جدیدترین مطالب

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در ادامه کشتار و جنایت ۸ ماهه خود به دنبال کلید زدن صفحه آخر کتاب تراژدی بشریت در نوار غزه است. علی رغم تمامی درخواست‌های منطقه‌ای و بین المللی از نتانیاهو برای عدم حمله به رفح، اشغالگران با انجام تدابیری خود را برای عملیات زمینی گسترده و تجاوز به جنوبی ترین شهر باریکه غزه آماده می‌کنند. طبق برآوردها و همچنین هشدار تحلیلگران و ناظران در صورت آغاز این تجاوز موج دیگری از کشتار مردم فلسطین به دلیل تجمع و تراکم زیاد فلسطینیان در این شهر رقم خواهد خورد.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان

رئیس جمهور کشورمان در پایان سفر دو روزه خود به پاکستان در آخرین برنامه خود، در جمع فعالان اقتصادی، فرهنگی و دینی شهر کراچی که به میزبانی سروزیر و دولت محلی ایالت سند برگزار شده بود، حضور پیدا کرد.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

رئیس جمهور وارد سریلانکا شد

رئیس جمهور به دعوت رسمی همتای خود و همچنین به منظور حضور در مراسم افتتاح ابرپروژه سد و نیروگاه اومااویا، دقایقی قبل وارد سریلانکا شد….

نگرانی صهیونیست‌ها از احتمال صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو/ اشغالگران به کرانه باختری یورش بردند

منابع آگاه می‌گویند که نگرانی در مورد صدور حکم بازداشت برای مقامات رژیم صهیونیستی از جمله نتانیاهو از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی در جلسه‌ای در دفتر نخست‌وزیری مطرح شد.

روز 201 طوفان‌الاقصی| کشف 51 پیکر دیگر در خان‌یونس

این روزها غزه و به‌خصوص شهر خان‌یونس شاهد برگ دیگری از جنایات ارتش اشغالگر است؛ کشف گورهای جمعی صدها شهید نشان می‌دهد که آن‌ها یا زنده به گور و یا به‌شکل اعدام میدانی به شهادت رسیده‌اند.

آب پاکی حماس روی دست کشورهای عربی

تهران- ایرنا- رسانه عرب زبان رای‌الیوم نوشت که «اسامه حمدان» از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) آب پاکی را روی دست کشورهای عربی ریخت که پیشنهاداتی را برای دستیابی به آتش بس در غزه مطرح کرده اند.

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم

«ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام(توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.

Loading
نگاهی به بازسازی سیاست خارجی آمریکا:

دو آزمون فوری سیاست خارجی ترامپ

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: دو آزمون مهم در خصوص سیاست خارجی نشان خواهند داد دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیروز آمریکا، به کدام سمت حرکت می کند.

جکسون دیل در تحلیلی که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، نوشت: نخستین آزمون، در خصوص انتصابات خواهد بود. افرادی که می خواهند ترامپ را رام کنند، مشتاقانه امیدوارند وی افرادی با تجربه مانند سناتور باب کورکر، استیون هادلی، مشاور اسبق امنیت ملی، و دیوید پترائوس را برای سمت های مهم امنیت ملی انتخاب کند. برای این کار، این افراد باید بر تمایل قوی ترامپ به انتصاب افرادی عجیب مانند نیوت گینگریچ، رودی جولیانی یا ژنرال بازنشسته مایکل فلین غلبه کنند.
ممکن است گینگریچ مطرح نباشد. دیوید کورن، خبرنگار آمریکایی، روز شنبه به نقل از گینگریچ اعلام کرد وی نمی خواهد وزیر امور خارجه باشد. اما جولیانی که بر اساس گزارش ها می خواهد عهده دار این سمت باشد، از امور خارجی بی اطلاع است. درباره فلین باید گفت این ظن وجود دارد که وی آلت دست روسیه باشد. وی یک بار در زمان سفر به مسکو برای ایراد سخنرانی که بابت آن پول دریافت می کرد، کنار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نشسته بود.
انتصابات در سمت های مهم از این جهت اهمیت دارد که مشخص می کند آیا تعداد زیادی از افراد جمهوریخواه و حرفه ای در زمینه سیاست خارجی به دولت جدید آمریکا ملحق می شوند یا آن را طرد می کنند. در صورت ملحق شدن این افراد، سیاستگذاری ممکن است مسیری نسبتا آسان در پیش داشته باشد. اگر اینطور نشود،کاخ سفید ممکن است مانند منطقه سبز بغداد در روزهای نخست جنگ عراق به نظر برسد که در آنجا سیاستمداران انتخاب شده که علاقمند ولی بی دانش بودند، اشغال عراق بدست آمریکا را به سمت فاجعه هدایت کردند.
آزمون بزرگ دیگری که ترامپ با آن روبروست، شیوه برخورد با پوتین است. دفاع ترامپ از پوتین در زمان مبارزات انتخاباتی اش ،همچنان موضوعی مرموز است. آیا ترامپ صرفا تمجید کننده پوتین است یا وی به سبب هک شدن ایمیل های حزب دموکرات یا سرمایه گذاری های روسیه در شرکت های خودش، تا حدودی به پوتین احساس دِین می کند؟
تا زمانی که ترامپ کارش را آغاز کند، ما ممکن است در این باره بی اطلاع باشیم. اما اگر ترامپ به قول خود مبنی بر دیدار زودهنگام با پوتین عمل کند، ما به تدریج متوجه این موضوع خواهیم شد که آیا وی با اوباما و جرج بوش که هر دوی آنها اقدام به بهبود روابط با رژیم پوتین کردند، فرق دارد یا نه. پوتین خواستار لغو تحریم هایی خواهد شد که آمریکا به سبب تهاجم مسکو به اوکراین اعمال کرده است. پوتین همچنین خواستار اتحاد آمریکا و روسیه و حمایت از رژیم اسد در سوریه خواهد شد. آیا ترامپ از این درخواست ها تبعیت خواهد کرد؟
اگر اینطور شود، این مسئله را درک خواهیم کرد که نظم جهانی در حال تغییر است زیرا موضع ترامپ در قبال روسیه، روابط وی را با متحدان مهم در خاورمیانه (غرب آسیا) و اروپا شکل خواهد داد.
اگر ترامپ به حمایت قاطع غرب از اوکراین خیانت کند، رهبران ناتو مانند آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، تضعیف و رنجیده خاطر می شوند. کشورهای کوچکتر در اروپای غربی برای دستیابی به توافق هایی با پوتین هجوم خواهند برد.
اگر استقرار اخیر نیروهای نظامی ناتو برای جلوگیری از تجاوز روسیه در کشورهای حوزه بالتیک از هم بپاشد، این اتفاق برای ناتو نیز رخ خواهد داد.
در سوریه، اتحاد آمریکا با روسیه به سرعت موجب دور شدن متحدان سنی امریکا مانند عربستان سعودی و اردن خواهد شد که جنگ داخلی سوریه را جنگی نیابتی با ایران می دانند. ترامپ از تعدادی از این متحدان انتقاد کرده است. اما اگر ترامپ می خواهد داعش را شکست دهد، به کمک این متحدان نیاز دارد.
اسرائیل نیز می خواهد شاهد بازسازی اتحاد آمریکا و کشورهای سنی باشد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که ترامپ وعده داده است با وی روابطی گرم داشته باشد، خواستار اقدامات شدید آمریکا علیه ایران از جمله لغو توافق هسته ای خواهد شد. پوتین، یکی از شرکاء در این توافق، و نیز مرکل به این کار اعتراض خواهند کرد.
بدون شک، ترامپ حتی شروع به رسیدگی به این مسائل نیز نکرده است. ترامپ به زودی مجبور به این کار خواهد بود. در آن زمان، ما خواهیم دانست آیا مدیریت جهانی آمریکا در حال حرکت بیشتر به سمت فرسایش کند سال های اخیر است یا به سمت سقوط شدید پیش می رود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *