در عین حال نیز بسیاری از افراد مهم و تاثیرگذار از تیم او جدا شده‌اند.
وی در ادامه نشست در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان حاضر در نشست مبنی بر جایگاه سازمان ملل در چنین شرایطی، گفت: آمریکا محل لابی بسیاری از کشورهاست و این در حالی است که سازمان ملل قدرتی ندارد و تنها در حد صدور بیانیه و اعلامیه فعالیت می‌کند.

لطف الله میثمی، مدیر مسوول نشریه چشم‌انداز ایران نیز در این نشست با بیان این که ملت آمریکا ضد جنگ شده‌اند، گفت: این مطلب را نظرخواهی‌های نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد که ملت آمریکا با جنگ سوریه هم مخالف هستند.
او افزود: در چنین شرایطی که ملت آمریکا با جنگ مخالف هستند نباید عده‌ای از مخالفان برجام در داخل به طبل جنگ بکوبند.
 میثمی به تزاید خودکشی‌ها در ارتش آمریکا اشاره و خاطرنشان کرد: این در حالی است که عده‌ای در آمریکا معتقدند هرچند مردم خواهان جنگ نیستند، اما نباید صنایع اسلحه‌سازی ما ضعیف شود، بنابراین همین جناح، جنگ نیابتی در کشورهای مختلف خاورمیانه راه انداخته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جنگ سرد بین آمریکا و روسیه به منطقه خاورمیانه منتقل شده بنابراین ما باید مراقبت داشته باشیم تا آنان موفق به راه‌اندازی جنگ شیعه و سنی در خاورمیانه نشوند.
این فعال سیاسی با اشاره به این که در صورت تحقق این امر ما در دام پدیده صلح مسلح و جنگ نیابتی آنان می‌افتیم، افزود: به همین دلیل در شرایطی که مردم آمریکا از وقوع جنگ ابراز گلایه و نگرانی دارند، ما نباید شعارهای جنگ‌طلبانه سر دهیم.
به گفته این فعال سیاسی اسلام و دموکراسی منافاتی با هم ندارند، بنابراین در صورتی که منافع ما در پرهیز از جنگ طلبی نهفته است، باید از شعارهای و حرف‌های جنگ‌طلبانه پرهیز کنیم.
او در ادامه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد و با بیان این که کلینتون قدرت ساماندهی جهانی علیه ایران را دارد، گفت: این در حالی است که رقیب انتخاباتی‌اش دونالد ترامپ این توانایی را ندارد. اگر دونالد ترامپ رای بیاورد، نئوکان‌ها بیش از گذشته منزوی‌تر خواهند شد.
میثمی با اشاره به قدرت دونالد ترامپ در بر هم زدن شاکله حزب جمهوری‌خواه، گفت: در این شرایط منافع ایران هم حکم می‌کند که با مردم آمریکا، علیه جنگ هماهنگ و هم‌سو شویم.
وی با اشاره به این که نئوکان‌ها به دنبال راه‌انداختن جنگ فرسایشی در خاورمیانه هستند، افزود: در ایران اگر همه در راستای تحقق حقوق مصرح قانون اساسی عمل کنند هیچ موشک قاره پیمایی قادر به تاثیرگذاری و تضعیف ایران نخواهد بود.
میثمی در پایان به ضرورت تحقق آشتی ملی در کشور اشاره کرد و گفت: اگر دمکراسی را در کشور نهادینه کرده و روابط خارجی ما براساس روابط دموکراتیک باشد، هیچ کشوری قادر به جنگ با ما نخواهد بود.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *