جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ میلادی مقابل رجب طیب اردوغان شکست خورد، اکنون قصد دارد در انتخابات محلی این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، تا حدودی این شکست را جبران کند و برای این کار نیز بزرگترین امیدش کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول.

Loading
خزانه داری آمریکا رو در روی وزارت خارجه

رفع تحریم ها در بن بست داخلی آمریکا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شوراآنلاین – رسانه ها: وزارت خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا طی ماههای گذشته در زمینه تجارت با ایران با یکدیگر در تضاد بوده اند. خزانه داری تحت «قانون پاتریوت» همواره نسبت به پولشویی از سوی ایران ابراز نگرانی کرده و به شرکتهای خارجی برای تعامل با ایران هشدار داده و گفته است که جانب احتیاط را رعایت کنند. جان کری از سوی دیگر گفته است که تلاشهای خود را حتی فراتر از ضوابط توافق هسته ای در راه تسهیل تجارت با ایران به کار می گیرد.

هفته نامه ویکلی استاندارد با بیان اینکه خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا در زمینه تحریمهای ایران با هم اختلاف دارند تاکید کرد که این خارج از توان وزارت خارجه است که به شرکتهای خارجی برای تجارت با ایران تضمین دهد.

به گزارش هفته نامه ویکلی استاندارد در گزارشی به بررسی رویکرد چند ماه گذشته دولت باراک اوباما در قبال تحریمها علیه ایران پرداخت و نوشت: جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است که دستورالعمل صادر شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا که ماه گذشته منتشر شد از تجارت بانکهای خارجی با ایران در برابر تحریمهای باقیمانده آمریکا محافطت می کند حتی اگر این تعامل با نهادهایی باشد که همچنان تحت تحریم قرار دارند.

ویکلی استاندار به نقل از تحلیلگران آمریکا و همچنین منابع کنگره گزارش داد که این روند بخشی از تلاشهای دولت اوباما به رهبری جان کری برای تقویت اقتصاد ایران است. 

جان کری روز دوشنبه در نشست چتم هاوس در لندن نیز گفت: دستورالعمل جدید به بانکها می گوید که آنها می توانند با خیال راحت با ایران تجارت کنند بدون هیچ سعی و تلاش اضافی و اگر تعاملات انها با نهادهای نظامی تحریم شده نباشد هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. با این حال وی همچنین تاکید کرد که دولت اوباما این را کاملا واضح مشخص کرده است که استانداردهای تحریم ایران باید همچنان حفظ و رعایت شود. 

براساس این گزارش، این اظهارات کری چند هفته بعد از آن بیان می شود که آدام زوبین از مقامات وزارت خزانه داری آمریکا گفته بود که تعامل بانکها با ایران باید در سطحی باشد تا از تعامل و منفعت رساندن به نهادهایی که تحت تحریم هستند جلوگیری شود.

زوبین تاکید کرده بود که نقض بعضی از این دستورالعملها تحریمهای سرسختانه ای که در سبد خود داریم را موجب خواهد شد.

ویکلی استاندارد نوشت؛ نمایندگان کنگره آمریکا بارها تلاشهای جان کری برای متقاعد کردن تجارت با ایران را محکوم کرده اند. مارکو روبیو سناتور ایالت فلوریدا در واکنش به اظهارات اخیر کری گفته است که جان کری در نقش یک نماینده دو فاکتوی تجاری ایران عمل می کند. وی نسبت به تجارت با ایران به ویژه تجارت با سپاه پاسداران ایران به بانکها و سازمانهای اقتصادی غربی هشدار داد.

ویکلی استاندارد در ادامه افزود: وزارت خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا طی ماههای گذشته در زمینه تجارت با ایران با یکدیگر در تضاد بوده اند. خزانه داری تحت «قانون پاتریوت» همواره نسبت به پولشویی از سوی ایران ابراز نگرانی کرده و به شرکتهای خارجی برای تعامل با ایران هشدار داده و گفته است که جانب احتیاط را رعایت کنند. جان کری از سوی دیگر گفته است که تلاشهای خود را حتی فراتر از ضوابط توافق هسته ای در راه تسهیل تجارت با ایران به کار می گیرد. 

این درحالیست که کارشناسان و تحلیلگران می گویند که در نهایت توانایی وزارت خارجه برای تضمین دادن به شرکتهای خارجی برای تجارت با ایران محدود است.

یک مقام ارشد یک سازمان مستقر در واشنگتن که بر روی تحریمهای ایران کار می کند می گوید که حرفهای کری فقط حرف هستند و قابلیت نقد شدن ندارند. همه میدانند که مدیریت تحریمها در اختیار وزارت خزانه داری آمریکا است. بنابراین جان کری نمیتواند یک جهان موازی خلق کند که در آن تجارت با ایران تضمین شده و مطمئن باشد. 

واشنگتن فری بیکن هم اخیرا گزارش داد که در ماه ژوئن مقامات وزارت خزانه داری آمریکا از  اظهارات جان کری درباره اینکه آمریکا احتمالا دسترسی ایران به دلار آمریکا را تسهیل میکند بسیار عصبانی شده بودند.

وزارت خارجه امریکا طی چند ماه گذشته بارها از سوی مقامات و رهبران ایران به خاطر عدم پایبندی به تعهدات خود طبق وافق هسته ای مورد حمله قرار گرفته است.

تحلیلگران و مقامات ایرانی نیز معتقدند که اقتصاد ایران آنطور که انتظار می رفت از توافق هسته ای نفعی نبرده است.

منبع: دیپلماسی ایرانی

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *