واکنش ها به آغاز جنگ سایبری آمریکا ضد روسیه

گسترش جنگ سرد با بحث داغ ” نبردهای سایبری”

۱۳۹۵/۰۸/۰۴ | موضوعات

شوراآنلاین- رسانه ها: دولت باراک اوباما به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا دستور داده است در اقدامی تلافی جویانه حمله سایبری وسیع و پنهانی را علیه دولت روسیه آغاز کند.

دولت آمریکا در حالی آغاز حمله سایبری وسیع را علیه روسیه آغاز کرده که  بارها مسکو  را متهم نموده که قصد هک کردن کمیته ملی حزب دموکرات داشته تا از این طریق بر روند انتخابات آمریکا تاثیر بگذارد، اما دولت روسیه این اتهام را رد کرده است. “جو بایدن” معاون اوباما در این‎باره گفت: حمله سایبری را هنگامی آغاز خواهیم کرد که بیشترین تاثیر را داشته باشد به طوری که کرملین را شرمسار کند. یک افسر پیشین سیا نیز در گفتگو با «فاکس نیوز» می‎گوید: ما همیشه منتظر بودیم، از تمام امکانات سایبری که داریم استفاده کنیم، اما آغاز حمله سایبری یک تصمیم سیاسی است، اگر دولت چنین تصمیمی داشته باشد، سازمان سیا اقدامات فراوانی را می‎تواند در این زمینه علیه روسیه انجام دهد.

“یوری اوشاکوف” معاون رئیس جمهور روسیه در پاسخ به این اقدام احتمالی آمریکا گفته؛ که مسکو قطعا اقدام سیا به حمل سایبری به دولت روسیه را بی‎پاسخ نخواهد گذاشت.

در همین ارتباط، “حمیدرضا مقدم فر” کارشناس مسایل استراتژیک و مشاور رسانه‎ای سپاه  معتقد است : این قبیل تهدیدها و  مطالبی که از طرف آمریکا اعلام می‎شود، عموما دارای یک وجه عملیات روانی دارد و به هیچ وجه خطر جدی برای هیچ کشوری نیست. وی تصریح کرد: امروز جنگ نظامی آن هم از جنس سایبری در دنیا یک شوخی تلقی می‎شود. در حال حاضر ایالات متحده در شرایطی نیست که بخواهد وارد جنین جنکی آن هم با روسیه شود. این کارشناس مسایل استراتژیک شرایط جنگ‎های دنیا را یک جنگ نیابتی در منطقه برشمرد و افزود: این نوع جنگ در سوریه بین آمریکا و روسیه در حال اجرا است. مقدم‎فر با اشاره بر سابقه طولانی ایالات متحده در جنگ سایبری گفت: در حدود 5 سال پیش بود که دولت آمریکا یکی از یگانهای قدرتمند نظامی خود را به واحد جنگ سایبری تغییر کاربری داد. واشنگتن از مدتها پیش در اقدامی پیش دستانه، جنگ سایبری را علیه ایران و روسیه و چین به راه انداخت.

وی با بازگویی اقدامات خرابکارانه سازمان سیا و نهادهای امنیتی آمریکا در حوزه‎های نرم افزاری و سخت افزاری گفت: کاخ سفید در جمع آوری اطلاعات- هک کردن سایتها- مختل کردن و از کار انداختن زیرساختها و سیستمهای رایانه‎‎ای کشورها اقدامات متعددی صورت داده است. مشاور رسانه‎ای سپاه خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی ایالات متحده، به تمام کشورهایی با سیاستهای مداخله جویانه کاخ سفید در تعارض است اعلام جنگ سایبری کرده، مضاف بر اینکه در این زمینه با رژیم اشغالگر قدس هم عملیاتهای مشترکی ترتیب داده، لیکن آمریکا در جنگ سایبری با یک مشکلی مواجه است و آن این است که؛ سایر کشورها هم به این توانمدی دست پیدا کرده‎اند و در مواقعی پاسخ سختی به دولت آمریکا داده اند.

“حسن هانی زاده” کارشناس سیاست خارجی  هم  میگوید : اختلاف نظرها میان مسکو ، واشنگتن چه در حوزه سایبری و چه در عرصه  نظامی، امنیتی و سیاسی به اوج خود رسیده و احتمال برخورد نظامی هم میان دو قدرت جهانی وجود دارد. وی تصریح کرد: بنابراین چنانچه تهدید به حمله مذکور علیه روسیه چه در حوزه تاسیسات نظامی – هسته‎ای و چه در عرصه فرهنگی، اجتماعی صورت بگیرد، قطعا روسیه از خود واکنش نشان خواهد داد.

هانی زاده با اشاره بر جدی بودن اختلافات مبنایی طرفین بویژه در تحولات منطقه گفت: حمله احتمالی سایبری کاخ سفید علیه کرملین، شائبه درگیری نظامی را ولو در میدان تحولات سوریه افزایش داده، چرا که اوضاع روسیه و آمریکا در حال حاضر به مرحله تقابل نظامی رسیده و احتمال انتقال جنگ بزرگ از حوزه سایبری به حوزه نظامی وجود دارد.

بحث هک شدن ایمیلهای حزب دموکرات توسط روسیه موضوعی است که جنجالهای زیادی را در رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا باعث شده است. اگرچه روسیه این موضوع را رد می‎کند ولی دموکراتها با طرح این اتهام پای روسیه را به مباحث این انتخابات باز کرده‎اند تا در کنار تعریفهای ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه از ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه بتوانند جنگ تبلیغاتی علیه ترامپ  را دامن زنند.

“آنی ماچون” کارمند سابق ام آی 5 (Military Intelligence, Section 5)، در مصاحبه با خبرگزاری راشا تودی، عمده مخاطرات مربوط به هک شدن انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا را بیش از آنکه مطابق با جنجال سیاست مداران آمریکایی متوجه روسیه بداند مرتبط با مؤسسات آمریکایی دانست. وی در بخشی از این گفت‎وگو می‎گوید: آمریکایی‎ها باید بدانند دلایل بیشتری وجود دارد تا از دخالت های مؤسسات داخلی خودشان در برابر خطر هک شدن بیش از روس‎ها در هراس باشند؛ چرا که هیچ مدرکی نیز برای اثبات این مسئله در دست ندارند.

اما بر اساس جدیدترین اطلاعاتی که خبرگزاری NBC News منتشر کرده، دولت آمریکا خود را برای حمله سایبری به روسیه آماده می‎کند. اینطور که مشخص شده، کاخ سفید قصد دارد از میان چندین روش مخفیانه‌ای که سازمان جاسوسی سی آی ای (CIA) پیشنهاد می‎دهد، یکی را انتخاب کند. تصور می‎کنید دولتمردان آمریکایی به دنبال چه چیزی هستند؟

پیش از این تیمی از هکرهای روسی با نام Guccifer 2.0 با نفوذ به کامپیوتر اعضای کنوانسیون ملی دموکرات‌ها، بیش از 20،000 ایمیل و اطلاعات شخصی افراد این حزب را در فضای مجازی منتشر کردند. مدتی قبل نیز تیمی از هکرها که احتمالا روسی بودند، سیستم ثبت نام رأی دهندگان انتخابات آمریکا را مورد حمله قرار دادند. کارشناسان معتقدند که کشور روسیه و ولادیمیر پوتین پشت این فعالیت‌های خرابکارانه بوده و هدف آنها نیز تحت تأثیر قرار دادن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

البته خبرگزاری NBC اطلاعات بیشتری را در این رابطه منتشر نکرده است. این در حالیست که معاون رئیس جمهور آمریکا جو بایدن در پیامی از پاداشی که گروه‌های الیگارشی( طرفداران حکومت اقلیتی) به کشور روسیه بابت انجام چنین کارهایی پرداخت می‎کنند، خبر داده بود. برخی از افسران سازمان CIA در گفتگویی که با NBC News داشته‌اند، از پیشنهادات گذشته کاخ سفید مبنی بر حمله سایبری به روسیه و دستمزدهایی که برای آن در نظر گرفته شده بود سخن گفتند. نباید فراموش کنیم که کشور روسیه نیز می‎تواند به تمامی اقدامات دولت آمریکا پاسخ دهد.  اما سازمان‌های آمریکایی کاری را انجام خواهند داد که باراک اوباما دستور آن را صادر کند. شاید این کار بتواند به صورت مخفیانه و با انجام چند حمله سایبری به روسیه انجام شده و یا دولت آمریکا به دنبال راه‌های روشن‌تری همچون در نظر گرفتن تحریم برای روسیه باشد.

حالا که اخبار مربوط به این حمله سایبری در فضای مجازی منتشر شده، برنامه‌هایی که CIA دارد دیگر نمی‎‎تواند “مخفیانه” باشد. به دنبال این موضوع برخی از شبکه‎های اجتماعی  نظیر WikiLeaks و Twitter، گفته‎اند، چنین تصمیمی را جدی ‌نمی‎دانند. در واقع WikiLeaks معقتد است که اگر دولت آمریکا قصد انجام چنین کاری را داشت نه تنها آن را علنی نمی‎کرد، بلکه آژانس امنیت ملی (NSA) را مأمور انجام آن می‎کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بازنشر یادداشت به معنای رد یا تایید نظرات نویسنده از سوی پایگاه اینترنتی شورای راهبردی روابط خارجی نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *