أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading
اعراب و انتخابات پیش رو

کارنامه منفی اوباما برای ناظران جهان عرب

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شوراآنلاین- رسانه ها:بیشتر ناظران سیاسی عرب که خود را از سوی اوبامای دموکرات، رهاشده می‌بینند، حکومت جمهوری‌خواهان را ترجیح می‌دهند، زیرا باور دارند که آنها بهتر می‌توانند با ایران مقابله کنند. اما در شرایط فعلی که نامزد اصلی جمهوری‌خواهان کسی مانند دونالد ترامپ است، آیا انتخاب انها هیلاری کلینتون خواهد بود؟

محافل سیاسی کشورهای عربی زمامداری باراک اوباما را فاجعه‌ای برای خود ارزیابی می‌کنند. ناظران عرب می‌گویند که “سیاست عدم‌ مداخله” اوباما زمینه‌ای برای تقویت دشمنان آنها در منطقه شده و حکام عرب به ریاست جمهوری هیلاری کلینتون امید بسته‌اند. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خود را متحد ایالات متحده می‌دانند اما محافل سیاسی این کشورها عقیده دارند در هیچ زمانی به اندازه دوران باراک اوباما به آنها کم‌توجهی نشده است. یک کارشناس مسائل کشورهای عربی می‌گوید که این کشورها برای رفتن اوباما و آمدن کلینتون روزشماری می‌کنند.

محافل و صاحب نظران سیاسی عرب عقیده دارند که در زمان اوباما، ایالات متحده خود را از تمام بحران‌های مهم خاورمیانه عقب کشید و نتیجه آن این بود که ایران، به عنوان تنها حاکمیت شیعی منطقه به صورت بزرگترین قدرت منطقه در آمد. به عقیده محافل سیاسی عربی، آمریکا به امید رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران، از هرگونه رویارویی با تهران در مناطق بحرانی خودداری کرد و امروز نیز از ترس به خطر افتادن همان توافق با ایران مماشات می‌کند.

آغاز فاجعه با سقوط صدام

ناظران جهان عرب می‌گویند، اوباما سیاست خود را بر پایه شکست ایالات متحده در عراق تنظیم کرد. به دنبال سقوط صدام در سال ۲۰۰۳، عراق به دموکراسی نرسید بلکه در غرقاب جنگ داخلی فرو رفت؛ جنگی که از دل آن داعش بیرون آمد، یک گروه تروریستی بی‌نهایت وحشی و خشن. باراک اوباما برای پایان دادن به بحران، مشکلات اعراب را به خودشان واگذار کرد.

اعراب و انتخابات پیش رو

به گزارش دویچه وله آلمان، در کشورهای عرب کسی ترامپ را جدی نمی‌گیرد.  بیشتر ناظران سیاسی عرب که خود را از سوی اوبامای دموکرات، رهاشده می‌بینند، حکومت جمهوری‌خواهان را ترجیح می‌دهند، زیرا باور دارند که آنها بهتر می‌توانند با ایران مقابله کنند. اما در شرایط فعلی که نامزد اصلی جمهوری‌خواهان کسی مانند دونالد ترامپ است، آنها ترجیح می‌دهند از هیلاری کلینتون حمایت کنند. عبدالخالق عبدالله، استاد علوم سیاسی در دانشگاه دبی، عقیده دارد که در جهان عرب کسی ترامپ را جدی نمی‌گیرد. او درباره کلینتون می‌گوید: ما او را خیلی خوب می‌شناسیم، به خوبی با او کار کرده‌ایم. او سیاستمداری کارکشته است و خاورمیانه را به خوبی می‌شناسد.

این کارشناس عرب آرزو دارد که هیلاری کلینتون از همان اولین روز ریاست جمهوری به خاورمیانه بپردازد. او می‌گوید: نه تنها در برابر ایران بلکه در برابر نفوذ روسیه نیز در این منطقه باید مقابله کرد.

عبدالخالق عبدالله انتقاد می‌کند که اوباما به خاطر آن که خود را “مرد صلح” می‌داند، از درگیری فعال در بحران سوریه اجتناب ورزید و میدان بازی را به روسیه و ایران وا گذاشت “جایزه نوبل صلح برای بی‌عملی فاجعه‌بار.”

 به عقیده ناظران عرب، دولت  اوباما نه تنها از دخالت فعال در سوریه خودداری کرد، که قدرت‌های منطقه را نیز از یاری بیشتر به شورشیان سوریه باز داشت. آنها امید دارند که با آمدن کلینتون و بازگشت امریکا با اراده‌ای قوی به منطقه، کشورهای عرب بتوانند نیازهای مالی و تسلیحاتی قیام مردم سوریه علیه بشار اسد را تأمین کنند.

 منبع: ایسنا

بازنشر مطلب به معنای رد یا تایید آن از سوی پایگاه اینترنتی شورای راهبردی روابط خارجی نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *