جدیدترین مطالب

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

Loading

أحدث المقالات

 درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تأکید بر اینکه تنها راه جلوگیری از گسترش فاجعه در منطقه غزه، برقراری آتش‌بس فوری و گسترده است، از شورای امنیت خواست موضوع تحریم اسرائیل را فوراً بررسی کند و بودجه آژانس آنروا نیز دوباره تأمین شود.

قصد رئیس جمهور گرجستان برای وتوی قانون "عوامل خارجی"

در حالی‌که اعتراض مخالفان به قانون “عوامل خارجی” در تفلیس همچنان ادامه دارد، رئیس‌جمهور گرجستان وعده داده که این لایحه را در صورت تصویب نهایی، وتو خواهد کرد، ولی خود اعتراف کرد که نمایندگان پارلمان می‌توانند این وتو را لغو کنند.

درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تأکید بر اینکه تنها راه جلوگیری از گسترش فاجعه در منطقه غزه، برقراری آتش‌بس فوری و گسترده است، از شورای امنیت خواست موضوع تحریم اسرائیل را فوراً بررسی کند و بودجه آژانس آنروا نیز دوباره تأمین شود.

Loading
رویکرد ترامپ به برجام

توصیه اندیشکده آمریکن اینترپرایز به دونالد ترامپ

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:باانتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری جدید ایالات متحده ؛ موضوع برجام و سیاست خارجی وی درقبال ایران، باردیگر به بحث اصلی محافل سیاسی تبدیل شده است . ترامپ بارها برنامه جامع اقدام مشترک یا همان توافق هسته‌ای ایران را "بدترین توافقی که تاکنون مذاکره شده" و "فاجعه" خوانده است. اماآیا خروج آمریکا از برجام عاقلانه است؟

یک اندیشکده آمریکایی با تاکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام، «عاقلانه» نیست، تاکید کرده است که دولت دونالد ترامپ باید ایران را به خروج از توافق هسته‌ای مجبور کند.

 در ادامه ارزیابی‌ها درباره مواضع رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در خصوص برجام، یک عضو ارشد اندیشکده آمریکایی یادداشتی با این عنوان منتشر کرده است: « آیا ترامپ می‌تواند از توافق هسته‌ای ایران خارج شود؟».

در مطلب «امریکن اینترپرایز» آمده است: «دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب بارها برنامه جامع اقدام مشترک یا همان توافق هسته‌ای ایران را “بدترین توافقی که تاکنون مذاکره شده” و “فاجعه” خوانده است». نویسنده یادداشت، در ابتدا از برجام به دلایلی از قبیل «عدم بازرسی‌ از اماکن نظامی» و «عدم تصویب رسمی پروتکل الحاقی توسط ایران»، به شدت انتقاد و جان کری را به دلیل تن دادن به خواسته‌های ایرانی‌ها شدیدا ملامت کرده است.

«مایکل روبین» نوشت: «آیا ترامپ می‌تواند از توافق(برجام) خارج شود؟ از نظر قانونی و حقوقی بله می‌تواند».

او ادامه داد: «رئیس‌جمهور اوباما با انجام یک مانور قانونی بسیار پیچیده توافق را پیش برد و نه از طریق تصویب آن در مجلس سنا. بخش اعظم توافق البته در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تقدیس شده است و در نتیجه کنار زدن آن سخت‌تر خواهد بود اما همانطور که در مورد دیگر قطعنامه‌های شورای امنیت صادق است، با توجه به اقدامات ایران مثلا در زمینه توجیه برنامه موشک بالستیکش، امکان قابل ملاحظه‌ای برای مذاکره مجدد وجود دارد».

تحلیلگر آمریکایی در ادامه اما اذعان می‌کند که کنار زدن و خروج از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از سوی آمریکا، «عاقلانه و هوشمندانه نیست».

وی نوشته است: «آیا عاقلانه و هوشمندانه خواهد بود که از توافق خارج شویم؟ جواب به این سوال آن است که نه عاقلانه نیست. (جان) کری توافقی را طراحی کرده که دادن پاداش‌ها به ایران در پیشانی و پیشاپیش آن قرار دارد. یک دیپلمات زرنگ‌تر و باهوش‌تر باید روی تحت قاعده درآوردن رفع تحریم‌ها و بازگرداندن دارایی‌های بلوکه شده به ایران در طول مدت توافق تمرکز می‌کرد اما کری آنچنان برای حصول به توافق مستاصل و درمانده بود که پاداش‌های ایران را پیشاپیش به این کشور داد. این معادل دیپلماتیک آن است که به کودک نوپا ابتدا دسر بدهید و از او درخواست کنید اسفناج هم بخورد».

در ادامه مطلب آمده است: «اگر ترامپ خواهان خروج از توافق باشد، این موضوع به ایرانی‌ها یک ذره هم آسیب نخواهد زد چون آنها شاید پاداش و جایزه معادل کل سرمایه‌گذاریشان در برنامه هسته‌ای‌شان را دریافت کردند».

تحلیلگر آمریکایی تاکید می‌کند: «خوب به جای خارج شدن(از برجام)، ترامپ شاید چه کار بکند؟ به دلیل خودمحوری کری و ترس او از  از بین رفتن توافق در صورت عدم اطاعت و فرمانبرداری کردن از جمهوری اسلامی، اجرای برجام دچار نقص و اشکال شده است. به ندرت اتفاق می‌افتد که با ضعف بتوان پیروز شد».

او ادامه داد: «رژیم ایران حماقت و خودمحوری کری را می‌فهمد و او را به سمت وا دادن و شل گرفتن همین محدودیت‌های ضعیف موجود در برجام سوق داده است. کری در بسیاری از موضوعات از قبیل برنامه غیرقانونی موشک بالستیک، تسامح در برابر فراتر رفتن ایران از چارچوب تعهداتش در قبال آب سنگین، تفاسیر این کشور از قواعد و مقررات بانکی و امتناع ایران از دادن اجازه بازرسی از اماکن و مراکز نظامی‌اش، تسلیم ایران شده است و اغلب مانند عامل بازرگانی و وکیل ایران رفتار می‌کند».

روبین افزود: «هر چند توافق(برجام) دچار نقص است، ترامپ باید صرفا آن را اجرا کند و ابتدائا نگرانی‌اش را به منافع آمریکا معطوف کند و نه اینکه تسلیم منافع ایران شود».

منبع: خبرگزاری فارس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *